• 0

Alles over schijnzelfstandigheid: Ask Me Anything (AMA)

🙋Ben ik ZZP'er of schijnzelfstandige? Of huur ik wel via de goede regels ZZP'ers in voor mijn eigen bedrijf? Wil jij ook meer duidelijkheid over schijnzelfstandigheid? Hoor je verschillende geluiden in het nieuws en om je heen bij mede-ondernemers? 

🟢Op donderdag 23 januari beantwoord ik van 12.00 tot 14.00 uur al jullie vragen live tijdens deze AMA over Schijnzelfstandigheid!

Je kunt in dit topic ook nu al je vragen stellen, dan beantwoord ik ze donderdag.

👋Nog wat meer info over mijn expertise:

Ik ben Joost Rietveld, eigenaar van Denarius Advies. Al sinds 2001 als belastingadviseur werkzaam, sinds 2007 betrokken bij Higherlevel en inmiddels alweer ruim 13 jaar zelfstandig ondernemer. Ik heb de ellende en slapstick rond de schijnzelfstandigheid op de voet gevolgd uiteraard en sta voor jullie klaar om jullie vragen te beantwoorden.

Wat wil jij weten? Stel je vraag hieronder!

Aanbevolen berichten

• 0

Hi Joost,

Ik ben net gestart als freelance tekstschrijver en heb een opdracht aangenomen waarbij ik wekelijks content aanlever voor een marketingbureau. Omdat ik vrijwel altijd beschikbaar moet zijn tijdens kantooruren en op hun kantoor werk, vraag ik me af of dit risico’s oplevert met de Belastingdienst. Hoe bepaalt de Belastingdienst of er sprake is van schijnzelfstandigheid?

Alvast bedankt!

• 0

Zal mensen inhuren via een platform als Temper nog zijn toegestaan? 

https://www.deondernemer.nl/personeel/temper-schijnzelfstandigheid-vbar-dba-vakbonden-zzp~90f11f1?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Volgens Temper zelf:

Als een barista in een koffiebar hetzelfde werk doet als het vaste personeel, kan dit inderdaad ‘inbedding van werk’ zijn – het werk van de professional komt sterk overeen met het werk van de werknemers. Zoals eerder besproken, moet er echter naar alle feiten en omstandigheden gekeken worden. Inbedding is slechts één van de negen gezichtspunten. Daarnaast is er nog een onderscheid te maken tussen inbedding van het werk en inbedding van de werkende. In deze situatie zijn er verschillende omstandigheden van belang om te bepalen of er sprake is van schijnzelfstandigheid, denk aan:

De zelfstandige werkt enkel korte opdrachten

De zelfstandige werkt voor meerdere opdrachtgevers

De zelfstandige beslist zelf of deze een opdracht wel of niet aanneemt

De zelfstandige kan zelf onderhandelen over het uurtarief

De zelfstandige kan vervanging zoeken

De zelfstandige  gedraagt zich als commercieel ondernemer en draagt zelf het commerciële risico als bijvoorbeeld een factuur niet wordt betaald. 

• 0
(aangepast)

Mooi initiatief Joost,

Ik ben benieuwd naar jouw visie over de volgende situatie. 

Mijn eenmanszaak is in 2023 omgezet naar een BV. Vanuit de B.V. worden nu dus alle klanten bediend (Zakelijke dienstverlening/advies op uurbasis). Het gaat meestal om langdurige zaken, dus een klant kan zo maar 2-3 jaar in portefeuille zitten. Het gaat gemiddeld om een bestand van 40 zaken op jaarbasis. Mijn vrouw is parttime in loondienst bij mij tegen dito vergoeding. Ik investeer zelf in vakopleidingen voor mijn werk, auto van de zaak, huurruimte extern, website, etc.

Daarnaast wordt ik door ook via dezelfde B.V. ingehuurd op interim basis bij derden, om in feite hetzelfde werk te doen, maar dan ter vervanging van bijvoorbeeld ziekte, zwangerschap of bij pieken etc. We onderhandelen over tarief en looptijd (meestal 3-6 maanden per opdrachtgever a 24 uur p/w met marktconform uurtarief en optie tot verlenging). Ik wordt ingehuurd via een bureau, die de contracten en uitbetalingen verzorgt.

Ik hoef niet mee met bijeenkomsten, etentjes, vergaderingen en ik werk waar en wanneer ik wil (dus ook vanuit eigen kantoorruimte), uiteraard geef ik dat wel door voor duidelijkheid aan de klanten. Ik neem in beginsel ook geen maagdelijke zaken in, maar alleen lopende zaken. Ik betaal ook mijn opleidingen en beschik zelf over vakliteratuur. Tot dusver de verschillen met de collega’s ter plekke. 

Alvast heel erg bedankt.

aangepast door Signature
  • 0

Hoi Joost, ik ben vooral benieuwd naar hoe "zinnig" en hoe "veilig" alle constructies zijn waar je werkt vanuit een BV waarin je verplicht sociaal verzekerd bent, en je dus in die BV in loondienst bent als een "normale" werknemer.

Ik heb diverse relaties (dienstverleners waar ik zelf mee samenwerk en/of inhuur, vrienden en ondernemers die ik via HL ken) die aan het kijken zijn naar dit soort oplossingen zoals De declarabele Uren BV (DUBV Uniforce) of een eigen constructie met letteraandelen waarbij je in je eigen BV ontslagen zou kunnen worden en je sociale premies WW/WIA afdraagt. 

Uniforce suggereert dat een DUBV handhaving-proof is. Hoe kijk jij hiertegen aan en in hoeverre loop je dan - als het al zou werken  - niet tegen het volgende probleem aan, namelijk dat je dan een soort uitzend/detacheringsbureau bent met alle daarbij behorende verplichtingen? 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes? → Contact

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar