Een laptop/PC/smartphone heeft een verwachte levensduur van 5 jaar. Op de belastingdienst website staat dat als de economische levensduur van een artikel korter is dan de technische levensduur, mag je de kortere periode gebruiken voor het bereken van de afschrijving.

Als developer merk ik dat ik steeds gefrustreerd met mijn laptop raak en ik zou graag een nieuwe PC (desktop) willen aanschaffen, van ongeveer 4000e, incl BTW. Prijzen van onderdelen zijn nu redelijk. Huidige laptop heb ik in aug 2022 aangeschaft.

Ik heb 2 vragen:

1. Wat is jullie ervaring met de economische levensduur van een PC en/of smartphone? 3 of 5 jaar? binnen 1 jaar zou de restwaarde misschien de helft van de aanschafwaarde zijn.
  2. Stel dat je een BV hebt en over 6 maanden de activiteiten stopt om in loondienst te gaan, zonder de BV te liquideren (ik weet nog steeds niet als dit kan, voor zover ik lees zou de KvK liever dat je de BV stopt). Alsnog ben je iedere jaar verplicht je jaarcijfers te laten opstellen en bij KVK in te dienen.
    Mag je alsnog bedrijfsmiddelen blijven afschrijven of wordt de restwaarde bepaald op moment dat activiteit stopt? 

Alvast bedankt :)

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 1

Dag Adrian 

Je hebt denk ik iets verkeerd begrepen op de site van de Belastingdienst. Afschrijving gaat in minimaal 5 jaar, ook als de economische of technische levensduur korter is. 

Vervang je de computer eerder, dan heb je in gaat jaar doorgaans dus een hogere afschrijving, beter bekend als boekverlies. 

Vraag 2:

Een BV die niks doet, blijft gewoon bestaan. De BV heeft rechtspersoonlijkheid en houdt pas op te bestaan als ze opgeheven en vereffend is, of failliet. De KvK heeft daar verder geen mening over. Bij eenmanszaken wel, omdat die geen eigen rechtspersoonlijkheid hebben. 

Als in de BV niks meer gebeurt, dan blijf je wel afschrijven op de bedrijfsmiddelen die erin zitten, op voorwaarde dat je ze niet ook privé gebruikt. Anders zou de BV namelijk prive kosten voor zijn rekening nemen en dat is fiscaal belast.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 2
(aangepast)

Je hebt het ongetwijfeld over deze pagina

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/hoe_berekent_u_het_bedrag_van_de_afschrijving

echter moet je ook even doorscrollen naar de 2e "let op!" op die pagina daar staat namelijk dat de afschrijving maximaal 20% van de aanschafwaarde mag bedragen.

Je kunt een PC dus niet in 3 jaar volledig afschrijven. De fiscale waardevermindering mag maximaal 20% per jaar zijn. Dus na 3 jaar is de PC nog 40% van de aanschaf waard.

Maar je mag best iedere 3 jaar of desnoods ieder jaar een andere PC kopen. In dat geval boek je de boekwaarde -/- de opbrengst van de oude PC als resultaat op vaste activa. afhankelijk van wat je er nog voor krijgt is dat dan een winst of verlies.

Daarna zet je de nieuwe PC gewoon weer  op de balans en begint het afschrijven opnieuw..

aangepast door Roel J
  • 1
Op 3-1-2025 om 20:47, Joost Rietveld zei:

Vervang je de computer eerder, dan heb je in gaat jaar doorgaans dus een hogere afschrijving, beter bekend als boekverlies. 

Ter aanvulling …

Maar alleen als je de computer vervreemd (verkoopt). 
Ja mag de computer ook ongebruikt in de kelder of op zolder bewaren.

De afschrijving loopt dan gewoon door, als ook de investeringsaftrek.

Op 3-1-2025 om 19:04, adrianc137 zei:

Als developer merk ik dat ik steeds gefrustreerd met mijn laptop raak en ik zou graag een nieuwe PC (desktop) willen aanschaffen, van ongeveer 4000e, incl BTW. Prijzen van onderdelen zijn nu redelijk. Huidige laptop heb ik in aug 2022 aangeschaft.

De Belastingdienst bemoeit zich doorgaans niet met de al dan niet noodzakelijke uitgaven of investeringen … binnen alle redelijkheid.

Als de denk dat je een bedrijfsmiddel nodig hebt, dan staat je weinig in de weg om het te kopen. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar