• 0

Emigreren naar het buitenland - wat doen met de voorraden en bedrijfsmiddelen?

Hoi :)

Ik ben bezig om van Nederland naar Finland te emigreren en heb in Nederland een eenmanszaak. Deze ga ik op gegeven moment opzeggen. in Finland heb ik al een nieuwe soortgelijke eenmanszaak geregistreerd. 

Voor het opzeggen heb ik verschillende dingen gelezen voor de bedrijfsgoederen. Op het ondernemersplein staat:

“Alle voorraden en bedrijfsmiddelen gaan bij het stoppen over naar uw privévermogen. levert dan als ondernemer aan uzelf als privépersoon. Als u btw heeft afgetrokken bij de aanschaf van de goederen, moet u er nu btw over betalen.”

En op ander bronnen vond ik zoiets als:

”Vermogensbestanddelen die meeverhuizen worden geacht op het moment van de emigratie te zijn vervreemd voor hun werkelijke waarde, wat kan leiden tot een belastbare winst. ”

Ik begrijp, dat ik zowel een inkomstenbelasting eindafrekening moet doen maar ook een btw eindafrekening. 
ik begrijp alleen niet, of de voorraden en bedrijfsmiddelen in privé gebruik overgaan en ik dus btw over moet betalen. Want in feite, gaan deze ja rechtstreeks naar mijn nieuwe eenmanszaak in Finland over. Kunnen jullie mij hiermee helpen?

bij voorbaat dank,

basti

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 1
4 uur geleden, Basti90 zei:

ik begrijp alleen niet, of de voorraden en bedrijfsmiddelen in privé gebruik overgaan en ik dus btw over moet betalen. Want in feite, gaan deze ja rechtstreeks naar mijn nieuwe eenmanszaak in Finland over.

Dag basti

Het antwoord op je vraag is ja, die gaan over naar privé. De NL fiscus heeft er verder geen boodschap aan - en faciliteert de omzetting dus niet - dat dit straks in Finland weer bedrijfsmiddelen zijn

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Joost,

dankjewel voor het snelle en duidelijk antwoord.

Maar als ik de bedrijfsmiddelen aan mijn Finnse eenmanszaak zaal verkopen nu, dan heb ik ja in principe geen middelen meer in de Nederlandse eenmanszaak. Zal dat mogelijk zijn?

groeten en bedankt

• 1

Maak het jezelf niet te moeilijk, je verkoopt gewoon alles aan je Finse bedrijf. Als je daar een btw nummer hebt dan is het een intracommunautaire levering en is die belast tegen 0% btw. Als je de goederen (op papier) verkoopt tegen inkoopsprijs waarvoor je het hier aangeschaft had is dat ook uit te leggen aan de belastingdienst als hier vragen over komen. Aangezien je er dan geen winst op maakt heeft dit geen invloed op je eventuele IB aangifte.

Lijkt mij de simpelste, correctste en goedkoopste oplossing maar correct me if wrong.

• 1
7 uur geleden, Derek-Jan zei:

verkoopt tegen inkoopsprijs waarvoor je het hier aangeschaft had

Dat zou betekenen dat Basti winst maakt op de bedrijfsmiddelen waarop al wel afgeschreven is. Dat hoeft niet per se natuurlijk. 

7 uur geleden, Derek-Jan zei:

intracommunautaire levering

Daarbij moet je wel het transport kunnen aantonen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Bedankt voor het meedenken. dat helpt enorm!
Ik denk, dat ik de  bedrijfsmiddelen aan mijn Fins bedrijf tegen de "dagprijs" verkoop. Het transport kan ik aantonen juist omdat ik alles met de auto heb vervoerd reeds.

Verder, de afdracht van de inkomstenbelasting begrijp ik. 

bedankt voor de antwoorden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar