• 0

Idee voor product van een ander

Hallo,

 

Ik heb een goed idee voor uitbreiding van een bestaand product van een ander. Met de ander bedoel ik de aanbieder van het bestaande product.

 

Ik kan het bestaande product niet zelf op de markt brengen. Om toch gewin te halen uit het idee lijkt bekendmaking van het idee aan de ander de enige mogelijkheid.

 

- Hoe benader je deze zonder dat deze er met het idee van door gaat?

- Hoe bescherm je het idee?

- Kent er iemand voorbeelden van het geschetste scenario?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kan je met het idee alleen niet zoveel beginnen.

Ik zou mezelf het volgende afvragen:

- Zijn er behalve de ander nog meer anderen die hieraan iets kunnen hebben?

- Kun je je idee zo verpakken dat de ander er alleen iets mee kan samen met jou? (Bijvoorbeeld door het te laten registreren - kan bij de belastingdienst voor 3 euro -, of door duidelijk te maken dat jij aan het idee iets unieks voor de ander kunt bijdragen)

- Kun je het idee uitwerken in een concreet voorstel?

Ik ben benieuwd of je hier iets mee kunt :)

 

Link naar reactie
  • 0

- Zijn er behalve de ander nog meer anderen die hieraan iets kunnen hebben?

Ja

 

- Kun je het idee uitwerken in een concreet voorstel?

Uitgaande van een eenmalige financiele vergoeding, ja dat moet wel lukken. Ik ga natuurlijk wel het liefste voor de hoofdprijs, een hele hoge financiele vergoeding.

 

- Kun je je idee zo verpakken dat de ander er alleen iets mee kan samen met jou? (Bijvoorbeeld door het te laten registreren, of door duidelijk te maken dat jij aan het idee iets unieks voor de ander kunt bijdragen)

Beetje, vandaar ook mijn vraag 'Kent er iemand voorbeelden van het geschetste scenario?'.

Link naar reactie
  • 0

- kan bij de belastingdienst voor 3 euro -

Hier mag je me wel wat meer over vertellen.

 

Bedankt!

 

Als je je idee opschrijft kun je het bij de belastingdienst laten registreren op datum. Dan kun je op een later tijdstip in ieder geval auteursrecht claimen. Het helpt je overigens niet veel, want als de ander niet oprecht met je idee omgaat dan maakt hij een paar kleine veranderingen en sta je zwak.

 

Voordeel van registreren bij de belasingdienst is dat het maar een paar euro kost. Je kunt het ook bij de notaris doen (zelfde effect) maar dan betaal je de hoofdprijs. ;D

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een goed idee voor uitbreiding van een bestaand product van een ander. Met de ander bedoel ik de aanbieder van het bestaande product.

 

Ik kan het bestaande product niet zelf op de markt brengen. Om toch gewin te halen uit het idee lijkt bekendmaking van het idee aan de ander de enige mogelijkheid.

 

- Hoe benader je deze zonder dat deze er met het idee van door gaat?

- Hoe bescherm je het idee?

- Kent er iemand voorbeelden van het geschetste scenario?

 

Alvast bedankt!

 

Wat betreft bescherming van je idee zul je iets duidelijker moeten zijn.

Als het om een technische vernieuwing gaat zou je een patentaanvraag kunnen overwegen, gaat het om een concept dan word het heel ingewikkeld.

 

Dit is een scenario waar veel meer creatieven mee te maken hebben, het komt heel vaak voor dat je zelf niet in staat bent om een idee uit werken en in de markt te zetten. Bij sommige blijft het in de la liggen, anderen trekken de stoute schoenen aan en zien wel wat er van komt.

Denk er verder even aan dat je bij de juiste afdeling van een bedrijf aanklopt, en niet bij de afdeling not invented here.

Link naar reactie
  • 0

- Zijn er behalve de ander nog meer anderen die hieraan iets kunnen hebben?

Ja

Dan kun je in je voorstel opnemen dat je de ander exclusiviteit geeft onder bepaalde voorwaarden. Zorg dat je goed weet wat je plan B is als de ander niet positief reageert; naar welke andere anderen ga je dan toe?

 

- Kun je het idee uitwerken in een concreet voorstel?

Uitgaande van een eenmalige financiele vergoeding, ja dat moet wel lukken. Ik ga natuurlijk wel het liefste voor de hoofdprijs, een hele hoge financiele vergoeding.

Reken door wat het aan investering (werk, geld, aandacht) gaat kosten. Welk gedeelte daarvan moet de ander doen? Je kunt je makkelijk vergissen in de omvang van de investering die nodig is. Als je dit goed weet kun je ook een realistisch voorstel doen

 

- Kun je je idee zo verpakken dat de ander er alleen iets mee kan samen met jou? (Bijvoorbeeld door het te laten registreren, of door duidelijk te maken dat jij aan het idee iets unieks voor de ander kunt bijdragen)

Beetje, vandaar ook mijn vraag 'Kent er iemand voorbeelden van het geschetste scenario?'.

Ik herken het scenario; mijn ervaring is dat een idee alleen eigenlijk toch vrij lastig te capitaliseren is. 1% inspiratie en 99% transpiratie enzo...

Ik sluit me aan bij TechNico: je kunt het in de la leggen; anderen trekken de stoute schoenen aan en zien wel wat er van komt. Ik zou voordat je de stoute schoenen aantrekt wel goed over de aanpak nadenken.

 

Succes :)

Link naar reactie
  • 0

 

- Kun je het idee uitwerken in een concreet voorstel?

Uitgaande van een eenmalige financiele vergoeding, ja dat moet wel lukken. Ik ga natuurlijk wel het liefste voor de hoofdprijs, een hele hoge financiele vergoeding.

 

Als anderen het idee ook kunnen uitwerken tot een concreet voorstel en daar dan buiten jou om bescherming op aanvragen kan je in de problemen komen ondanks je auteursrechten.

Rechten als octrooi en model zijn sterker en hebben bij rechters vaak de voorkeur boven auteursrecht.

Je hebt dan kans dat je achter het net vist.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.