• 0

Staking onderneming

Goedemiddag, ik ben nieuw hier dus als ik dit bericht op de verkeerde plaats heb gezet dan hoor ik het wel.

Tijdens het zoeken op internet kwam ik onderstaand bericht tegen:

Ik heb ongeveer dezelfde situatie en heb hierover een vraag.

Mijn partner en ik hebben dus een eigen bedrijf in de vorm van een CV en denken erover om te stoppen. Wij zijn beiden vennoot en mijn eigen BV is de stille vennoot. De winst wordt voor 35/35 verdeeld tussen mij en mijn partner, en de rest van de winst (30%) gaat naar de BV.

Als we nu onze klanten verkopen komt er geld in de CV. In 1 van de reacties van het bovenstaande bericht zag ik dat werd voorgesteld om de winstverdeling aan te passen.

Mijn vraag is, is het mogelijk om dit 'zomaar' aan te passen zonder fiscale gevolgen of afrekening in de IB? Ik zou graag de winst willen verschuiven naar de BV mits dit uiteraard toegestaan is. Is dat wel 'zakelijk' en moet dit aan bepaalde voorwaarden voldoen?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en dat jullie mij hierbij op weg kunnen helpen. Alvast bedankt.

Groet,

Hans

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Hans, Welkom

Winstverschuiving binnen de CV moet inderdaad zakelijk zijn. Als er niks verandert in de onderneming, dan kun je niet zomaar de winstverdeling aanpassen.

De klanten horen bij de CV. Verkoop je het klantenbestand, dan zou de opbrengst aan de CV toekomen. Ik zie geen rechtvaardiging om dat vervolgens door te schuiven naar de BV

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
Op 29-11-2024 om 22:07, Joost Rietveld zei:

Dag Hans, Welkom

Winstverschuiving binnen de CV moet inderdaad zakelijk zijn. Als er niks verandert in de onderneming, dan kun je niet zomaar de winstverdeling aanpassen.

De klanten horen bij de CV. Verkoop je het klantenbestand, dan zou de opbrengst aan de CV toekomen. Ik zie geen rechtvaardiging om dat vervolgens door te schuiven naar de BV

Hallo Joost, bedankt voor je reactie. Een rechtvaardiging die ik nog kan bedenken is dat de klanten in het verleden via mijn BV zijn ingebracht in de CV en de verkoop van de klanten daarmee (ook) een 'beloning' vormt voor de inbreng door de BV. Maar ik weet niet of dit als een zakelijke reden wordt gezien?

Waarschijnlijk zal de winst dus 'gewoon' verdeeld worden op basis van de huidige winstverdeling in de CV overeenkomst. Voor het deel van mij en mijn partner valt dat dus in de IB en daarover moeten wij afrekenen. Ik had al gezien dat we de stakingslijfrente kunnen gebruiken om de belasting deels uit te stellen. Zijn er vandaag de dag nog andere mogelijkheden om de IB heffing een beetje uit te stellen naar de toekomst, in plaats van afrekening op de korte termijn?

Groet, Hans

• 0
54 minuten geleden, Hans58 zei:

Een rechtvaardiging die ik nog kan bedenken is dat de klanten in het verleden via mijn BV zijn ingebracht in de CV en de verkoop van de klanten daarmee (ook) een 'beloning' vormt voor de inbreng door de BV.

Oh?

Is dat dan zo vastgelegd in de overeenkomsten toentertijd, want anders lijkt het achteraf wel op "willekeur" of "opportunisme" (zou ik denken).

Achteraf kan je natuurlijk alles proberen 'recht te lullen wat...' enzovoort. Maar mij lijkt het een zwak argument. 

"What, me worry?"

• 0
1 uur geleden, Hans58 zei:

via mijn BV zijn ingebracht in de CV

Het sleutelwoord is hier ingebracht. Ze zijn van de CV.

1 uur geleden, Hans58 zei:

Zijn er vandaag de dag nog andere mogelijkheden om de IB heffing een beetje uit te stellen naar de toekomst

De reeds genoemde lijfrente of (onder voorwaarden) herinvesteren in een nieuwe onderneming

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar