• 0

Negatief vermogensverschil bij berekenen fiscale winst (tbv VPB)

Beste forumleden,

Ik volg de onderwerpen op deze forum al enige jaren met veel belangstelling. Nu heb ik zelf een vraag. Ik kon het antwoord niet zo snel vinden op het forum en elders online.  Ik ben zzp'er en heb sinds 2 jaar een werkmaatschappij (100% dochter) met een holding bv. Ik doe de boekhouding en aangiftes zelf. Vorig jaar heb ik dividend uitgekeerd (winstuitdeling) aan de holding. Nu ben ik bezig om de jaarrrekening op te stellen en de VPB voor te bereiden. Bij de vermogensvergelijking zie ik dat het eigen vermogen aan het eind van het boekjaar minder is dan in het begin van het boekjaar. Het negatieve vermogensverschil is rond de 60K. Het vorig jaar uitgekeerde dividend is ongeveer gelijk aan fiscale winst minus VPB van vorig jaar.

De vraag is hoe erg een negatief vermogensverschil is vanuit de fiscus gezien. Voor de te betalen VPB maakt het niet uit had ik berekend of het vermogensgroei positief of negatief is; de fiscale winst blijft gelijk. Mijn verwachting is dat het daarom niet erg zal zijn vanuit de fiscus gezien maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar