• 0

Black Friday: Kans of Bedreiging voor MKB?

Poll  

4 leden hebben gestemd

  1. Black Friday is meer een bedreiging dan een kans voor het MKB

    • Ja, het maakt concurrentie met grote bedrijven moeilijker
      1
    • Nee, het is een mooi marketingmoment
      0
    • Anders, namelijk...
      2

Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen


Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Kan ik niét zomaar beantwoorden, mijns inziens leveren 'traditionele hypes' altijd paradoxen op.

Neem de kersthype in de Horeca: in het allergunstigste geval is het nauwelijks rendabel, maar er niet aan mee doen, lijkt vaak ook geen optie, hoewel ik horeca-ondernemers ken, die er niet (meer) in mee gaan.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I HL-Deelnemer en -Moderator I Ontwerp Gedreven Innovatie Strateeg I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 1

Wij doen niet mee. Je marge is minder terwijl de vervoereders en iedereen het druk heeft dus meer werk per order.

Krijgen veel vraag van klanten dat wel ook al weken ervoor dat ze vragen of er een Black friday actie aankomt. Wanneer je dan nee verkoopt bestellen ze vaak direct. er zijn dus klanten die wachten op deze acties.

Leuk detail onze grote concurrent had een black friday actie compleet live staan vorig jaar met een geldigheidsduur van 7 dagen. Kon hij bijna geen marge opmaken. Ik weet dat hij geen eigen voorraad heeft en het is een wat duurder product waar in heel Nederland maar 25 stuks van op voorraad waren. Heb alles direct opgekocht en bij ons in het magazijn laten leveren.

Later hoorde ik van de vertegenwoordiger dat hij nogal boos was op ons en problemen met zijn klanten had.

Wij kregen veel vragen van klanten of we ook tegen zijn prijs konden leveren. Antwoord was nee want wij hebben wat meer kosten door eigen voorraad maar kunnen wel leveren ;)

  • 1

De mailbox puilt uit in de de week voor Black Friday ... of beter gezegd Black Friday Week, want het koopmoment wordt flink opgerekt. Blijkbaar doen er nog (te)veel bedrijven  - en consumenten - aan mee.

 

Kozar_Quotes_257.thumb.jpg.cb5429ee2d8c1ee2a5027136324df094.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 1
2 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

mijns inziens leveren 'traditionele hypes' altijd paradoxen op

Mee eens. Je 'moet' wel, "want de concurrent doet het ook en de consument verwacht korting", maar onderaan de streep worden er weinig partijen beter van. Naar mate de consument beter weet dat er weer een kortingsperiode aan zit te komen, stellen ze aankopen in de voorafgaande periode uit. En met een beetje pech kopen ze ook nog extra veel, zodat ze een langere tijd niet opnieuw hoeven te kopen. Tijdens de Black Friday periode zelf gaat het met een schrale marge de deur uit en het hele systeem piept en kraakt.

 

Mooi om te zien dat niet ieder bedrijf er (meer) klakkeloos in meegaat, ook initiatieven zoals Green Friday van Dille & Kamille vind ik een goed tegengeluid.

 

Cosara is dat mooie tegeltje dan ook - met een goeie Black Friday korting - te koop?! :face-with-tongue:

  • 1

Wij kunnen het niet winnen van partijen zoals Bol, Amazon en Coolblue. Zij verkopen artikelen met een negatieve marge. Wij doen daar niet aan mee. Hoeft ook gewoon niet. Elke jaar zien wij deze periode als onze vakantieperiode waarin het wat rustiger is. 

 

t.o.v. vorig jaar hebben wij in onze webshop voor deze periode zelfs achteraf betalen uitgezet. Jaja mag juridisch niet maar toch. Je ziet gewoon een grote groep mensen rondshoppen en achteraf spijt hebben. Retourpercentage van mensen die shoppen tijdens BF en kiezen voor achteraf betalen is gewoonweg schandelig hoog. 

  • 1

Ik heb nu vanaf donderdag een actie draaien van 4 dagen Blackfriday en morgen komt er nog een dag voor Cybermonday. 

 

Vanaf Donderdag was alleen voor de nieuwsbrief volgers, de rest van de dagen gaat via social media. Op de website zelf is er niets over te vinden. Er zijn dus ook klanten die gewoon de normale prijs betalen. Ik doe dit bewust om mijn nieuwsbrief lezers en volgens van social media iets terug te geven.

 

Ik verkoop producten met een tht, het geeft mij de mogelijkheid om van oude voorraad af te komen. Verder heb ik veel terugkomende klanten, als ik op deze manier klanten trek die voorheen ergens anders kochten dan is er een kans dat ze nu bij mij blijven kopen. Ik zie ook klanten andere merken kopen, wellicht dat ze vanwege de prijs eens iets anders willen proeven. 

 

Ik doe niet alles in de actie, maar voornamelijk onbekende merken zodat de klanten ook eens iets anders kopen. 

 

Op dit moment heb ik een dubbele omzet tov vorig jaar. Ik ben dus tevreden. 

  • 0
Op 22-11-2024 om 15:34, patmaniak zei:

t.o.v. vorig jaar hebben wij in onze webshop voor deze periode zelfs achteraf betalen uitgezet. Jaja mag juridisch niet maar toch. Je ziet gewoon een grote groep mensen rondshoppen en achteraf spijt hebben. Retourpercentage van mensen die shoppen tijdens BF en kiezen voor achteraf betalen is gewoonweg schandelig hoog. 

 

Op de aanbieding bij mij staat achteraf betalen ook uitgeschakeld, de klant die dat wil kan dus nog wel gewoon tegen normale prijs kopen. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    10 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.