• 0

Hallo! Wij zijn ons aan het oriënteren op het openen van een broodjeszaak. Nu hebben we een pand op het oog alleen komen we er niet helemaal uit wat betreft vergunningen en het huurcontract. We zullen een exploitatievergunning nodig hebben maar de verwerking hiervan kan 13 weken duren. Hoe zit dit dan met het huurcontract? Laat je dit dan wel gelijk ingaan en zit je dan 3 maanden te ‘wachten’ (en wel te betalen)? En als de vergunning niet zou worden afgegeven? 

Schiet me niet af, wij hebben altijd in de catering vanuit huis gewerkt dus het huren van een horecapand is nieuw voor ons. Ik ben vooral benieuwd wat gangbaar is in dit soort situaties. 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76916-pand-huren-en-vergunningen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Welkom op Higherlevel.

Het lijkt me een situatie die je goed met de verhuurder kunt bespreken, je zult vast niet de eerste zijn in deze situatie. Het hangt er ook vanaf hoe gewild de locatie is: als 'ie al een tijdje leeg staat valt er met de verhuurder wel wat te onderhandelen, misschien is diegene bereid om tijdens de aanvraagperiode nog geen - of minder - huur te rekenen. En wellicht kun je een ontbindende voorwaarde opnemen rondom het niet afgeven van de vergunning.

• 0
3 minuten geleden, RubenT zei:

Welkom op Higherlevel.

Het lijkt me een situatie die je goed met de verhuurder kunt bespreken, je zult vast niet de eerste zijn in deze situatie. Het hangt er ook vanaf hoe gewild de locatie is: als 'ie al een tijdje leeg staat valt er met de verhuurder wel wat te onderhandelen, misschien is diegene bereid om tijdens de aanvraagperiode nog geen - of minder - huur te rekenen. En wellicht kun je een ontbindende voorwaarde opnemen rondom het niet afgeven van de vergunning.

Bedankt voor je snelle reactie! Het pand staat nog maar net te huur dus dat zal niet in ons voordeel werken. Daarnaast is het een goede locatie met een vrij hoge huur. Ik ga eens goed bekijken wat voor ons haalbaar is qua kosten en in overleg met de verhuurder. Bedankt!

• 1
1 uur geleden, Pieters1 zei:

Nu hebben we een pand op het oog alleen komen we er niet helemaal uit wat betreft vergunningen en het huurcontract.

Neem ook eens contact op met het ondernemersloket van de betreffende gemeente. Met een beetje mazzel is daar een contactpersoon die de buurt van het pand kent, je kan informeren over het bestemmingsplan te plekke, je kan helpen met de juiste vergunningen en misschien zelfs al contact heeft met de verhuurder. En mogelijk hebben ze zelfs een beter idee dan dat pand op die plek...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
(aangepast)

Een huurcontract bepaalt in de regel dat je zelf verantwoordelijk bent voor de benodigde vergunningen. Dus neem een ontbindende voorwaarde op in de huurovereenkomst. En omdat dit nieuw is voor jullie, raad ik aan een huurrechtjurist in te schakelen voor advies. Voor o.a. een opt-out clausule (tussentijdse opzegmogelijkheid).

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar