Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag over de aankoop van een bedrijfspand (geen woning). Ik zal in het kort proberen de zaken uit te leggen.

 

Situatieschets:

- Ik ben ZZP ondernemer (webshop), naast mijn webshop ben ik nog 32 uur in loondienst.

- Ik wil een nieuwbouw bedrijfspand gaan kopen (BTW belast)

- Dit bedrijfspand zal ik voor 50% zakelijk (bovenverdieping) gaan gebruiken en voor 50% privé (beneden verdieping).

- De boven verdieping is te bereiken via de (eigen) deur met afgesloten opgang naar boven.

- De beneden verdieping is te bereiken via een garagedeur

- Voor de financiering van de aankoop gebruik ik de overwaarde van mijn woning.

 

En dan de vragen:

1.) Is het pand privé vermogen of zakelijk vermogen?

2.) Of is het splitsbaar (zoals werkelijk 50% privé en 50% zakelijk)? Is het spiltsbaar verwerken überhaupt een mogelijkheid?

3.) Stel ik kies ervoor om te splitsen in 50/50:

3a.) Neem ik dan het pand voor 50% op als ondernemingsvermogen op de balans?

3b.) Mag ik dan het deel van de hypotheek die met deze 50% opnemen als vreemd vermogen op de balans?

3c.) En hiermee kan ik dus het betreffende deel van de rente opnemen in de kosten van de onderneming?

3d.) Moet ik alle bijkomende kosten (water-electra, gemeentelijke heffingen, VVE) ook voor 50% opnemen in de kosten van de onderneming?

4.) Voor de koop van het pand wordt BTW in rekening gebracht; bij een splitsing in 50/50 betekent dit dan ook dan ik slechts 50% van de BTW als voorheffing aan kan geven bij de BTW aangifte?

 

Afsluitend, zijn er zaken die ik over het hoofd zie of adviseren jullie het toepassen van een andere methode die voor mij aantrekkelijker is? Hierbij is het belangrijk om rekening te houden dat het krap wordt wanneer ik de BTW niet terug kan vragen via mijn BTW aangifte.

 

Alvast bedankt voor jullie advies, ik ben al dagen aan het nadenken wat de meest verstandig en vooral eerlijke constructie is. Belasting betalen geen probleem maar ik wil het zo helder en eerlijk mogelijk verwerken. Ik ben zelf boekhoudkundig/financieel medewerker. Maar dit soort fiscale zaken zijn voor mij net een straatje te ver :face-savoring-food:

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76771-bedrijfspand-aankopen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Dag Henk, Welkom op HL 

 

Op nummer:

 

1. Beide, zie 2

2. Als het pand splitsbaar is langs de rechte lijn, dan dien je het administratief op te delen in prive en zakelijk al naar gelang het gebruik. 

3. a tm d: ja

4. Ja

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 44 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.