Er zijn plannen om te emigreren naar Oostenrijk. Ik zou daar online boekhouding willen doen voor klanten in NL.
Oostenrijk hanteert heel andere regelgeving als NL hierin.
In beide landen is accountant een gereguleerd beroep; d.w.z. opleiding vereist.
In Nederland is boekhouder wèl een vrij beroep, niet gereguleerd dus. In Oostenrijk heb je daar ook een accountantsdiploma voor nodig. Zij stellen dat gelijk aan een accountant. Dat is hbo / universitair niveau als opstap, en daarmee heb je nog niet je accountantsdiploma.
Ik heb inmiddels al via WKO.at contact met de WKK hierover, maar wordt voorlopig nog niet heel veel wijzer. Ik weet inmiddels wel dat je daar als bedrijf wel je eigen boekhouding mag doen. Maar dus niet voor klanten in Oostenrijk.
Heb ze gevraagd of het online boekhouden voor alleen NL klanten wel mag. Je biedt dan je diensten immers niet aan in Oostenrijk maar in NL en valt dan dus onder de NL regelgeving lijkt me. Maar dus nog geen antwoord.
En anders dus zonder inschrijving Kamer van Koophandel, maar opgeven bij inkomstenbelasting als inkomsten uit overige werkzaamheden. Maar ook daar nog geen antwoord op.
Via de site van de KvK in NL en het Ondernemersplein wordt je geen steek wijzer. Hier wordt je rondgestuurd naar allerlei AI chatbots.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
FAW0316
FAW0316
Er zijn plannen om te emigreren naar Oostenrijk. Ik zou daar online boekhouding willen doen voor klanten in NL.
Oostenrijk hanteert heel andere regelgeving als NL hierin.
In beide landen is accountant een gereguleerd beroep; d.w.z. opleiding vereist.
In Nederland is boekhouder wèl een vrij beroep, niet gereguleerd dus. In Oostenrijk heb je daar ook een accountantsdiploma voor nodig. Zij stellen dat gelijk aan een accountant. Dat is hbo / universitair niveau als opstap, en daarmee heb je nog niet je accountantsdiploma.
Ik heb inmiddels al via WKO.at contact met de WKK hierover, maar wordt voorlopig nog niet heel veel wijzer. Ik weet inmiddels wel dat je daar als bedrijf wel je eigen boekhouding mag doen. Maar dus niet voor klanten in Oostenrijk.
Heb ze gevraagd of het online boekhouden voor alleen NL klanten wel mag. Je biedt dan je diensten immers niet aan in Oostenrijk maar in NL en valt dan dus onder de NL regelgeving lijkt me. Maar dus nog geen antwoord.
En anders dus zonder inschrijving Kamer van Koophandel, maar opgeven bij inkomstenbelasting als inkomsten uit overige werkzaamheden. Maar ook daar nog geen antwoord op.
Via de site van de KvK in NL en het Ondernemersplein wordt je geen steek wijzer. Hier wordt je rondgestuurd naar allerlei AI chatbots.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77676-regelgeving-boekhouding-vanuit-oostenrijk/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen