Een laptop/PC/smartphone heeft een verwachte levensduur van 5 jaar. Op de belastingdienst website staat dat als de economische levensduur van een artikel korter is dan de technische levensduur, mag je de kortere periode gebruiken voor het bereken van de afschrijving.
Als developer merk ik dat ik steeds gefrustreerd met mijn laptop raak en ik zou graag een nieuwe PC (desktop) willen aanschaffen, van ongeveer 4000e, incl BTW. Prijzen van onderdelen zijn nu redelijk. Huidige laptop heb ik in aug 2022 aangeschaft.
Ik heb 2 vragen:
Wat is jullie ervaring met de economische levensduur van een PC en/of smartphone? 3 of 5 jaar? binnen 1 jaar zou de restwaarde misschien de helft van de aanschafwaarde zijn.
Stel dat je een BV hebt en over 6 maanden de activiteiten stopt om in loondienst te gaan, zonder de BV te liquideren (ik weet nog steeds niet als dit kan, voor zover ik lees zou de KvK liever dat je de BV stopt). Alsnog ben je iedere jaar verplicht je jaarcijfers te laten opstellen en bij KVK in te dienen.
Mag je alsnog bedrijfsmiddelen blijven afschrijven of wordt de restwaarde bepaald op moment dat activiteit stopt?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
adrianc137
adrianc137
Een laptop/PC/smartphone heeft een verwachte levensduur van 5 jaar. Op de belastingdienst website staat dat als de economische levensduur van een artikel korter is dan de technische levensduur, mag je de kortere periode gebruiken voor het bereken van de afschrijving.
Als developer merk ik dat ik steeds gefrustreerd met mijn laptop raak en ik zou graag een nieuwe PC (desktop) willen aanschaffen, van ongeveer 4000e, incl BTW. Prijzen van onderdelen zijn nu redelijk. Huidige laptop heb ik in aug 2022 aangeschaft.
Ik heb 2 vragen:
Mag je alsnog bedrijfsmiddelen blijven afschrijven of wordt de restwaarde bepaald op moment dat activiteit stopt?
Alvast bedankt :)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77291-pc-economische-levensduur-en-afschrijven/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen