• 0

KOR opzegging eenmanszaak na toetreden maatschap

Tot voor kort werd er gebruik gemaakt van de KOR regeling. In 2023 toegetreden tot een maatschap maar de brief voor beëindiging van de KOR niet opgestuurd. Resultaat is nu dat ik nog 1 tijdvak BTW zou moeten afdragen en de KOR met terugwerkende kracht zou moeten opzeggen. (4e kwartaal 2023)

Wat kan ik het beste doen met mijn jaaropgave?

Alsnog de BTW vanaf de datum van toetreding tot de maatschap in mijn boekhouding opnemen en met een suppletie aangifte alsnog indienen? De verstuurde facturen vanaf die datum hebben wel BTW erop maar dus niet ingediend in de tijdvakken en de KOR niet afgemeld.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Als ik kijk naar al die dingen die jij op HL aankaart de afgelopen (vele) jaren dan kan ik mij niet voorstellen dat je dit niet namens klanten doet.

Nu ben je ineens tot een maatschap aangetreden, daarvoor was je gestopt, daarvoor had je een webshop, een eigen zakelijke auto, kennissen in de agrarische sector, andere kennissen met uitdagingen enz.

Leg eens uit, zou ik zeggen...

"What, me worry?"

• 0

Dat klopt, mijn vrouw is toegetreden tot een maatschap (agrarische sector) en had nog een webshop met KOR regeling. Gezien de toetreding is de KOR niet meer van toepassing en moet er over een bepaalde periode dus nog wel BTW afgedragen worden die in de tijdvakken niet is aangegeven maar wel op de inkomstenbelasting van toepassing is. Vandaar de vraag of ik het het beste via de jaarsuppletie 2023 kan doen en alsnog KOR opzegginsformulier insturen per xx 2023.

• 0
Op 24-8-2024 om 19:22, shoptillyoudrop zei:

Als ik kijk naar al die dingen die jij op HL aankaart de afgelopen (vele) jaren dan kan ik mij niet voorstellen dat je dit niet namens klanten doet.

Dat doet hij toch echt niet 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
Op 23-8-2024 om 17:13, arie88 zei:

De verstuurde facturen vanaf die datum hebben wel BTW erop maar dus niet ingediend in de tijdvakken en de KOR niet afgemeld.

Uiteraard was dit niet toegestaan. Je hebt wel BTW op de factuur gezet dus de (zakelijke) klanten kunnen die gewoon aftrekken. Jij moet die BTW dus wel afdragen. Je had op dat moment gewoon KOR af moeten melden met de datum op het formulier vanaf welk moment je weer BTW moest gaan rekenen.

Waarom was het overigens nodig je af te melden voor de KOR? Is het toetreden tot een maatschap een belemmering voor de KOR?

De KOR geldt voor zowel natuurlijke als rechtspersonen. Het maakt dus niet uit of je een eenmanszaak hebt, deel uitmaakt van een maatschap of vennootschap onder firma (vof) of dat het om een bv, vereniging of stichting gaat.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar