In het vorige kwartaal heb ik een klant gehad die tweemaal niet op kwam dagen voor een gemaakte afspraak. In de afspraakbevestiging is duidelijk vermeld dat men een afspraak minimaal 24 uur van te voren dient af te melden, omdat er anders kosten in rekening gebracht kunnen worden. Er wordt 48 uur van te voren ook nog een afspraakherinnering gestuurd.
Ik ben niet de beroerdste en kan best begrip op brengen voor omstandigheden waardoor iemand een afspraak vergeet of niet tijdig kan afzeggen. Daardoor heb ik nog nooit echt kosten in rekening gebracht voor iemand die een keer een afspraak vergat of te laat annuleerde. Deze situatie was echter anders, want na de eerste gemiste afspraak heb ik contact gezocht en toen beweerde hij de afspraak telefonisch te hebben verzet. Hij beweerde met een vrouw te hebben gesproken, maar ik ben ZZP'er en heb dus geen personeel die voor mij de telefoon aanneemt. We hebben een tweede afspraak ingepland en daar is hij ook niet op komen dagen. Zonder nog iets van deze klant te hebben gehoord heb ik hem een bescheiden factuur gestuurd, omdat ik wel tot tweemaal kosten heb moeten maken voor de reserveringen. (ik moet een ruimte reserveren voor ontvangst en ik ben voor de gereserveerde tijd zelf niet declarabel ergo het kost mij geld)
De factuur heb ik in kwartaal 4 van 2024 in mijn boekhoudpakket ingeboekt. Ik moet de kwartaalaangifte doen, maar de factuur is nog steeds niet betaald. Ik weet ook bijna zeker dat deze klant niet gaat betalen omdat hij niets meer laat horen. Hij heeft al 2 herinneringen gehad voor de openstaande factuur en ik weet dat hij hier van op de hoogte is i.v.m. de leesbevestiging, maar zoals gezegd reageert hij niet meer.
Het geld kan me niet zoveel schelen, want dat is peanuts. Ik zit echter met een aantal vragen hoe ik dit nu netjes moet afhandelen voor de boekhouding en de BTW aangifte.
Ik heb geen dienst geleverd, maar wel kosten gemaakt. Had ik de factuur wel mogen sturen?
Hoe voorkom ik dat ik BTW moet afdragen over inkomsten die er niet zullen zijn?
Is er sprake van een oninbare vordering of heb ik nog andere opties? (oninbare vorderingen klinkt nodeloos ingewikkeld: er moet een incasso traject worden gestart en pas na 1 jaar kun je de BTW weer terugvragen bij de belastingdienst?)
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Harmen
Harmen
In het vorige kwartaal heb ik een klant gehad die tweemaal niet op kwam dagen voor een gemaakte afspraak. In de afspraakbevestiging is duidelijk vermeld dat men een afspraak minimaal 24 uur van te voren dient af te melden, omdat er anders kosten in rekening gebracht kunnen worden. Er wordt 48 uur van te voren ook nog een afspraakherinnering gestuurd.
Ik ben niet de beroerdste en kan best begrip op brengen voor omstandigheden waardoor iemand een afspraak vergeet of niet tijdig kan afzeggen. Daardoor heb ik nog nooit echt kosten in rekening gebracht voor iemand die een keer een afspraak vergat of te laat annuleerde. Deze situatie was echter anders, want na de eerste gemiste afspraak heb ik contact gezocht en toen beweerde hij de afspraak telefonisch te hebben verzet. Hij beweerde met een vrouw te hebben gesproken, maar ik ben ZZP'er en heb dus geen personeel die voor mij de telefoon aanneemt. We hebben een tweede afspraak ingepland en daar is hij ook niet op komen dagen. Zonder nog iets van deze klant te hebben gehoord heb ik hem een bescheiden factuur gestuurd, omdat ik wel tot tweemaal kosten heb moeten maken voor de reserveringen. (ik moet een ruimte reserveren voor ontvangst en ik ben voor de gereserveerde tijd zelf niet declarabel ergo het kost mij geld)
De factuur heb ik in kwartaal 4 van 2024 in mijn boekhoudpakket ingeboekt. Ik moet de kwartaalaangifte doen, maar de factuur is nog steeds niet betaald. Ik weet ook bijna zeker dat deze klant niet gaat betalen omdat hij niets meer laat horen. Hij heeft al 2 herinneringen gehad voor de openstaande factuur en ik weet dat hij hier van op de hoogte is i.v.m. de leesbevestiging, maar zoals gezegd reageert hij niet meer.
Het geld kan me niet zoveel schelen, want dat is peanuts. Ik zit echter met een aantal vragen hoe ik dit nu netjes moet afhandelen voor de boekhouding en de BTW aangifte.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77347-wat-te-doen-met-ingeboekte-doch-oninbare-factuur/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen