Onlangs heb ik mijn eenmanszaak beëindigd. Inmiddels ben ik weer helemaal in loondienst.
Nu zal ik moeten afrekenen met de fiscus. De stakingswinst moet worden berekend. Hier kom ik niet helemaal uit.
Al twee jaar is er geen activiteit in de eenmanszaak geweest. Door ziekte is er jarenlang (te) weinig activiteit in de onderneming geweest. Dit verklaart de negatieve eigen vermogenspositie.
De balans is ongeveer begin 2024 als volgt:
Activa:
liquide middelen 10.000
Passiva:
Eigen vermogen -40.000
Oudedagsreserve 50.000
Zoals aangegeven geen verdere activa of passiva en er hebben geen activiteiten plaatsgevonden.
Ik ben bekend met de stakingsaftrek van 3.630 euro.
Mijn vraag is of ik nu rekening moet houden met een stakingswinst gebaseerd op alleen de oudedagsreserve van 50.000 of dat mijn stakingswinst nu 10.000 euro is?
Ik ben namelijk voornemens dit te compenseren met het aankopen van een lijfrente. Maar ik weet dus niet hoeveel ik hiervoor moet gaan reserveren.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Xantippe
Xantippe
Goedemiddag,
Onlangs heb ik mijn eenmanszaak beëindigd. Inmiddels ben ik weer helemaal in loondienst.
Nu zal ik moeten afrekenen met de fiscus. De stakingswinst moet worden berekend. Hier kom ik niet helemaal uit.
Al twee jaar is er geen activiteit in de eenmanszaak geweest. Door ziekte is er jarenlang (te) weinig activiteit in de onderneming geweest. Dit verklaart de negatieve eigen vermogenspositie.
De balans is ongeveer begin 2024 als volgt:
Activa:
liquide middelen 10.000
Passiva:
Eigen vermogen -40.000
Oudedagsreserve 50.000
Zoals aangegeven geen verdere activa of passiva en er hebben geen activiteiten plaatsgevonden.
Ik ben bekend met de stakingsaftrek van 3.630 euro.
Mijn vraag is of ik nu rekening moet houden met een stakingswinst gebaseerd op alleen de oudedagsreserve van 50.000 of dat mijn stakingswinst nu 10.000 euro is?
Ik ben namelijk voornemens dit te compenseren met het aankopen van een lijfrente. Maar ik weet dus niet hoeveel ik hiervoor moet gaan reserveren.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groet,
Xantippe (niet mijn echte naam)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77178-berekening-stakingswinst-bij-negatief-eigen-vermogen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen