Ik zit met een aantal vragen waar jullie mij/ons wellicht met verder kunnen helpen..
Ik heb nu sinds ongeveer 5 jaar een eigen onderneming in het onderhouden van wintersport materiaal. Zoals de meesten weten is dit dus echt seizoenswerk (sept/okt tm maart/april ongeveer).
Ik heb mijn toen der tijd ingeschreven bij de kvk als eenmanszaak en doe mee met de KOR. Dit omdat mijn investeringen relatief laag zijn, en ik door geen btw te rekenen de prijs iets kan drukken.
Nu heb ik wel de laatste 2 jaren wat meer materialen gekocht, omdat ik merk dat het aanbod steeds groter wordt en ik dus dingen moet aanschaffen die het werk makkelijker maakt..
Tot dusver bleef ik ook altijd netjes onder de 20K en had ik dus meer voordeel uit de KOR als nadeel.
Nu wilde ik dit jaar door prive (2e kind) gaan stoppen met de werkzaamheden omdat het niet meer te combineren was. Uiteindelijk met een vriend van mij (die ook een eenmanszaak heeft in wintersport onderhoud) een aanbod gekregen om binnen grote winkel ons onderhoud uit gaan voeren voor onze eigen klanten en ook onder eigen naam. Soort van inpandig (zonder contract aangezien we de eigenaren goed kennen) overigens zijn we hier wel mee bezig ivm verzekering bij brand etc etc..
We willen dus vanaf volgend seizoen eigenlijk samen onder 1 naam maar wel onze eigen zaken nog houden. Werk wat we samen doen onder 1 naam, en werk wat we los doen onder onze eigen bedrijfsnamen..
Nu zag ik dat een VOF (met goede afspraken) wel een prima optie kan zijn voor ons, maar is de volgende bedachte optie ook iets? We vinden namelijk een VOF wel een hele stap, vooral omdat het seizoenswerk is.
We houden beiden onze eigen zaak, ondernemer A pakt er een handelsnaam bij die wij gezamenlijk gebruiken. Ondernemer A stuurt wel alle facturen, doet alle betalingen en krijgt alle inkomsten binnen. Ik factureer als Ondernemer B met mijn eenmanszaak hem en hij betaalt mij. Als ik iets koop op mijn zaak voor ons factureer ik hem voor de helft.
Tot dusver leek ons een prima constructie. Je hangt nog niet aan elkaar vast. En als de ander door wilt groeien kan die dat gewoon doen.
Nu komt het addertje.. sinds dit seizoen hebben wij wat grote aankopen gedaan. Natuurlijk het reguliere materiaal wat per seizoen een aantal honderden euros zijn (4/500), wat dus wel mee valt.
Maar ook nu een waxmachine van 7200 euro waar wij dus helaas geen btw op terug kunnen vragen. Dit soort aankopen zijn natuurlijk vrij eenmalig dus opzicht voor ons wel misgelopen btw, maar daar wij de prijs laag kunnen houden nog geen ramp.
Wel moeten we natuurlijk kijken omdat we groter worden, dat we onder de 20K blijven.
In september dit jaar gaan wij een grote bandslijper kopen. Die kost +- tussen de 17 en 25K (ligt aan opties) EX BTW..
Dit gaat natuurlijk om een vrij hoog btw bedrag wat wij dus niet terug mogen vragen en mijn inziens wel heel zonde..
Voor komend seizoen zijn we dus aan het zoeken wat we gaan doen en wilde jullie dit voorleggen.
Optie 1:
Toch een VOF oprichten. En gok dat we dan ook uit de KOR moeten? Of kunnen we op de VOF geen kor en op onze eenmanszaken voor nog kleine opdrachten wel de KOR houden?
Optie 2:
De constructie nu houden zoals het is.
Ik als Ondernemer B uit de KOR en gebruik mijn onderneming voor de aanschaf van materialen en dus ook bijv de machine. Onderling blijven we natuurlijk factureren. Ik zal dan wel btw moeten heffen op mijn facturen naar Ondernemer A. Die dus meer aan mij moet gaan betalen dan zonder btw.
Ondernemer A blijft in de KOR en factureert de klanten / krijgt de inkomsten.
Dan hebben we dus via 1 onderneming het btw voordeel, en via de andere onderneming het KOR voordeel van geen btw hoeven rekenen en af te dragen waardoor we de prijs lager kunnen houden.
We weten dus niet of dit belasting technisch mag en ook gaat..
Omdat het ook seizoenswerk is dubben we dus een beetje of we ons voor die paar maanden in het jaar met een VOF niet teveel rompslomp op onze nek halen..
Een hele lap tekst, maar voor mij een complex vraagstuk. We willen sowieso eens met iemand gaan praten die hier verstand van heeft (KVK, belastingdienst etc etc). Maar ik lees dat hier ook veel kennis zit.
Sorry voor de grote lap tekst maar probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Michael.Poeder17
Michael.Poeder17
Beste mede ondernemers!
Ik zit met een aantal vragen waar jullie mij/ons wellicht met verder kunnen helpen..
Ik heb nu sinds ongeveer 5 jaar een eigen onderneming in het onderhouden van wintersport materiaal. Zoals de meesten weten is dit dus echt seizoenswerk (sept/okt tm maart/april ongeveer).
Ik heb mijn toen der tijd ingeschreven bij de kvk als eenmanszaak en doe mee met de KOR. Dit omdat mijn investeringen relatief laag zijn, en ik door geen btw te rekenen de prijs iets kan drukken.
Nu heb ik wel de laatste 2 jaren wat meer materialen gekocht, omdat ik merk dat het aanbod steeds groter wordt en ik dus dingen moet aanschaffen die het werk makkelijker maakt..
Tot dusver bleef ik ook altijd netjes onder de 20K en had ik dus meer voordeel uit de KOR als nadeel.
Nu wilde ik dit jaar door prive (2e kind) gaan stoppen met de werkzaamheden omdat het niet meer te combineren was. Uiteindelijk met een vriend van mij (die ook een eenmanszaak heeft in wintersport onderhoud) een aanbod gekregen om binnen grote winkel ons onderhoud uit gaan voeren voor onze eigen klanten en ook onder eigen naam. Soort van inpandig (zonder contract aangezien we de eigenaren goed kennen) overigens zijn we hier wel mee bezig ivm verzekering bij brand etc etc..
We willen dus vanaf volgend seizoen eigenlijk samen onder 1 naam maar wel onze eigen zaken nog houden. Werk wat we samen doen onder 1 naam, en werk wat we los doen onder onze eigen bedrijfsnamen..
Nu zag ik dat een VOF (met goede afspraken) wel een prima optie kan zijn voor ons, maar is de volgende bedachte optie ook iets? We vinden namelijk een VOF wel een hele stap, vooral omdat het seizoenswerk is.
We houden beiden onze eigen zaak, ondernemer A pakt er een handelsnaam bij die wij gezamenlijk gebruiken. Ondernemer A stuurt wel alle facturen, doet alle betalingen en krijgt alle inkomsten binnen. Ik factureer als Ondernemer B met mijn eenmanszaak hem en hij betaalt mij. Als ik iets koop op mijn zaak voor ons factureer ik hem voor de helft.
Tot dusver leek ons een prima constructie. Je hangt nog niet aan elkaar vast. En als de ander door wilt groeien kan die dat gewoon doen.
Nu komt het addertje.. sinds dit seizoen hebben wij wat grote aankopen gedaan. Natuurlijk het reguliere materiaal wat per seizoen een aantal honderden euros zijn (4/500), wat dus wel mee valt.
Maar ook nu een waxmachine van 7200 euro waar wij dus helaas geen btw op terug kunnen vragen. Dit soort aankopen zijn natuurlijk vrij eenmalig dus opzicht voor ons wel misgelopen btw, maar daar wij de prijs laag kunnen houden nog geen ramp.
Wel moeten we natuurlijk kijken omdat we groter worden, dat we onder de 20K blijven.
In september dit jaar gaan wij een grote bandslijper kopen. Die kost +- tussen de 17 en 25K (ligt aan opties) EX BTW..
Dit gaat natuurlijk om een vrij hoog btw bedrag wat wij dus niet terug mogen vragen en mijn inziens wel heel zonde..
Voor komend seizoen zijn we dus aan het zoeken wat we gaan doen en wilde jullie dit voorleggen.
Optie 1:
Toch een VOF oprichten. En gok dat we dan ook uit de KOR moeten? Of kunnen we op de VOF geen kor en op onze eenmanszaken voor nog kleine opdrachten wel de KOR houden?
Optie 2:
De constructie nu houden zoals het is.
Ik als Ondernemer B uit de KOR en gebruik mijn onderneming voor de aanschaf van materialen en dus ook bijv de machine. Onderling blijven we natuurlijk factureren. Ik zal dan wel btw moeten heffen op mijn facturen naar Ondernemer A. Die dus meer aan mij moet gaan betalen dan zonder btw.
Ondernemer A blijft in de KOR en factureert de klanten / krijgt de inkomsten.
Dan hebben we dus via 1 onderneming het btw voordeel, en via de andere onderneming het KOR voordeel van geen btw hoeven rekenen en af te dragen waardoor we de prijs lager kunnen houden.
We weten dus niet of dit belasting technisch mag en ook gaat..
Omdat het ook seizoenswerk is dubben we dus een beetje of we ons voor die paar maanden in het jaar met een VOF niet teveel rompslomp op onze nek halen..
Een hele lap tekst, maar voor mij een complex vraagstuk. We willen sowieso eens met iemand gaan praten die hier verstand van heeft (KVK, belastingdienst etc etc). Maar ik lees dat hier ook veel kennis zit.
Sorry voor de grote lap tekst maar probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
Alvast hartstikke bedankt voor jullie tips!
Fijne Avond.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77393-welke-keuze-is-de-beste-voor-ons/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen