• 0

Bedrijfsmiddelen naar privé: stakingswinst en/of boekwinst?

Beste allen,

Vanwege persoonlijke omstandigheden heb ik besloten fiscaal te staken (eenmanszaak). Met dank aan @Joost Rietveld voor eerder advies, ik heb nu de beslissing genomen.

Deze aangifte doe ik dan als stakende IB-ondernemer. Ik heb een vraag over de fiscale afwikkeling van de bedrijfsmiddelen: die gaan over naar privé.

Als ik de volgende aangifte als resultaatgenieter zal doen (in ieder geval niet als IB-ondernemer) dan kan ik deze evt. weer opvoeren.

Bij Stakingswinst in de IB aangifte staat:

"Hebt u een boekwinst of -verlies op uw activa? Ga dan terug naar Winst-en-verliesrekening en vul dit in bij Buitengewone baten en lasten."

Tegelijk staat er bij Stakingswinst: "Winst op overige activa" met als toelichting "Vul in: de verkoopprijs of de waarde in het economisch verkeer min de boekwaarde op de stakingsdatum van de overige activa."

In dit voorbeeld van AFAS is dat zo verwerkt:

Praktijkvoorbeeld: Volledige staking eenmanszaak

Als ik dit voorbeeld volg kom ik bij "Winst op overige activa" op €3200. Ook bij mij gaat alles over naar privé.

Boekwaarde begin & eind van het jaar is 0 (ik heb als starter gekozen voor in één keer afschrijven).

Waarde economisch verkeer van de activa eind van het jaar is €3200.

Nu begrijp ik niet: moet ik dit op twee plekken aangeven? In de W&V én bij de Stakingswinst?

Maar dan telt het twee keer als winst... of heb ik dat mis?

En als het uitsluitend in de W&V moet - wat is in dat geval "Winst op overige activa"?

Heel fijn als iemand hier licht op kan laten schijnen. Ik heb enorm gezocht naar informatie bij de Belastingdienst en hier, maar ik tast nog altijd in het duister... ;-)

Veel dank alvast!

Groet Onno

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Het maakt qua BTW/IB niet uit of je dit (bij wijze van spreken) één minuut voor de staking privé opneemt of dat je dit op de slotbalans laat staan.

Uiteraard wordt de slotbalans anders als je dit bij de staking niet meer van de onderneming was (want privé opgenomen!) op dat moment, maar qua belastingen: geen verschil.

"What, me worry?"

• 0

Ah OK! Volgens mij valt hier het kwartje. Activa op de slotbalans, die geef ik op bij de stakingswinst. En als ik die één minuut voor de staking privé heb opgenomen :-) dan staat dat in de W&V. Dat is dan boekwinst op de activa, waar de Belastingdienst naar verwijst.

Dank @shoptillyoudrop!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar