• 0

Omzetbelasting voor kleine ondernemers

Poll  

21 leden hebben gestemd

Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

"De regels voor omzetbelasting zijn onnodig complex voor bedrijven met weinig omzet."

Heeft met de hoogte van de omzet weinig tot niets te maken ...

Niet complex ... voor bedrijven die binnen de landsgrenzen inkopen en verkopen.

Wel complex ... voor bedrijven die internationaal inkopen en verkopen. Een crime voor webwinkels.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Wel moeite mee gehad, facturen die lang open staan eind van het kwartaal terwijl je de BTW al moet afdragen. Dat was wel eens lastig. Nu geen probleem meer.

Zoals Cosara zegt: zolang je binnen Nederland handelt geen enkel probleem, en beperkt buitenland ook niet. Administratie daarvoor is niet moeilijk en anders zijn er nog altijd boekhouders.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,6k 33 1478

Als boekhouder vind ik de huidige regeling wel duidelijker voor niet ondernemers dan de vorige. Alleen zou men nog wel een stapje verder mogen gaan en er echt een vrijstelling zonder uitzonderingen van maken. Want door die uitzonderingen is de administratieve lastendruk niet echt verlaagd omdat nog steeds de  noodzaak bestaat om voldoende  kennis van de BTW te hebben om te weten wanneer je toch aangifte moet doen.

20000 euro omzet is al zo laag dat er nauwelijks risico of ongelijkheid bestaat door inkopen in het buitenland. Ik vind de incidentele aangifte wel een stukje onnodig micromanagement.

Het afschaffen van de 3 jaar eis per 1 januari vind ik ook wel een goede ontwikkeling.

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, DaMedia zei:

... en anders zijn er nog altijd boekhouders.

Zonder werk zullen wij boekhouders nooit komen te zitten ... maar het is toch nooit de bedoeling geweest dat een btw-aangifte alleen maar door ervaren boekhouders gedaan kan worden.

Ga maar eens met een verkopende partij in discussie dat de bijgeleverde factuur niet kan, niet mag, niet klopt ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat mij betreft mogen ze de KOR direct afschaffen. Echt een regeling om "wannabe" ondernemers in leven te houden. 20k omzet, kosten en inkoop er vanaf, wat hou je dan over aan winst?

Vaak is dan een bijstandsuitkering rianter.

Voor mij met 40 "dienstjaren" als ondernemer zijn de btw regels gesneden koek.

aangepast door henkh
toevoeging
Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, henkh zei:

Wat mij betreft mogen ze de KOR direct afschaffen.

Mee eens, maar het is een EU-regel, dus ook Nederland krijgt er mee te maken.

5 uur geleden, henkh zei:

Echt een regeling om "wannabe" ondernemers in leven te houden.

De regel is meer bedoeld om de administratieve lasten van parttime ondernemers te verminderen.

Het zou beter zijn als de omzetgrens uitgebreid gaat worden met een urencriterium.

5 uur geleden, henkh zei:

20k omzet, kosten en inkoop er vanaf, wat hou je dan over aan winst?

Dat is afhankelijk van de kosten. Weinig kosten … hoge winst.

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Cosara zei:

Mee eens, maar het is een EU-regel, dus ook Nederland krijgt er mee te maken.

De regel is meer bedoeld om de administratieve lasten van parttime ondernemers te verminderen.

Het zou beter zijn als de omzetgrens uitgebreid gaat worden met een urencriterium.

Dat is afhankelijk van de kosten. Weinig kosten … hoge winst.

De EU is een meester in het bedenken van regeltjes voor de hele club terwijl de verschillen onderling gigantisch zijn.

Omzetgrens uitbreiden met een urencriterium is weer een extra regeltje toevoegen met de kans dat de ondernemer toch een adviseur in moet huren.

Werk voor de boekhouder.

Kosten zijn er altijd dus winst is nooit 20k. En voor de meeste KOR ondernemers is die grens heilig, maar ja als iemand tevreden is met een minimum inkomen, be my guest.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, henkh zei:

Werk voor de boekhouder.

Werk voor boekhouders zal er altijd blijven … zelfs voor KOR-ondernemers.

3 uur geleden, henkh zei:

En voor de meeste KOR ondernemers is die grens heilig, maar ja als iemand tevreden is met een minimum inkomen, be my guest.

Niks mis mee als daar nog andere inkomsten tegenover staan, niet iedere KOR-ondernemer is een fulltime ondernemer.

Laten wij ook niet vergeten … de KOR is geen verplichting.

Link naar reactie
  • 1

In de basis is BTW natuurlijk heel simpel. Je heft namense de Belastingdienst belasting over je omzet (en draagt die na ieder kwartaal af), minus het geld dat je betaald hebt aan BTW.

Daarom stemde ik voor 'Nee, de huidige regels zijn prima, ongeacht de omzet'.

De KOR maakt dat misschien wel nog simpeler, hoewel je hier op HL toch ook wel wat vragen langsziet komen over mensen voor wie dat toch geen goede oplossing is om problemen rond 't kantelpunt.

Internationaal is doorgaans vrij makkelijk als je de BTW kan verleggen. Maar Cosara heeft een goed punt over de ecommerce regeling. Da's natuurlijk een gedrocht om goed te implementeren en wat dat betreft zou 1 uniform BTW-tarief door heel de EU veel makkelijker zijn... 

Link naar reactie
  • 1

Ik factureer diensten in Nederland, naar EU-landen en buiten de EU. Ik vind het allemaal prima te doen met de hulpmiddelen van de belastingdienst (bv https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland-vanaf-1-juli-2021) en mijn boekhoudsoftware (e-boekhouden. )

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar