Op dit moment ben ik aan het onderzoeken of het voor mij aantrekkelijker is om een auto zakelijk aan te schaffen ipv deze privé te houden, zoals ik nu doe. Ik wil namelijk een grotere auto (ivm bergruimte die ik zakelijk nodig heb) en kijken of dit fiscaal aantrekkelijker is. Uiteraard heb ik al wat onderzoek gedaan, maar gezien ik niet erg sterk ben met fiscale zaken hoopte ik ook van jullie een reactie te krijgen.
Mijn idee is op dit moment als volgt:
Een youngtimer personenauto aanschaffen van zo'n 7000 - 8000 euro, met een cataloguswaarde van zo'n 22 - 25k. Deze wil ik zowel zakelijk als privé rijden zonder een rittenadministratie bij te houden. Ik rijd niet veel kilometers op jaarbasis (zo'n 6000), waarvan zo'n 2000 zakelijk.
Zoals ik het nu begrijp is dat ik bijtelling betaal (35% over de dagwaarde omdat het een youngtimer is) en een BTW-correctie omdat ik geen administratie bijhoud. (1,5% op de cataloguswaarde bij een marge-auto).
Ik heb hieronder een klein overzicht gemaakt van wat ik denk dat de kosten/besparingen voor mij zijn:
Afschrijving:
Ik schrijf de aanschafwaarde af over vijf jaar.
Aanschafprijs: €7.500
Afschrijving per jaar: €7.500 / 5 = €1.500 per jaar
Bijtelling:
De bijtelling wordt berekend over de dagwaarde (aanschafprijs van €7.500). Het percentage voor youngtimers is 35%.
Bijtelling: 35% van €7.500 = €2.625 per jaar
Belasting over bijtelling (49,50% tarief):
49,50% van €2.625 = €1.298,13 per jaar aan extra belasting
Aftrekbare kosten:
Ik ga uit van €2.750 aan jaarlijkse kosten (brandstof, onderhoud, verzekering, etc.), maar kan hier gedeeltelijk de BTW van terugvorderen (brandstof en onderhoud)
BTW over kosten: 21% van €1.500 (kosten onderhoud en brandstof) = €315 (teruggave)
Netto kosten na BTW-teruggave: €2.750 - €315 = €2.435 per jaar aan echte kosten
De totale aftrekbare kosten bestaan nu uit de afschrijving en de netto kosten na BTW-teruggave:
Afschrijving: €1.500 per jaar
Netto kosten na BTW-teruggave: €2.435 per jaar
Totale aftrekbare kosten: €1.500 + €2.435 = €3.935 per jaar
BTW-correctie (1,5% van de catalogusprijs):
Omdat het een marge-auto is, geldt er geen BTW op de aanschaf, maar wel een BTW-correctie voor privégebruik. De correctie is gebaseerd op een cataloguswaarde van €22.000.
BTW-correctie: 1,5% van €22.000 = €330 per jaar
Netto kosten zakelijk:
De extra belasting door bijtelling en BTW-correctie wordt gecompenseerd door de aftrekbare kosten.
Extra belasting door bijtelling: €1.298,13
BTW-correctie: €330
Totale extra kosten door bijtelling en BTW-correctie: €1.298,13 + €330 = €1.628,13 per jaar
Aftrekbare kosten (afschrijving en netto kosten na BTW-teruggave): €3.080 per jaar
Fiscale netto kosten: €1.628,13 - €3.935 = -€2.306,87 per jaar (fiscale besparing).
Nu is dit het stuk waar ik een beetje vastloop, want hoewel dit inderdaad op papier een besparing oplevert zie ik nog niet of dit ook echt interessanter is dan privé rijden en de zakelijke kilometers aftrekken. Dit zou naar mijn idee namelijk zijn dat alle kosten privé worden gedragen en slechts de 2000 kilometer op jaarbasis vergoed worden (2000 * 0.23 = 460 euro). Waardoor dit me nog steeds veel geld kost, maar dan privé? Mijn vraag is dus eigenlijk: is uitgaande van de aanschaf van bovenstaande auto zakelijk kopen echt de beste optie, of zijn er kosten/voordelen die ik over het hoofd zie?
Ik heb ergens het gevoel dat ik een hoop heb uitgezocht, maar dat het kwartje enigszins nog moet vallen. Zoals ik eerder al vermeldde: ik heb best wat onderzoek verricht, maar vind op deze (misschien wat simpele vraag) toch niet echt een antwoord.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Quutje
Quutje
Hi all,
Op dit moment ben ik aan het onderzoeken of het voor mij aantrekkelijker is om een auto zakelijk aan te schaffen ipv deze privé te houden, zoals ik nu doe. Ik wil namelijk een grotere auto (ivm bergruimte die ik zakelijk nodig heb) en kijken of dit fiscaal aantrekkelijker is. Uiteraard heb ik al wat onderzoek gedaan, maar gezien ik niet erg sterk ben met fiscale zaken hoopte ik ook van jullie een reactie te krijgen.
Mijn idee is op dit moment als volgt:
Een youngtimer personenauto aanschaffen van zo'n 7000 - 8000 euro, met een cataloguswaarde van zo'n 22 - 25k. Deze wil ik zowel zakelijk als privé rijden zonder een rittenadministratie bij te houden. Ik rijd niet veel kilometers op jaarbasis (zo'n 6000), waarvan zo'n 2000 zakelijk.
Zoals ik het nu begrijp is dat ik bijtelling betaal (35% over de dagwaarde omdat het een youngtimer is) en een BTW-correctie omdat ik geen administratie bijhoud. (1,5% op de cataloguswaarde bij een marge-auto).
Ik heb hieronder een klein overzicht gemaakt van wat ik denk dat de kosten/besparingen voor mij zijn:
Afschrijving:
Ik schrijf de aanschafwaarde af over vijf jaar.
Aanschafprijs: €7.500
Afschrijving per jaar: €7.500 / 5 = €1.500 per jaar
Bijtelling:
De bijtelling wordt berekend over de dagwaarde (aanschafprijs van €7.500). Het percentage voor youngtimers is 35%.
Bijtelling: 35% van €7.500 = €2.625 per jaar
Belasting over bijtelling (49,50% tarief):
49,50% van €2.625 = €1.298,13 per jaar aan extra belasting
Aftrekbare kosten:
Ik ga uit van €2.750 aan jaarlijkse kosten (brandstof, onderhoud, verzekering, etc.), maar kan hier gedeeltelijk de BTW van terugvorderen (brandstof en onderhoud)
BTW over kosten: 21% van €1.500 (kosten onderhoud en brandstof) = €315 (teruggave)
Netto kosten na BTW-teruggave: €2.750 - €315 = €2.435 per jaar aan echte kosten
De totale aftrekbare kosten bestaan nu uit de afschrijving en de netto kosten na BTW-teruggave:
Afschrijving: €1.500 per jaar
Netto kosten na BTW-teruggave: €2.435 per jaar
Totale aftrekbare kosten: €1.500 + €2.435 = €3.935 per jaar
BTW-correctie (1,5% van de catalogusprijs):
Omdat het een marge-auto is, geldt er geen BTW op de aanschaf, maar wel een BTW-correctie voor privégebruik. De correctie is gebaseerd op een cataloguswaarde van €22.000.
BTW-correctie: 1,5% van €22.000 = €330 per jaar
Netto kosten zakelijk:
De extra belasting door bijtelling en BTW-correctie wordt gecompenseerd door de aftrekbare kosten.
Extra belasting door bijtelling: €1.298,13
BTW-correctie: €330
Totale extra kosten door bijtelling en BTW-correctie: €1.298,13 + €330 = €1.628,13 per jaar
Aftrekbare kosten (afschrijving en netto kosten na BTW-teruggave): €3.080 per jaar
Fiscale netto kosten: €1.628,13 - €3.935 = -€2.306,87 per jaar (fiscale besparing).
Nu is dit het stuk waar ik een beetje vastloop, want hoewel dit inderdaad op papier een besparing oplevert zie ik nog niet of dit ook echt interessanter is dan privé rijden en de zakelijke kilometers aftrekken. Dit zou naar mijn idee namelijk zijn dat alle kosten privé worden gedragen en slechts de 2000 kilometer op jaarbasis vergoed worden (2000 * 0.23 = 460 euro). Waardoor dit me nog steeds veel geld kost, maar dan privé? Mijn vraag is dus eigenlijk: is uitgaande van de aanschaf van bovenstaande auto zakelijk kopen echt de beste optie, of zijn er kosten/voordelen die ik over het hoofd zie?
Ik heb ergens het gevoel dat ik een hoop heb uitgezocht, maar dat het kwartje enigszins nog moet vallen. Zoals ik eerder al vermeldde: ik heb best wat onderzoek verricht, maar vind op deze (misschien wat simpele vraag) toch niet echt een antwoord.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77011-youngtimer-zakelijk-of-priv%C3%A9/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen