Het zal veel ondernemers bezighouden: De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 weer volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren terwijl er eigenlijk sprake is van loondienst, kunnen dan weer een naheffing of boete krijgen.
De opdrachtgever kan de werktijden bepalen, hoe het werk wordt verricht of wat de werktijden zijn.
Ja
De mate van vrijheid varieert, maar meestal is er wel een verplichting om tijdens kantooruren te werken.
Het werk wordt gedurende langere tijd verricht. (Als het werk voor meer dan 3 maanden en 20 uur per maand bij dezelfde opdrachtgever wordt gedaan, kan dat betekenen dat het in loondienst is.)
Ja
Mijn opdrachten zijn meestal voor 1 jaar en worden dan vaak ook nog wel verlengd met 1 jaar.
De werkende voert werkzaamheden uit die ook door werknemers worden verricht bij die organisatie.
Ja
De opdrachten zijn meestal voor een software ontwikkelafdeling waar inhuur en vaste werknemers vergelijkbaar werk doen.
De werkende verricht taken die structureel onderdeel zijn van de organisatie (zoals bouwen bij een bouwbedrijf, of lesgeven op een school).
Ja
Bijna al mijn opdrachten zijn bij bedrijven die zelf ook een software ontwikkel afdeling hebben.
De werkende verricht het werk persoonlijk. De werkende mag zich niet zonder toestemming van de werkgevende laten vervangen.
Ja
De aard van de werkzaamheden is bijna altijd zo dat iemand anders niet voor mij kan invallen. (accounts zijn persoonsgebonden, opgebouwde kennis is niet snel overdraagbaar)
De vergoeding/het salaris voor het werk wordt van tevoren per uur (of per maand) afgesproken en op een vast moment overgemaakt.
Ja
Er is een uurloon afgesproken maandelijks dien ik een factuur in voor gemaakte uren.
De vergoedingen zijn niet veel hoger dan het salaris dat aan werknemers wordt betaald voor gelijksoortig werk.
Nee
Mijn bruto loon is meestal hoger dan van software ontwikkelaars in vaste dienst met een vergelijkbaar takenpakket.
De werkende loopt weinig commercieel risico bij het uitvoeren van het werk. Bijvoorbeeld omdat de werkgever/opdrachtgever de kosten draagt als het werk niet goed wordt uitgevoerd.
Ja
Het risico is laag omdat er vaak een quality assurance proces is ingericht dat grote fouten voorkomt.
Daarnaast heb ik een BAV die dekking biedt tot het maximale bedrag dat een oprachtgever van mij mag claimen bij (grove) nalatigheid
De werkende heeft steeds verschillende opdrachten en opdrachtgevers.
Nee
Mijn opdrachten lopen meestal van 1 tot 2 jaar. Dan wissel ik van opdrachtgever.
De werkende heeft een ‘inspanningsverplichting’. Dit betekent dat hij/zij niet rechtstreeks wordt afgerekend op een bereikt resultaat.
Ja
Meestal werk ik in een team verband waar een gedeelde verantwoordelijkheid vanzelfsprekend is.
De uitkomst van bovenstaande vragenlijst:
U heeft 0 kenmerken van een zzp’er en 10 kenmerken van loondienst. Ga samen het gesprek aan voor het juiste contract.
Betekend dit dat ik vanaf 2025 in dienst moet treden en niet meer kan freelancen in de IT zoals ik dat nu doe?
Het lijk er op dat ik geen ondernemer ben volgens de belastingdienst, maar ik vind het freelancen leuk en verdien daarmee beter dan in een vast dienstverband. Ook vind ik het prettig dat ik niet aan de periodieke beoordelingsgesprekken en bedrijfsactiviteiten ben gebonden.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Harmen
Harmen
Het zal veel ondernemers bezighouden: De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 weer volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren terwijl er eigenlijk sprake is van loondienst, kunnen dan weer een naheffing of boete krijgen.
Ik ben freelancer in de IT en heb het hulpmiddel op de website van de belastingdienst ingevuld:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanpak-schijnconstructies/maatregelen-tegen-schijnconstructies
Daarnaast heb ik een BAV die dekking biedt tot het maximale bedrag dat een oprachtgever van mij mag claimen bij (grove) nalatigheid
De uitkomst van bovenstaande vragenlijst:
U heeft 0 kenmerken van een zzp’er en 10 kenmerken van loondienst. Ga samen het gesprek aan voor het juiste contract.
Betekend dit dat ik vanaf 2025 in dienst moet treden en niet meer kan freelancen in de IT zoals ik dat nu doe?
aangepast door HarmenHet lijk er op dat ik geen ondernemer ben volgens de belastingdienst, maar ik vind het freelancen leuk en verdien daarmee beter dan in een vast dienstverband. Ook vind ik het prettig dat ik niet aan de periodieke beoordelingsgesprekken en bedrijfsactiviteiten ben gebonden.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77037-impact-aanpak-schijnconstructies-door-de-belastingdienst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen