Goededag 

Ik krijg aangeboden  een  investering  voor mijn bedrijf . door een goede  vriend zijn vader

is dit het zelfde als een onderhandse lening ?

dit kan nl best wel een som geld zijn   75000 of mischien wel meer 

hij wil mij graag helpen  want op moment gaan de zaken niet helemaal ok  (zoals bij vele)  en gezien ik al jaren hem zonder baten help wil hij dit erg graag 

hij is zich ervan bewust  dat de zaak  het op een laag pitje draaid  (moet nodig online  bij komen ) maar wil ook eigenlijk  dat het  me meer helpt dan hem  opleverd 

voorstel ligt dat ik bv  een rente  3%  (of minder)  betaal op de investiring 

welke ik  hiervan gebruik  word om zijn  kinderen   die in de jaarlijkse max belastingvrije  gift  hiervoor te belonen  namens hem 

is dit dan  de maximale gift van ouder  of  als vriend die ik mag geven 

bedoeld is dat de investering   hierdoor  op best een lange termijn komt te staan  /onbepaalde tijd   en pas terug hoeft waneer het er is 

de kinderen  zijn  het hier overigens  helemaal mee eens  en staan er ook achter  tekenen  zelfs mee  (notaris)

als er weinig winst  zou zijn , dan zou ik dus de rente  die ik moet betalen ook van deze som af mogen halen  om hen te betalen  dan loopt natuurlijk wel de inv af 

en  moet ik dit bedrag dan weer als gift  zien  aan mij ? (schenk belasting ) of omdat het in de zaak zit gewoon als kosten 

en wat als  hij overllijd  mag er dan in het contract staan  ook na overlijden  voorzetting contract   (voor mijn zekerheid anders is mischien meteen de zaak faiiliet )

overigens  mag  het  uberhaubt  zijn zonder  winst bejag  en dat  deze investering  een lange looptijd heeft  zodat later  als alles goed draaid  dit aan  kinderen  word terug  gegeven 

ik vind het natuurlijk super lief dat dit me aangeboden word  maar verlies natuurlijk niet hierdoor straks alles  als er regels aan zijn waar ik niet onderuit kan 

of dat je die wel in het contract  moet zetten  en er geen pro

bleem door onstaan

gr MB

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76768-investeerder-en-wat-mag/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een lening met rente en daarnaast een schenking komt veel vaker voor. Fiscaal is dat niet snel een probleem. 

Je grootste risico zit bij je bank. Kun je straks aantonen waar het geld vandaan komt? Want met de WWFT levert juist dit soort leningen veel gedoe op met je bank.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

er word netjes een cotract  getekend  welke ik dan kan overleggen   en  dan is toch  bekend van wie het geld afkomstig is  het is zowiso geen zwart geld  en alles via bank

deze meneer  heeft  diverse huizen  en  er gaat er 1 in de verkoop verkoop  deze wil hij hiervoor  gaan gebruiken 

is het beter hiervoor de bank te attenderen ?

is het beter de investering aan prive  te doen  en  dan prive storting in de zaak  of  direct in de zaak 

• 0

Beste Mien 

Als er rente en een verplichting tot aflossing is, dan is het een lening. 

De 3% rente betaal je gewoon aan hem. Hij kan dat zelf schenken aan zijn kinderen. 

Onbepaalde looptijd zou door de Belastingdienst gezien kunnen worden als schenking, als zou blijken dat jij nooit in staat bent om de schuld af te lossen. 

Mijn advies zou zijn om samen naar de notaris te gaan en je goed voor te laten lichten over de gevolgen van de lening voor jou.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar