(aangepast)

Dag,

Ik zoek wat raad.

we hebben een winkel en kopen goederen bij leveranciers. 1 klein nieuw bedrijfje levert ons producten. Ze hebben een keer of 9 geleverd aan de hand van een prijslijst die ik in het begin gekregen heb. Altijd naar tevredenheid. Ik koop en zij sturen de producten waarna ik de factuur ontvang die ik dan direct betaal. 

Kort geleden plaats ik een nieuwe order. Per email, het kan ook per chat-app direct. De man is altijd bereikbaar.

De goederen komen binnen en ik krijg de factuur. 55% hogere prijzen dan voorheen. Geen eerdere uitleg per mail of app over deze prijs verhoging. Dus ik eil online zien of er iets veranderd is. Maar de website bestaat niet meer. Dus ik stuur een app met de melding dat de prijzen niet kloppen en hij geeft aan dat hij ook duur heeft moeten inkopen en dat ik die prijzen gewoon moet betalen. 

Ik zeg dat ik het daar niet mee eens ben en dat hij dat voor levering met mij had kunnen overleggen. Bovendien rekent hij opeens verzendkosten terwijl het een franco order betreft.  Hij geeft aan dat ik binnenkort uitleg krijg.

Een paar dagen later ontvang ik een brief met uitleg en daar staat in dat er allerlei verhogingen komen enzo. En dat dat over 1,5 week, 1 juli 24, ingaat. Daarna krijg ik een telefoontje van hem dat ik moet betalen. Ik zeg dat hij zelf aangeeft dat het pas de 1e juli ingaat en dat ik de factuur betaal tegen de oude prijzen. En dat heb ik gedaan want hij ging daarmee akkoord.

Nu ontvang aanmaningen van een incasso. Ik moet het openstaande factuurbedrag betalen. Ik heb hen gebeld en alles uitgelegd en dat wij een dispuut met hem hebben over prijzen. Maar zij persisteren en dreigen nu met een rechtsgang. 

Heb ik juist gehandeld? Wat is het beste om nu te doen?

Dank voor uw advies

Ron

aangepast door Delizzie
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76829-geschil-over-prijzen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Heb je de goederen wel gehouden of heb j edie meteen terug gestuurd?

Zonder de prijslijst en de algemene voorwaarden van het bedrijf te zien, is het heel moeilijk om een uitspraak te doen.
Maar een prijslijst is geen offerte en al helemaal geen overeenkomst.

Dat gezegd hebbende, vind ik het wel een rare manier van je leverancier, op deze manier is de samenwerking van hele korte duur.

Wel nog een kleine tip voor de volgende keer, als je iets mondeling overeenkomt, stuur dan meteen daarna een email/whatsapp/sms/brief/postduif waarin je de afspraak bevestigd.
Waarbij de truk is om in dit bericht een vraag te stellen, maakt niet uit wat, want als hij die vraag beantwoord heb je meteen je ontvangstbevestiging.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76829-geschil-over-prijzen/#findComment-685999
Delen op andere sites

• 0

Vervelende situatie, Ron. 

Als ik je goed begrijp heb je telefonisch akkoord dat je de oude prijzen mag betalen voor de ontvangen order, maar houdt het incassobureau nog de hogere prijzen aan. Heb je de verkoper daar al over gesproken? Hij zou het incassobureau moeten informeren over dat je de factuur al hebt voldaan.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76829-geschil-over-prijzen/#findComment-686000
Delen op andere sites

• 0

Hi

dank voor jullie reakties.

Jasper het zijn voedingsmiddelen die ik gebruik in gerechten. Een aantal van die producten zijn/waren al verbruikt. Wat betreft de prijzen: die werden al 9 x gehanteerd. Over verhoging en veranderde transportkosten én verhoogde franco orderbedrag is nooit gesproken.

Ruben: klopt hij ging akkoord. Hij heeft een duidelijke uiteenzetting van mij ongenoegen per mail gekregen maar nooit gereageerd of aan dat bureau doorgegeven. 

Grt Ron

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76829-geschil-over-prijzen/#findComment-686006
Delen op andere sites

• 0

Dus hoe kunje dan bewijzen dat hij akkoord is gegaan?

Je hebt de producten al gebruikt dus terugsturen is geen optie meer.
Ik ben bang dat als hij het heel hard gaat spelen, je uiteindelijk wel zal moeten betalen.
Ik weet niet precies om welk bedrag het gaat, maar misschien kun je hem ook onder druk zetten dat je ergens anders gaat bestellen als hij dit niet netjes oplost.
Denk je dat hij naar de rechter zal gaan om het openstaande bedrag, of is het zo weinig dat die kosten hoger zijn dan de baten?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76829-geschil-over-prijzen/#findComment-686009
Delen op andere sites

• 0
35 minuten geleden, Delizzie zei:

Hij heeft een duidelijke uiteenzetting van mij ongenoegen per mail gekregen maar nooit gereageerd of aan dat bureau doorgegeven

Telefonisch heb je de vorige keer wel resultaat behaald, dus ik zou 'm z.s.m. telefonisch benaderen en vriendelijk vragen of hij aan het incassobureau wil doorgeven dat jullie een akkoord over de kosten hebben bereikt en dat je die ook al hebt voldaan.

Het incassobureau weet niet beter dan dat jij een factuur open hebt staan en zal dan inderdaad met een rechtsgang dreigen als je weigert te betalen. Ze gaan ook niet zomaar van jou aannemen dat je al hebt betaald, dat zullen ze dagelijks meermaals als smoes horen.

Je wil bereiken dat je leverancier het incassobureau afbelt, dus hou het vriendelijk en stuur erop dat hij dat doet. Van een 'duidelijke uiteenzetting van ongenoegen' gaan over het algemeen weinig mensen harder voor je werken, helemaal als jij iets van diegene wil i.p.v. hij van jou...

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76829-geschil-over-prijzen/#findComment-686014
Delen op andere sites

• 0
23 uur geleden, Delizzie zei:

Nu ontvang aanmaningen van een incasso. Ik moet het openstaande factuurbedrag betalen. Ik heb hen gebeld en alles uitgelegd en dat wij een dispuut met hem hebben over prijzen. Maar zij persisteren en dreigen nu met een rechtsgang. 

Een incassobureau heeft elk smoesje wel gehoord over het niet willen betalen van een factuurbedrag.
Het incassobureau is voor jou geen gesprekspartner, de je zal contact moeten zoeken met de leverancier en hen eraan herinneren dat ze akkoord zijn gegaan met het overeengekomen bedrag.

Overigens is een prijslijst geen offerte en mogen zij hun prijzen verhogen, heb je besteld met de prijzen erbij, dan hadden ze moeten reageren met de juiste prijzen, heb je alleen artikelen afgenomen zonder vermelding van prijs, dan leveren ze dat ook, met de voor hun juiste prijzen erbij.

Het gaat hier om voedingsmiddelen, met alles wat er in de wereld gebeurt, zijn prijsverhogingen aan de orde van de dag.

Alles wat je hebt is een mondelinge afspraak. Succes.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76829-geschil-over-prijzen/#findComment-686029
Delen op andere sites

• 2
7 uur geleden, RiVe zei:

Een incassobureau heeft elk smoesje wel gehoord over het niet willen betalen van een factuurbedrag.
Het incassobureau is voor jou geen gesprekspartner, de je zal contact moeten zoeken met de leverancier en hen eraan herinneren dat ze akkoord zijn gegaan met het overeengekomen bedrag.

Overigens is een prijslijst geen offerte en mogen zij hun prijzen verhogen, heb je besteld met de prijzen erbij, dan hadden ze moeten reageren met de juiste prijzen, heb je alleen artikelen afgenomen zonder vermelding van prijs, dan leveren ze dat ook, met de voor hun juiste prijzen erbij.

Het gaat hier om voedingsmiddelen, met alles wat er in de wereld gebeurt, zijn prijsverhogingen aan de orde van de dag.

Alles wat je hebt is een mondelinge afspraak. Succes.

Ik ben het helemaal niet met je eens. 9 keer wordt de prijslijst gehanteerd en dan ineens niet meer. Dan zit je toch het op het punt dat TS er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat dat de prijzen waren en dat er geen sprake was van variabele prijzen. 

Daarnaast kan TS ook nog onderbouwen dat pas *daarna* de prijsverhoging is gecommuniceerd, wat ook wel een goede indicatie is dat TS van de verhoging niet eens kon weten bij het plaatsen van de bestelling. 

In de schoenen van TS zou ik het tegen het incassobureau zeggen: veel plezier, ik zie je wel bij de rechtbank.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76829-geschil-over-prijzen/#findComment-686051
Delen op andere sites

• 0
7 uur geleden, StevenK zei:

In de schoenen van TS zou ik het tegen het incassobureau zeggen: veel plezier, ik zie je wel bij de rechtbank.

Dat kan wel eens slecht uitpakken, aangezien TS blindelings koopt op basis van een oude prijslijst. Inzake B2B-verkopen zijn er geen wettelijke beperkingen of meldingsplichten.

Slordig ?
Ja, dat wel … van beide kanten overigens.

De toon is inmiddels gezet …  ik zou zelf per direct voor een andere leverancier kiezen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76829-geschil-over-prijzen/#findComment-686058
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar