Mijn auto is aan vervanging toe en daarom overweeg ik zakelijk een (bijna) youngtimer aan te schaffen.
Ik zit alleen met de juiste toepassing van de bijtelling, omdat in het jaar van aankoop de auto de 15 jaar nog moet bereiken.
Een voorbeeld om het concreet te maken:
Stel dat ik de auto op 1 maart 2025 aanschaf en de datum 1e tenaamstelling van de auto 1 juli 2010 is. Moet ik dan:
1a. over de periode mrt t/m juni: 22% x catwaarde x 4/12e bijtellen en over de periode juli t/m dec: 35% x dagwaarde x 6/12 bijtellen?
1b. over de periode mrt tm dec: 22% x catwaarde x 10/12e bijtellen en vanaf volgend jaar obv dagwaarde bijtellen?
1c. iets anders?
En wat nu als ik een kilometeradministratie bijhoud om ook mijn prive gereden kilometers bij te houden. Wat nu als ik over de periode mrt t/m juni onder de 500 privé kilometers blijf, maar na juli erboven uitkom. Moet ik dan:
2a. Sowieso bijtellen met 22% (mrt-jun) en 35% (jul-dec), omdat in het gehele jaar meer dan 500 prive is gereden?
2b. geen 22% bijtellen maar wel bijtellen op basis van dagwaarde voor de periode jul - dec?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Margje9898
Margje9898
Beste forumleden,
Mijn auto is aan vervanging toe en daarom overweeg ik zakelijk een (bijna) youngtimer aan te schaffen.
Ik zit alleen met de juiste toepassing van de bijtelling, omdat in het jaar van aankoop de auto de 15 jaar nog moet bereiken.
Een voorbeeld om het concreet te maken:
Stel dat ik de auto op 1 maart 2025 aanschaf en de datum 1e tenaamstelling van de auto 1 juli 2010 is. Moet ik dan:
1a. over de periode mrt t/m juni: 22% x catwaarde x 4/12e bijtellen en over de periode juli t/m dec: 35% x dagwaarde x 6/12 bijtellen?
1b. over de periode mrt tm dec: 22% x catwaarde x 10/12e bijtellen en vanaf volgend jaar obv dagwaarde bijtellen?
1c. iets anders?
En wat nu als ik een kilometeradministratie bijhoud om ook mijn prive gereden kilometers bij te houden. Wat nu als ik over de periode mrt t/m juni onder de 500 privé kilometers blijf, maar na juli erboven uitkom. Moet ik dan:
2a. Sowieso bijtellen met 22% (mrt-jun) en 35% (jul-dec), omdat in het gehele jaar meer dan 500 prive is gereden?
2b. geen 22% bijtellen maar wel bijtellen op basis van dagwaarde voor de periode jul - dec?
2c. iets anders?
Vast dank voor het meedenken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77415-bijna-youngtimer-zakelijk-aanschaffen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen