Aanbevolen berichten

Hopelijk kan iemand mij helpen met een vraagstuk…

BV M heeft een Aandelenkapitaal van 1000 euro. Twee aandeelhouders (BV A  en BV B).

Ik heb een BV  A  die  40% van het aandelenpakket in BV M heeft. Ik heb hiervoor 400 euro betaald en tegelijk een Agiostorting van 26600 gedaan.

De  BV  B  heeft 60% oftewel 600 euro betaald en tegelijk 39900 Agio gestort..  Totaal Agio 66500 (26600+39900).

Nu had BV B ook een lening verstrekt aan BV M van 112500 die ze uiteindelijk hebben kwijtgescholden.

De 112500 kon via een overeenkomst van kwijtschelding toegevoegd worden als extra Agio. Totaal Agio bij BV M daardoor 66500 + 112500 = 179000 euro.

De BV B heeft voor 1 euro vervolgens zijn 60% aandeel overgedaan aan BV A die dan enig aandeelhouder is geworden.

Op de balans van BV M staat nu 1000 euro volgestort aandelenkapitaal en 179000 Agio.

De vraag: Hoe worden deze bedragen verwerkt bij BV A…

Logischerwijs wordt bij BV A de deelneming in BV M zelf opgehoogd van 400 naar 1000 euro.

Hoe zit dat met de Agio ?

Dit in verband met de uiteindelijke liquidatie van de BV M en omdat er t.z.t. een liquidatieverlies zal overblijven…

In de reguliere documentatie kon ik hierover niets duidelijks terugvinden.

Of moet ik dit specifiek bij een Fiscalist neerleggen ?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77157-verwerking-agio-bij-verkoop-aandelen/
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar