• 0

Youngtimer aankopen voor inschrijving KVK icm starters periode

(aangepast)

Hallo allemaal,

Na jaren wikken en wegen ga ik starten met mijn eigen onderneming waarbij ik bedrijven ga helpen met hun propositie richting de markt en een betere verkoop hiervan. Lees: consultancy en sales/management training.

Feitelijke gegevens:

- Per 1-12 eindigt mijn dienstverband en heb ik recht op een ww uitkering

- Ik heb nu een lease - auto welke ik per 1-12 niet meer heb

- Ik wil gebruik maken van de startersperiode

- Ik wil een youngtimer rijden (hier heb ik me volledig op ingelezen en lijkt voor mij een zeer passende optie)

Mijn vraag:

Als ik het goed begrijp mag ik me pas inschrijven bij de KVK na goedkeuring onderzoeksperiode bij het UWV. 

Wanneer kan ik de auto aanschaffen die ik op de zaak (incl bijtelling) wil gebruiken?

Kan dat al voor de oprichting?

Alvast bedankt!

aangepast door BartHugo

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Bedankt voor de reactie.

Ik kan hier erg weinig over terugvinden. Zou je stapsgewijs uit kunnen leggen hoe dit werkt?

Is dit bijvoorbeeld:

- Aankoop auto

- Tot oprichting rijden als privé auto en gemaakte kosten als aanloopkosten aanmerken?

- Oprichting eenmanszaak

- Auto op start balans meenemen

- Vanaf dat moment bijtelling betalen?

Alvast bedankt!

• 0

Alleen dit niet: 

27 minuten geleden, Bartho zei:

gemaakte kosten als aanloopkosten aanmerken?

De auto is voorafgaand aan de start van je bedrijf immers privé 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Nee, natuurlijk niet!

Het is toch een 100% privéaangelegenheid (privéauto en alleen privéritten...) en je hebt dan niet eens een onderneming.

Hoezo "zakelijke ritten"...?

Wanneer je de onderneming gaat beginnen kan je de auto (en eventueel andere bezittingen) inbrengen als zakelijk vermogen.

"What, me worry?"

• 0
28 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Het is toch een 100% privéaangelegenheid (privéauto en alleen privéritten...) en je hebt dan niet eens een onderneming.

Alle (aanloop)kosten die je maakt ten behoeve van de nog te starten onderneming zijn aftrekbaar …zo ook de reiskosten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
30 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Nee, natuurlijk niet!

Wanneer je de onderneming gaat beginnen kan je de auto (en eventueel andere bezittingen) inbrengen als zakelijk vermogen.

Nou, ik vind de gedachte niet eens zo gek, hoor.

De auto staat voor inschrijving kvk nog prive. Er is sprake van een vooronderzoek en lijkt mij aannemelijk dat je dan aanloopkosten maakt in de zin van ritten naar potentiële opdrachtegevers oid. Pas na inschrijving kvk dan de auto zakelijk bestempelen en is de km- vergoeding niet meer ter sprake. Zie link waar ook reiskosten wordt genoemd als aanloopkost.

https://www.mkbservicedesk.nl/belastingen/aftrekposten/aanloopkosten-aftrekken 

Account no. 3 van Ferry. Inlog weer eens kwijt en niet te herstellen. https://www.higherlevel.nl/profile/222432-ferry/

• 0
35 minuten geleden, Cosara zei:

…zo ook de reiskosten.

Ja, als je (later) aannemelijk kan maken dat de ritten inderdaad ten behoeve van de opstart van de onderneming was...

"What, me worry?"

• 0
(aangepast)
1 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Ja, als je (later) aannemelijk kan maken dat de ritten inderdaad ten behoeve van de opstart van de onderneming was...

Dat beperkt zich niet tot de reiskosten - ook die gemaakt met de eigen auto - maar het aannemelijk maken geldt evenzogoed voor alle (aanloop)kosten.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

• 0

Op een of andere manier geen melding gehad van al deze reacties.

een beetje laat: maar alsnog bedankt hiervoor!

Ik ben weer een paar stappen verder:

- auto gekocht (want is al nodig, omdat zonder auto geen optie is en lease-auto ingeleverd moet worden)

Belangrijke vervolgstappen:

- december ww uitkering

- januari oprichting eenmanszaak

ik ga de auto zakelijk rijden, dat staat vast.

Nu moeten er nog een paar dingen aan de auto gebeuren. (Extra onderhoud e.d.), kan ik dat al laten doen en straks btw terugvorderen en als kosten noteren? Of moet ik hiermee wachten tot na oprichting?

Dit soort zaken vind ik zo slecht terug te vinden…

• 0
Op 17-11-2024 om 10:46, Bartho zei:

Dit soort zaken vind ik zo slecht terug te vinden…

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/kosten_gemaakt_in_de_aanloopfase

Letterlijk ... "Alle kosten die u uit zakelijk oogpunt voor een onderneming maakt, zijn aftrekbaar."

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar