• 0

Impact aanpak schijnconstructies door de Belastingdienst

(aangepast)

Het zal veel ondernemers bezighouden: De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025  weer  volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren terwijl er eigenlijk sprake is van loondienst, kunnen dan weer een naheffing of boete krijgen.

Ik ben freelancer in de IT en heb het hulpmiddel op de website van de belastingdienst ingevuld:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanpak-schijnconstructies/maatregelen-tegen-schijnconstructies

Freelance software ontwikkelaar
Vraag Antwoord Motivering
De opdrachtgever kan de werktijden bepalen, hoe het werk wordt verricht of wat de werktijden zijn. Ja De mate van vrijheid varieert, maar meestal is er wel een verplichting om tijdens kantooruren te werken.
Het werk wordt gedurende langere tijd verricht. (Als het werk voor meer dan 3 maanden en 20 uur per maand bij dezelfde opdrachtgever wordt gedaan, kan dat betekenen dat het in loondienst is.) Ja Mijn opdrachten zijn meestal voor 1 jaar en worden dan vaak ook nog wel verlengd met 1 jaar.
De werkende voert werkzaamheden uit die ook door werknemers worden verricht bij die organisatie. Ja De opdrachten zijn meestal voor een software ontwikkelafdeling waar inhuur en vaste werknemers vergelijkbaar werk doen.
De werkende verricht taken die structureel onderdeel zijn van de organisatie (zoals bouwen bij een bouwbedrijf, of lesgeven op een school). Ja Bijna al mijn opdrachten zijn bij bedrijven die zelf ook een software ontwikkel afdeling hebben.
De werkende verricht het werk persoonlijk. De werkende mag zich niet zonder toestemming van de werkgevende laten vervangen. Ja De aard van de werkzaamheden is bijna altijd zo dat iemand anders niet voor mij kan invallen. (accounts zijn persoonsgebonden, opgebouwde kennis is niet snel overdraagbaar)
De vergoeding/het salaris voor het werk wordt van tevoren per uur (of per maand) afgesproken en op een vast moment overgemaakt. Ja Er is een uurloon afgesproken maandelijks dien ik een factuur in voor gemaakte uren.
De vergoedingen zijn niet veel hoger dan het salaris dat aan werknemers wordt betaald voor gelijksoortig werk. Nee Mijn bruto loon is meestal hoger dan van software ontwikkelaars in vaste dienst met een vergelijkbaar takenpakket.
De werkende loopt weinig commercieel risico bij het uitvoeren van het werk. Bijvoorbeeld omdat de werkgever/opdrachtgever de kosten draagt als het werk niet goed wordt uitgevoerd. Ja Het risico is laag omdat er vaak een quality assurance proces is ingericht dat grote fouten voorkomt.
Daarnaast heb ik een BAV die dekking biedt tot het maximale bedrag dat een oprachtgever van mij mag claimen bij (grove) nalatigheid
De werkende heeft steeds verschillende opdrachten en opdrachtgevers. Nee Mijn opdrachten lopen meestal van 1 tot 2 jaar. Dan wissel ik van opdrachtgever.
De werkende heeft een ‘inspanningsverplichting’. Dit betekent dat hij/zij niet rechtstreeks wordt afgerekend op een bereikt resultaat. Ja Meestal werk ik in een team verband waar een gedeelde verantwoordelijkheid vanzelfsprekend is.

De uitkomst van bovenstaande vragenlijst:

U heeft 0 kenmerken van een zzp’er en 10 kenmerken van loondienst. Ga samen het gesprek aan voor het juiste contract.

Betekend dit dat ik vanaf 2025 in dienst moet treden en niet meer kan freelancen in de IT zoals ik dat nu doe?

Het lijk er op dat ik geen ondernemer ben volgens de belastingdienst, maar ik vind het freelancen leuk en verdien daarmee beter dan in een vast dienstverband. Ook vind ik het prettig dat ik niet aan de periodieke beoordelingsgesprekken en bedrijfsactiviteiten ben gebonden.

aangepast door Harmen

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 1

Ik ben geen expert, maar de uitslag van de vragenlijst kun je niet omheen lijkt mij.

Heb je geen andere opdrachtgevers???

Kun je geen hoog slaris afspreken in vast dienstverband?

En die periodieke beoordelingsgesprekken is misschien wel overheen te komen?

• 1

Zie deze recente reactie van Joost in een ander topic met min of meer dezelfde vraag

By the way, je maakt het je zelf wel érg lastig:

De aard van de werkzaamheden is bijna altijd zo dat iemand anders niet voor mij kan invallen. (accounts zijn persoonsgebonden, opgebouwde kennis is niet snel overdraagbaar)

De vraag is niet of het kán,  maar of het mág. Dat staat los van of het onpraktisch of onhaalbaar is

Als je formeel niet verplicht bent tot persoonlijke arbeid, dan vervalt een van de 3 pijlers van een dienstverband (loon, gezag en persoonlijke arbeid). 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0
17 uur geleden, dArgent zei:

Ik ben geen expert, maar de uitslag van de vragenlijst kun je niet omheen lijkt mij.

Met die constatering kan ik alleen maar concluderen dat vanaf 2025 duizenden ZZP'ers in de problemen komen? Heel veel IT'ers laten zich inhuren door een opdrachtgever voor langere tijd. Een commitment van 1 jaar is heel gebruikelijk. Vaak wordt dat ook nog wel verlengd na afloop.

Heb je geen andere opdrachtgevers???

Toen ik als ZZP'er begon heb ik wel een aantal kleine opdrachtjes gedaan voor andere opdrachtgevers.

Ik neem nu meestal een opdracht aan voor ongeveer 32 uur per week. Ik besteed ongeveer 8 uur per week aan eigen productontwikkeling. (als het succesvol wordt kan dat een passief inkomen opleveren in de toekomst maar het levert nog geen geld op dus kan ik daar nog niet van leven)
Het is moeilijk om twee (of meer) opdrachtgevers te hebben voor mijn werkzaamheden. Er wordt meestal verwacht dat je wel 32 uur werkt voor een opdrachtgever. Soms heb je enige flexibiliteit wanneer je werk doet, bijvoorbeeld buiten kantoortijd werken maar je moet wel beschikbaar zijn voor meetings overdag. Twee opdrachtgevers in dezelfde periode valt dus lastig te combineren.

Kun je geen hoog slaris afspreken in vast dienstverband?

In mijn ervaring loop je dan snel tegen HRM muren op. Het past niet in de begroting, het past niet in de gehanteerde salarisschalen, ze zijn bang om dure mensen in vaste dienst te nemen, etc.
Als je wel een goed aanbod krijgt dan zitten er vaak addertjes onder het gras. Na het initiële aanbod zijn de periodieke salarisverhogingen begrenst tot het minimum. Ook wordt er vaak gebruik gemaakt van clausules in het contract om een overstap te ontmoedigen als je teleurgesteld raakt in het salaris of de werkzaamheden bij een werkgever. Denk aan een concurrentiebeding, relatiebeding, studiebeding, etc.

En die periodieke beoordelingsgesprekken is misschien wel overheen te komen?

Het gaat niet alleen om de beoordelingsgesprekken. Er zijn heel veel werkverplichtingen en beperkingen voor een werknemer die niet gelden voor een ZZP'er. Bijvoorbeeld het verplichte pensioenfonds. Het grootste nadeel is de beperkingen die een vast dienstverband vaak geeft in de eigen ontwikkeling. In een vast dienstverband kun je vaak alleen trainingen volgen die in het verlengde van je werkzaamheden liggen. Meestal is het budget voor dergelijke trainingen ook beperkt. Een ZZP'er kan er voor kiezen om een (dure) training te volgen die hem interessanter maakt voor bepaalde opdrachtgevers. Al zou je 3 maanden alleen maar studeren voor nieuwe skills dan kan dat. Bij een werkgever is dat uitgesloten. Met name in de IT moet je altijd aan je kennis blijven werken.

• 0
15 minuten geleden, Harmen zei:
18 uur geleden, dArgent zei:

Kun je geen hoog salaris afspreken in vast dienstverband?

In mijn ervaring loop je dan snel tegen HRM muren op. Het past niet in de begroting, het past niet in de gehanteerde salarisschalen, ze zijn bang om dure mensen in vaste dienst te nemen, etc.

Kijk ... jouw "baas" kan niet van twee walletjes eten.

Een ZZP'er heeft niets te maken met "het past niet in de gehanteerde salarisschaal" want hij of zij vraagt een uurtarief ... en ja, een ZZP'er is duurder dan een werknemer in loondienst, maar daar staat tegenover dat hij of zij niet in vaste dienst is of komt en dus elk momentum van zijn of haar taken ontheven kan worden.

Het is óf een werknemer in vaste dienst aannemen met een laag salaris of wat zij daar voor over hebben, óf een ZZP'er inhuren tegen een hoog uurtarief, ook wat zij daarvoor over hebben.

Het moge duidelijk zijn, of misschien niet helemaal, maar een ZZP'er inhuren tegen hetzelfde tarief als een werknemer in loondienst, gaat 'm niet worden, mochten jouw "baas" dat soms denken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Met die constatering kan ik alleen maar concluderen dat vanaf 2025 duizenden ZZP'ers in de problemen komen?

Heel veel IT'ers laten zich inhuren door een opdrachtgever voor langere tijd. Een commitment van 1 jaar is heel gebruikelijk. Vaak wordt dat ook nog wel verlengd na afloop.

Dat “probleem” is weliswaar niet zo oud als Methusalem, maar wel zo oud als met de toenmalige VAR.

Ook bouwvakkers laten zich vaak voor lange bouwprojecten inhuren. Daar is niets mis mee, zolang je maar voldoet aan vele andere punten die de belastingdienst van je als ondernemer verwacht.

Voor een IT’er die zich voor lange tijd aan slechts één opdrachtgever verbindt, vijf dagen per werk naar het kantoor van de opdrachtgever afreist, en aldaar alles ter beschikking wordt gesteld … ja, die heeft een probleem … maar dat was vroeger ook al zo.

Een betere optie zou zijn, thuiswerken met eigen bedrijfsmiddelen, en zonodig inloggen op het systeem van de opdrachtgever.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
(aangepast)

Het is geprobeerd mooi zwart-wit te maken. Maar er zal een grijs gebied blijven.

Dit is nu misschien ook in de antwoorden, zoals Norbert hiervoor al voor een onderdeel schrijft maak je het je misschien ook te lastig.

Zo zie ik in de vraag de werktijden, is het echt zo strikt? Of meer praktisch? Ben je "verplicht" gebonden aan kantoortijden, of is het praktisch? Een vergadering heeft nu eenmaal een tijdstip, dus verplichting in werktijd. Maar dat zal met de vraag niet bedoeld zijn.

Qua betalen zou ik zeggen dat er ook best een nee kan staan. Er is namelijk geen vast moment van overmaken van de vergoeding. Eerst door jou een factuur, en daarna gaat het betaald worden. Dus niet standaard op dezelfde dag. Dit kan anders zijn als het bedrijf ook de factuur uitreikt.

Bij het risico lees ik dat er een BAV is. Als jij die hebt afgesloten, dan is het eerder een teken dat jij richting je klant wel een risico loopt.

De lijst is helaas niet eenduidig helder. Dat geeft onduidelijkheid.

aangepast door Frank v C
verheldering aangebracht.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar