Hallo allen

Een vraagje... Ik heb als ZZP (eenmanszaak) een aankoop gedaan op Amazon.nl. De leverancier zit (zou bijna zeggen uiteraard) in China. Maar op de factuur staat wel: Btw afgedragen door Amazon in het land van levering. Betekent dit zinnetje dat ik dus nu gewoon de BTW kan opvoeren als was het een Nederlandse leverancier?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77472-btw-teruggave-aankoop-amazon/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 1
(aangepast)
28 minuten geleden, Reemsons zei:

Btw afgedragen door Amazon in het land van levering.
Betekent dit zinnetje dat ik dus nu gewoon de BTW kan opvoeren als was het een Nederlandse leverancier?

Ja.

Over BTW op verkopen door Amazon

BTW wordt geheven op verkopen door Amazon binnen de Europese Unie (EU).

In overeenstemming met de wetten die gelden voor leden van de EU, is Amazon verplicht BTW te heffen op alle bestellingen die worden geleverd aan bestemmingen in lidstaten van de EU. BTW wordt geheven in overeenstemming met de lokale wetgeving in elke lidstaat. De toepasselijke BTW is gebaseerd op verschillende factoren, zoals de identiteit van de koper, de aard van het gekochte product en de bestemming waarnaar het product moet worden verzonden.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
(aangepast)
Op 25-2-2025 om 09:11, Reemsons zei:

. Betekent dit zinnetje dat ik dus nu gewoon de BTW kan opvoeren als was het een Nederlandse leverancier?

Wat bedoel je precies met BTW opvoeren?

Op 25-2-2025 om 09:36, Cosara zei:

In overeenstemming met de wetten die gelden voor leden van de EU, is Amazon verplicht BTW te heffen 

Amazon heft geen BTW, dat doet de fiscus.

Staat er naast de mededeling dat "de BTW door Amazon is afgedragen" (dan wel overbodig of gewoon fout) nog iets op over de BTW, zoals een bedrag? 

Blijkbaar want je hebt het in de titel over "teruggave"?

aangepast door Bert.
  • 0

Amazon zal de BTW waarschijnlijk 'innen' en bovenop de factuur zetten. Als zij geen Nederlands BTW nummer hebben dan zullen zij dit afdragen via OSS (het oude MOSS). Dit is echter bedoeld voor B2C. De vraag is dus of BTW op facturen die via het OSS geint zijn, terug te vragen zijn via de omzetbelasting.

Reemsons Staat  er een Nederlands BTW nummer van Amazon op de factuur?

Vraag aan andere... kun je BTW op facturen waarop de leverancier een EU BTW nummer heeft (of BTW nummer uit ander EU land) terugvragen via de Nederlandse omzetbelasting aangifte? (Ik dacht n.l. van niet)

• 1
3 minuten geleden, Reemsons zei:

Nee die staat er niet op. Alleen dat ene zinnetje: Btw afgedragen door Amazon in het land van levering.

Er staat dus helemaal geen BTW-nummer op van de leverancier.

Dan voldoet de factuur volgens mij sowieso niet om de BTW terug te vragen via de OB.

• 0
3 minuten geleden, Reemsons zei:

Nee die staat er niet op. Alleen dat ene zinnetje: Btw afgedragen door Amazon in het land van levering.

Als dat alles is wat er op de factuur staat voldoet die niet aan de eisen, dus onbruikbaar. Maar je hebt blijkbaar ook geen BTW aan Amazon betaald (??? , zie mijn vorige vraag) dus valt er ook niets terug te vragen.

• 0
4 minuten geleden, Reemsons zei:

Gezien alle reactie en de twijfel, neem ik liever het zekere voor het onzekere. Ik laat het wel varen. Het is ook geen enorm BTW bedrag...

Kun je toch een kopietje van de factuur delen? Ben wel benieuwd hoe een bedrijf als Amazon, waarvan je toch mag verwachten dan ze de regels kennen, zo'n factuur kan sturen. 

Maar je hebt dus wel BTW betaald aan Amazon, alleen geen enorm bedrag?

• 0
Op 25-2-2025 om 09:11, Reemsons zei:

Hallo allen

Een vraagje... Ik heb als ZZP (eenmanszaak) een aankoop gedaan op Amazon.nl. De leverancier zit (zou bijna zeggen uiteraard) in China. Maar op de factuur staat wel: Btw afgedragen door Amazon in het land van levering. Betekent dit zinnetje dat ik dus nu gewoon de BTW kan opvoeren als was het een Nederlandse leverancier?

Heb je op je Amazon account wel je BTW nummer geregisteerd binnen je account?

>> https://www.amazon.nl/tax/registrations/view

Als je dat niet hebt gedaan is dat waarschijnlijk de reden dat je de factuur krijgt zonder btw specificatie. Maar een factuur die ik maar de "consumentenversie" noem..

• 1
5 uur geleden, Roel J zei:

Heb je op je Amazon account wel je BTW nummer geregisteerd binnen je account?

>> https://www.amazon.nl/tax/registrations/view

Als je dat niet hebt gedaan is dat waarschijnlijk de reden dat je de factuur krijgt zonder btw specificatie. Maar een factuur die ik maar de "consumentenversie" noem..

Sinds jaar+dag krijg ik als persoon een factuur met btw-specificatie, dus ik zie het probleem niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
38 minuten geleden, Cosara zei:

Sinds jaar+dag krijg ik als persoon een factuur met btw-specificatie, dus ik zie het probleem niet.

+1 Klopt, als particulier ontvang ik van Amazon ook facturen mét btw-nummer van de verkoper én complete btw-specificatie. In alle gevallen werd er Nederlandse btw gerekend.

Er was het afgelopen jaar maar één uitzondering. Dat was een bestelling van een product dat werd verkocht door een Duitse onderneming maar werd geïmporteerd uit het Verenigd Koninkrijk; daarop bevat de Nederlandse factuur van Amazon Luxemburg geen btw-nummer van de verkoper, maar een verwijzing naar de MOS-regeling.  In de btw-specificatie werd Nederlandse btw gerekend.

💡 Misschien is het verstandig om in de toekomt speculatie te voorkomen door topicstarters te vragen om een (geanonimiseerde) factuur te uploaden.

• 0
24 minuten geleden, Ward van der Put zei:

als particulier ontvang ik van Amazon ook facturen mét btw-nummer van de verkoper én complete btw-specificatie. In alle gevallen werd er Nederlandse btw gerekend.

Stond er dan ook een Nederlands BTW nummer voor Amazon op de factuur? Want volgens mij mag je BTW, afgedragen via het OSS systeem, niet terugvragen omdat dat voor B2C bedoeld is.

• 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Dan heb jij geen probleem inderdaad, maar  TS vertelt en herhaalt later dat er alleen een zinnetje op de factuur staat en geen btw specificatie. Dus leek het mij een vrij relevante suggestie om even in zijn account te controleren of zijn BTW nummer bij Amazon bekend is.

• 0
3 uur geleden, Rik · zei:

Want volgens mij mag je BTW, afgedragen via het OSS systeem, niet terugvragen omdat dat voor B2C bedoeld is.

Nou....,

Er is geen "BTW dat voor B2C bedoeld is" of niet.

BTW is gewoon BTW.

Maar je kan inderdaad deze alleen terugvragen/verrekenen als ondernemer in je aangifte wanneer alles aan bepaalde eisen voldoet:

- zakelijke aanschaf en gebruik.

- inkoopfactuur die voldoet aan de eisen.

- en uiteraard geen 'buitenlandse' BTW.

"What, me worry?"

• 0
1 uur terug, shoptillyoudrop zei:

Maar je kan inderdaad deze alleen terugvragen/verrekenen als ondernemer in je aangifte wanneer alles aan bepaalde eisen voldoet:

- zakelijke aanschaf en gebruik.

- inkoopfactuur die voldoet aan de eisen.

- en uiteraard geen 'buitenlandse' BTW.

En de leverancier dus zijn Nederlands BTW nummer op de factuur vermeld heeft. Vandaar mijn vraag of Amazon een Nederlands BTW nummer vermeld op zijn facturen.

• 0
(aangepast)
17 uur geleden, Ward van der Put zei:

💡 Misschien is het verstandig om in de toekomt speculatie te voorkomen door topicstarters te vragen om een (geanonimiseerde) factuur te uploaden.

Dat zou ons een hoop tijd gescheeld hebben. Als de factuur hetzelfde is als die Lex gepost heeft (en dat zal wel) is er niets aan te merken aan de handelswijze van Amazon en kan deze factuur niet zakelijk gebruikt worden omdat het een particuliere aankoop is.

Zoals al eerder geschreven, de vermelding "BTW afgedragen door Amazon" is hier eigenlijk overbodig en schept alleen maar verwarring (in ieder geval bij TS).

aangepast door Bert.
  • 0
8 uur geleden, Bert. zei:

Dat zou ons een hoop tijd gescheeld hebben. Als de factuur hetzelfde is als die Lex gepost heeft (en dat zal wel) is er niets aan te merken aan de handelswijze van Amazon en kan deze factuur niet zakelijk gebruikt worden omdat het een particuliere aankoop is.

Ik heb er even een factuur bijgepakt, die is net even anders: 
image.thumb.png.92d1119685ea4f03472e812042744b15.png

image.png.85d8cc7b1702c8feb25b31beea67958c.png

Wat mis ik hier? Amazon vermeldt BTW op de factuur en draagt deze af in Nederland. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0
Zojuist, insparcom zei:

Wat mis ik hier? Amazon vermeldt BTW op de factuur en draagt deze af in Nederland. 

Ze dragen de BTW niet in of aan Nederland af. Op hun website staat dat ze die in Luxemburg afdragen aan het OSS systeem (wat voor B2C is). Het OSS systeem verrekend dit waarschijnlijk wel met Nederland. Maar ze hebben zelfs dus ook geen NL BTW nummer en dan voldoet de factuur niet aan de eisen om BTW terug te vragen (want NL BTW nummer op de factuur van de leverancier is daarvoor verplicht).

Je zou voor B2B dus je BTW nummer aan Amazon door moeten geven en dan zouden ze de BTW correct moeten verleggen.

• 0

Hier staat echt iets anders:

“In overeenstemming met de wetgeving die van toepassing is op leden van de EU, is Amazon verplicht btw te berekenen op alle bestellingen die worden geleverd op bestemmingen binnen lidstaten van de EU. Btw wordt in rekening gebracht conform de lokale wetgeving van elke lidstaat. 

…..

De prijzen op onze website voor goederen die worden verkocht door Amazon worden weergegeven in euro’s (EUR) en zijn inclusief Nederlandse btw.”

https://www.amazon.nl/gp/help/customer/display.html?nodeId=GSAPJBGLDSGKUEG2#:~:text=Voor bestellingen die bezorgd worden,van bestemming van je bestelling.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0
(aangepast)
31 minuten geleden, insparcom zei:

Hier staat echt iets anders:

Ja, daar staat dus niet dat ze het rechtstreeks aan de Nederlandse belastingdienst afdragen. Alleen dat het conform de locale wetgeving gaat. Je kunt zonder NL BTW nummer geen belasting direct aan Nederland afdragen. Dit gaat allemaal via het OSS systeem. En dat is bedoeld voor B2C. Het gaat dus wel om Nederlandse BTW. Maar niet om BTW die je terug kunt vragen via de OB. Voor B2B behoor je de BTW te verleggen (volgens de wet). Dat schijnen ze bij Amazon niet te begrijpen (als je daar wel je eigen BTW nummer ingegeven hebt en nog steeds een BTW factuur krijgt).

Volgens deze tiktokker zou het registreren als ondernemer (BTW-nummer) wel moeten helpen (maar daar heb ik geen ervaring mee).

aangepast door Rik ·

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar