Hoi, 

Ik wil een thuisbatterij kopen. Ik voldoe aan de eisen betreffende handel op de energiemarkt en de tenaamstelling van contracten (dynamische contract op mijn naam; batterij heeft ondersteuning voor handelen in energie).  Er is een fiscale mogelijkheid om BTW terug te vragen (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/thuisbatterij-btw).

Mijn situatie is de volgende: Ik heb in het verleden 12+ jaar gebruik gemaakt van de regeling om BTW zonnepanelen terug te vragen. Ik heb later ook nog een tijd een onderneming (eenmanszaak / zzp) gehad (voor IB en BTW). Deze is echter al jaren inactief en ik ben aangemeld voor de KOR.

Wat zijn mijn mogelijkheden om BTW terug te vragen? Ik voldoe overduidelijk niet aan de eis dat ik geen deelnemer mag zijn aan de KOR ten tijde van aankoop en ingebruikname. Nu kan ik natuurlijk tijdelijk de KOR stoppen, maar als ik het goed begrijp dan zit ik ruim een jaar vast aan aangiftes.

Is het een idee om me uit te schrijven bij de KvK? Ik heb dat ooit door laten lopen omdat het niks kost, maar ik zou het ook niet missen als het weg is. Verdwijnt bij uitschrijven m'n BTW-nummer ook? Kan ik dan na uitschrijven bij de belastingdienst een reguliere teruggave van de BTW regelen gelijk aan iemand die nog nooit ondernemer voor de BTW is geweest?

Discussie over financiële zin of onzin van een thuisbatterij heb ik niet veel behoefte aan. Ik weet dat puur financieel de investering hoogstwaarschijnlijk niet rendabel is. Een reden dat ik dit toch wil is omdat een thuisbatterij als noodstroomvoorziening (inclusief mogelijkheid om zonnepanelen aan te sluiten) kan dienen in het geval van verstoringen aan het elektriciteitsnet. Gelet op de huidige geopolitieke spanningen en de bijbehorende verhoogde kans op verstoringen aan het energienet heeft dit voor mij waarde.

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

beste pip123

Dit gaat om een privéaangelegenheid. Helaas valt de vraag over BTW op een thuisbatterij dan ook niet onder de doelstelling van ons forum, nl actief ondernemerschap. Het topic gaat dus op slot.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar