• 0

Aandelen in een NV en hoe meerderheid aandelen te behouden.

Hallo

Ik heb een vraag over de aandelen in een NV. 

Ik start zeg maar een NV  en stort het startkaptiaal van 45000 euro in de NV. Ik maak er dan bijv 45 aandelen van 1000 euro van.

Ik kan dan zeg maar een of twee jaar hiermee volstaan. Nu wil ik op een gegeven moment uitbreiden. Daarvoor heb ik geld nodig.

Ik ga dus dan nieuw aandelen uitgeven en wel 100 aandelen a 1000 euro.  Nu kunnen deze nieuwe aandelen bij één persoon of bedrijf terechtkomen.

Dan heeft de NV 145 aandelen maar ik als start eigenaar heb dan maar 45 aandelen en die andere 100 aandelen. Dus verlies ik zeg maar de zeggenschap over mijn bedrijf. Hoe moet ik te werk gaan om een meederheids belang te houden in een NV. Moet ik dan eerst zelf van de nieuwe uit te geven aandelen een hoeveelheid kopen. 

Met vriendelijke groet,

Onno 

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
Op 10-8-2024 om 20:03, StevenK zei:

Agio.

Beste Steven, 

Dank voor je reactie. Agio is iets heel nieuws voor mij.  Ik heb inmiddels een paar artikelen via google over agio gelezen. Toch blijft bij mij de vraag hoe ik grootaandeelhouder zou kunnen blijven.  Dus je merkt wel dat ik weinig afweet van de NV. Daarom zal ik ook niet snel met die sdviersbureau in zee gaan die snel een nv voor je kunnen oprichten. Heb jij misschien nog goede andere links waar ik kan lezen over de gang van zaken met betrekking tot aandelen in een NV.

Groeten Onno 

• 1

Dag Onno 

Agio wil niks anders zeggen dan dat er geen aandelen bijkomen, maar alleen geld (vermogen). De NV zou bijvoorbeeld 1 aandeel aan de investeerder kunnen leveren tegen een storting van 1 euro nominaal en 99.999 euro agio.

Dat zal de investeerder niet waarderen, want dan heeft hij 1 van de 46 aandelen en dus maar recht op 2,17% van de winst. Maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. 

Waarom een NV en geen BV?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dag Onno 

Agio wil niks anders zeggen dan dat er geen aandelen bijkomen, maar alleen geld (vermogen). De NV zou bijvoorbeeld 1 aandeel aan de investeerder kunnen leveren tegen een storting van 1 euro nominaal en 99.999 euro agio.

Dat zal de investeerder niet waarderen, want dan heeft hij 1 van de 46 aandelen en dus maar recht op 2,17% van de winst. Maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. 

Waarom een NV en geen BV?

Beste Joost, 

Dank voor je reactie. Het wordt mij duidelijk. Zie dat ik meer moet gaan lezen om kennis op te doen.  Jou vraag over waarom een NV en geen BV. Het lijkt mij makkelijker om meer geld te krijgen om uit te breiden via een NV dan een BV. 

• 1

Investeerders hebben doorgaans geen voorkeur en zolang er geen aandelen vrij verhandelbaar hoeven te zijn, is een NV niet beter dan de BV. Sterker nog, veel investeerders willen juist niet dat de aandelen vrij verhandelbaar zijn, althans niet in de eerste fases

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar