• 0

Nieuw bedrijf met Europese meerderheidsbelang en 2 NL eigenaren. wel of geen holding?

Hallo,

Ik ben bezig om een nieuw bedrijf op te zetten. Ik heb hiervoor een voorstel liggen om een Nederlandse tak op te zetten van een firma die al in meerdere landen in Europa actief is.

Het voorstel is het volgende: Groep firma 70% eigendom. 15% per NL eigenaar (zijn met 2). 

Ik ben een van de eigenaren in NL en zal dus 15% krijgen en val daarom onder DGA. Volgens de regels moet ik echter wel premies/verzekeringen etc betalen omdat ik mijn ontslag niet zelf kan bepalen.

Nu is mijn vraag: Is het slim of niet slim om voor beide NL eigenaren een holding constructie neer te zetten waar de werk BV een management fee betaald aan de holding BV van de NL eigenaar (1 per eigenaar natuurlijk) en dat deze holding BV weer salaris uitkeert aan de DGA. Dit kan natuurlijk wat minder zijn dan de inkomende management fee waardoor je ook wat op kan bouwen in deze holding. (Ik snap dat dit in verhouding moet staan. wil me niet minimaal uitbetalen daar gaat het niet om.).

de andere optie is gewoon als NL eigenaren in dienst te zijn bij de werk bv als persoon en salaris krijgen.

Wat bijkomende factoren/vragen die mogelijk een rol spelen:

- Er is ook optie om deel in te stappen in de Groep BV (dit blijft onder de 5%). mogelijk is dat nog handig om in de holding BV te laten staan ipv als natuurlijk persoon.

- Elk jaar is er een optie om aandelen in deze groep bij te kopen + eventuele opties als bonus.

- De 2 NL eigenaren willen dezelfde beloning. In loondienst is dit redelijk duidelijk. Met een management fee zou je zelf nog wat meer kunnen spelen. bijvoorbeeld auto van de zaak etc zou je ook in de holding kunnen doen en dit als vrijheid geven om te doen hoe ze die management fee gebruiken persoonlijk.

- Misschien een combinatie van beide opties? in Loondienst maar wel je aandelen via de Holding?

- Gezien de NL DGAs geen 95% eigendom hebben moet er BTW betaald worden over de management fee kan dit nog grote effecten hebben?

Mijn vraag is of iemand kan helpen met afwegingen tussen deze opties bij oprichten. (Later een holding er tussen schuiven zou ook nog kunnen maar dat maakt het volgens mij lastiger)

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Gcloud

Welkom op HL. 

Het is lastig om je vragen te beantwoorden in de zin van goed idee of geen goed idee. Die heeft zijn plus- en minpunten. Het hangt vooral van jullie specifieke omstandigheden af wat goed is. Sterker nog, het zou zelfs tussen jullie onderling nog kunnen verschillen. 

2 uur geleden, GCloud zei:

Is het slim of niet slim om voor beide NL eigenaren een holding constructie neer te zetten

Doorgaans slim, omdat je zo vermogen kunt opbouwen in de eigen holding, zonder dat je eerst inkomstenbelasting moet afrekenen. Daardoor hou je in eerste aanleg meer over om rendement mee te maken.

Het kost wel meer geld jaarlijks, zo'n eigen holding, dus als er geen financiële ruimte is voor vermogensopbouw dan is het wellicht geen goed idee. 

Die deelneming in de Group BV van <5% kun je daarnaast ook prive houden. Let wel op dat die 5% grens ook al geldt bij 5% van een bijzondere soort aandelen, dus niet per se 5% van het totaal. 

Daarbij is het niet gezegd dat het huidige en toekomstige box 3 nu per definitie gunstiger zijn dan een BV. 

Misschien een combinatie van beide opties? in Loondienst maar wel je aandelen via de Holding?

Zou kunnen. Dat heeft een als voordeel dat je positie als werknemer steviger is dan wanneer je op managementfee werkt. Een managementovereekomst is doorgaans eenzijdig opzegbaar, ook zonder wanprestatie. Als je werknemer bent van de werk BV dan zit je ontslagbescherming (doorbetaling bij ziekte overigens ook) een stuk steviger in elkaar.

Gezien de NL DGAs geen 95% eigendom hebben moet er BTW betaald worden over de management fee kan dit nog grote effecten hebben?

Dat lijkt te berusten op een misvatting. Die 95% heeft daar niks mee te maken (hoort bij een fiscale eenheid VPB). Managementfee is gewoon BTW belast, behalve bij een fiscale eenheid BTW. Hoewel daar recent een uitspraak over gedaan is op Europees niveau, lijkt dat hier niet het geval te zijn.

Later een holding er tussen schuiven zou ook nog kunnen maar dat maakt het volgens mij lastiger)

Dat kan, maar bij 15% of samen 30%, niet onbelast omdat daarvoor een meerderheid van stemrecht in de werk BV nodig is.

Succes met de overwegingen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Bedankt Joost!

Ik denk dat de conclusie dit gaat zijn:

- Werk BV

- 2 NL eigenaren in loondienst

- eigendom 70% buitenlandse partij + 2x 15% eigenaren via hun Holding

- 2 Holding BV's (1 per eigenaar)

- bevatten 15% aandelen van Werk BV

- bevatten aandelen buitenlandse groep

- vermogens opbouw via dividend uitkering in de holding.

Op deze manier starten houden we het redelijk simpel + wat zekerheid voor de NL eigenaren. Natuurlijk moeten er wel premies etc betaald worden. maar dat nemen we op de koop toe.

Misschien zijn niet alle ondernemers het hier niet mee eens maar ik wil vooral een bedrijf opzetten wat goed voor de medewerkers is in alle opzichten. en dat is meer dan puur het geld 

Ook is dit een redelijk simpele variant waarbij we later altijd nog kunnen veranderen richting management fee constructie.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar