• 0

2 ondernemers in 1 onderneming

Gast Verwijderd account

Beste mensen,

 

Begin augustus vorig jaar ben ik een eigen onderneming begonnen. Al vrij in het begin raakte ik aan de praat met een kennis, die ik al een tijdje kende, die er ook wel wat voor voelde om voor zichzelf aan de slag te gaan. Zo gezegd zo gedaan. Vanaf 1 oktober zijn we dan samen aan de slag gegaan met dezelfde business. Het loopt lekker en het grote voordeel met z'n tweeen is dat we elkaars zwakke punten kunnen versterken. Zo hebben we intussen al de taakjes verdeeld aan de hand van wat ieder van ons leuk vindt om te doen en waar hij goed in is. En het is natuurlijk gezelliger op kantoor. Maar we opereren nog steeds als 2 aparte eenmanszaakjes.

 

Echter willen we nu onszelf voor de buitenwereld als 1 onderneming presenteren. De presentaties, de visitekaartjes, offertes, correspondentie, enz. Maar om nu gelijk een vof op te gaan richten zijn we nog beetje huiverig voor. Tenslot kennen we elkaar nog niet op en top goed, dus ieder voor zich willen we geen risico lopen voor wat de ander doet.

 

Is er niet een handigere methode om dit uit te voeren? Een handelsnaam gebruiken onder 1 van de eenmanszaakjes ofzo. En dan een of ander contract via de notaris vast laten leggen. Of moet toch het een en ander via de kvk lopen.

 

Naast het feit dat we gewoon onszelf als 1 onderneming willen presenteren is het voor ons ook wel makkelijk als het niet al te veel poespas oplevert. Gewoon nu even de makkelijkste manier is voor ons al goed genoeg. Het ligt wel in de bedoeling om op termijn een bv op te richten, maar dat gebeurt pas als de zaken goed lopen en dat zien we dit jaar nog niet gebeuren.

 

Overigens hebben we voor de gezamenlijke 'onderneming' een nieuwe naam verzonnen, omdat de namen van onze beide eenmanszaakjes te moeilijk waren. We wilden dat klanten de naam in 1 keer konden opschrijven, zonder dat wij het 4 keer voor hun moeten spellen, en dat ze de naam in 1 keer goed konden zeggen. Deze naam gebruiken we over de telefoon al, de domeinnaam is ook al geregistreerd, we mailen er mee, maar we hebben ons er nog niet mee ingeschreven bij de kvk. Mag dat wel?

 

Alle tips over deze situatie zijn welkom. Alvast mijn verpletterende dank voor de tips.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Frank,

 

Welkom hier.

 

Wat jullie willen is eigenlijk niet heel moeilijk. Je maakt een paar goede afspraken met een onpartijdig tussenpersoon als getuige, en je begint te ondernemen. Een notaris of KvK is niet nodig. Het is wel zo dat als jullie een handelsnaam kiezen om naar buiten te treden, wie gaat dan de fakturatie doen?

 

Wat je van te voren GOED moet afspreken is:

 

van wie is de handelsnaam waarmee jullie naar buiten treden

wie gaat factureren dus wie draagt btw en andere belastingen af

hoe ga je de winst verdelen

goed afspreken hoe te handelen na een jaar!!

en veel meer van dit soort kleine vragen...

 

Dus kort antwoord op je vraag: ja het is mogelijk!

 

succes

 

Rick

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook maar meteen even het doemscenario bespreken dan: wat als je schulden maakt/failliet gaat enzovoorts. Je zou eigenlijk een VOF moeten beginnen maar als je elkaar niet 100% vertrouwd is dat niet handig omdat je dan beide hoofdelijk aansprakelijk bent.

 

Een BV zou eigenlijk de beste oplossing zijn als je kijkt naar de verantwoordelijkheden. Anders wordt het toch een bedrijf wat op 1 persoon ingeschreven staat en is diegene voor alles uiteindelijk aansprakelijk. Dat zou je dan met samenwerkingscontracten moeten afstemmen wat redelijk kostbaar is lijkt mij om die contracten goed op te laten stellen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hoi luitjes,

 

Bedankt voor de info. Ik ben op de hoogte van de nadelen van een vof. Maar voor ons is het ook niet van belang om een vof op te starten. Als het niet hoeft, dan doen we het niet. Wat we willen is dat we ons naar buiten toe kunnen presenteren als 1 onderneming. Dus ook op de visitekaartjes, de offertes, de correspondentie, enz. Ook zou het makkelijk zijn om de facturering onder de juiste ondernemingnaam te doen.

 

Dat is eigenlijk alles. Dus we zoeken even de makkelijkste legale manier hiervoor.

 

Frank

Link naar reactie
  • 0

Zie mijn eerste antwoord boven!

 

Je zou dan een van jullie bedrijven een tweede handelsnaam kunnen laten voeren, en die doet dan de facturatie. Bij de KvK wordt de inschrijving dan: bedrijf A t.h.o.d.n. bedrijf X.

 

Zoals gezegd :: ZORG voor goede onderlinge afspraken!! zorg dat die op papier staan met clausules er in vermeld.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.