• 0

Vanuit Holding investeren in ETF en ander bedrijf

Goedendag, 

Even nieuwe poging, want deze vraag zat in een ander (verkeerd) topic verstopt, waarvoor excuses: 

Ik ben benieuwd hoe het zit nu ik vorig jaar vanuit de holding:

1. Minder dan 5% heb geïnvesteerd in een ander bedrijf via certificaten in een coöperatie

Waardeer je deze investering dan op verkrijgingsprijs, en boek je de winst pas bij verkoop van de certificaten, ongeacht de waardeontwikkelingen in de tussentijd?

2. Heb geïnvesteerd in een fonds met ETF’s

Dit fonds heeft effecten die in Luxemburg of Ierland zijn gevestigd, waarvan sommige wel (DIST) en andere geen (Acc.) dividend uitkeren. Moet je dan per effect afzonderlijk waarderen, of mag je in dit geval kiezen hoe je deze investering waardeert vanwege de ‘mix’? En is een gemaakte keuze hierin bindend voor de komende jaren? Is de holding nog dividendbelasting verschuldigd bij de wel uitkerende ETF’s? Hoe pak ik dat dan aan?

Alvast hartelijk dank voor de verduidelijking!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Nummer 1: resultaat (geen deelnemingsvrijstelling)

Nummer 2: hier moet je per ETF nagaan of deze accumulerend is (die op marktwaarde) of niet (aankoopwaarde of lagere marktwaarde).

Dankjewel Joost,

1. Ik begrijp dat winstuitkeringen en dividend dan belast zijn en niet onder de deelnemeringsvrijstelling vallen. Bedoel je met resultaat, dat het dus in het jaar van verkoop of winstuitkering belast is en de waardering van de investering op de verkrijgingsprijs als boekwaarde?

2. Dat lijkt mij een vrij bewerkelijke opgave, met name omdat de broker de ETF’s ook kan wisselen. Actuele koerswaarde aanhouden voor de gehele portefeuille lijkt me dan eenvoudiger, als je het belasten van ongerealiseerde koerswinsten voor lief wilt nemen. Zie ik dat goed? 

3. Op het overzicht van de broker staat bij de uitkerende ETF’s ‘dividendbelasting: 0’. Kan ik er dan van uitgaan dat de holding verder geen dividendbelasting hoeft af te dragen? Als de holding wel dividendbelasting moet betalen, kan de holding dat dan verrekenen met de Vpb?

BVD 

aangepast door Signature
  • 1

1. Een deelneming in een coöperatie hoef je niet op waarde economisch verkeer te waarderen. Op de balans van jouw BV blijft deze staan voor de aankoopwaarde of netto vermogenswaarde. 

2. Voor de gehele portefeuille kan ook, mits je dat consequent volhoudt. 

3. Klopt. En ja, buitenlandse dividendbelasting is voor jouw holding aftrekbaar of verrekenbaar. Hangt wel van het belastingverdrag af.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

1. Een deelneming in een coöperatie hoef je niet op waarde economisch verkeer te waarderen. Op de balans van jouw BV blijft deze staan voor de aankoopwaarde of netto vermogenswaarde. 

2. Voor de gehele portefeuille kan ook, mits je dat consequent volhoudt. 

3. Klopt. En ja, buitenlandse dividendbelasting is voor jouw holding aftrekbaar of verrekenbaar. Hangt wel van het belastingverdrag af.

Duidelijk, wederom dank Joost! Even check bij 2. Gehele portefeuille op dezelfde wijze waarderen kan dus alleen met actuele waarde en niet met de andere methode?

aangepast door Signature

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar