• 0

VASTGELOPEN?

Ben je compleet vastgelopen met je ondernemingsplan? Zie je door de bomen het bos niet meer? Heb je je plan onderin de la gelegd of ligt het al weken op je bureau naar je te staren? Heb je het hysterisch door het kantoor gezwiept of heeft het bij de afgelopen vergadering als onderzetter gediend?

 

Blaas het nieuw leven in!

Leg hier je obstakel voor, laat weten wat er voor nodig is om de boel weer vlot te trekken.

Vooral als je denkt: "Ja maar ik weet niet precies...."

Juist dan!

 

Groet,

Annedien

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hey annedien,

 

Dat klopt, dat probleem heb ik inderdaad! Ik moet voor mijn hotelschool zo iets opstellen. en weet mijn god niet waar ik moet beginnen. Waar haal ik bijvoorbeeld de informatie vandaan wat betreft inventaris, vergunning, verzekering en dan nog iets de gemiddelde besteding enzo.

 

Ik weet wel wat ik in mijn plan moet zetten ongeveer maar ik weet niet waar ik de informatie vandaan moet halen.

en ik moet er gewoon nu aan beginnen en het niet telkens weg schuiven.

Please help!

 

Pauline

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een tijdje met het idee rondgelopen een lunchroom op te starten met wat vrienden. Dat is er niet van gekomen, maar we hebben ons in de tussentijd erg verdiept in de horecawereld (ik grotendeels de zakelijke kant ervan, ik zou niet verantwoordelijk worden voor het daadwerkelijke horeca-gedeelte).

 

Ik heb heel veel info gehaald uit de volgende drie bronnen: het Bedrijfschap Horeca en Catering (cijfers en feiten en achtergrondinfo), de Koninklijke Horeca Nederland (hebben ook goede startersinfo, waar veel checklists instaan. Is gratis of tegen een klein bedrag te krijgen, of gratis in te zien bij de KvK) en een boekwerk van de KvK waarvan ik de titel niet weet, maar dat standaard op elke KvK ter inzage ligt.

 

Met deze drie bronnen kun je alles vinden over benodigde vergunningen, bestemmingsplannen, verzekeringen, inventaris, gemiddelde omzetten, locaties, overname of nieuw beginnen enzovoort. Er is ruim voldoende informatie gratis voorhanden, ik heb echt bergen informatie terug moeten brengen tot het voor ons meest relevanten. En dan heb ik het over algemeen verkrijgbare info, ik heb nooit afspraken gemaakt voor gesprekken ofzo.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

dank je! Al kijk ik op de sites, ik ben nog niet echt veel wijzer, ik snap echt de ballen van!

 

Maar goed, in ieder geval bedankt, ik ben denk ik gewoon te vaag om dit te begrijpen.

Ik hoop maar dat ik het allemaal af heb voor maart!

 

Groetjes,

 

Hopeloze student

Link naar reactie
  • 0
Waar haal ik bijvoorbeeld de informatie vandaan wat betreft inventaris, vergunning, verzekering en dan nog iets de gemiddelde besteding enzo.

 

Ik weet wel wat ik in mijn plan moet zetten ongeveer maar ik weet niet waar ik de informatie vandaan moet halen.

 

Die informatie is toch redelijk van deze websites en bronnen af te halen? Het is voor mij alweer een tijdje geleden dus ik heb geen exacte links meer, maar ik weet dat er bijvoorbeeld heel concreet info te krijgen is over alle relevante vergunningen (eisen, beperkingen, gebied wat het beslaat). En over de verzekeringen die een horeca-onderneming verplicht moet afsluiten, en welke aan te raden zijn. En waar je op moet letten bij het bepalen van de locatie, en welke gevolgen dat per m2 voor de omzet en bezettingsgraad heeft. Ook had ik er veel info gevonden over marketing, wat wel en niet werkt in het algemeen. Gemiddelde besteding zegt mij niets als zodanig, als je bedoeld de besteding per klant dan kun je dat wel berekenen aan de hand van vloeroppervlak, indeling (aantal plaatsen), locatie, gemiddelde prijzen enz. Het blijft algemene informatie uiteraard, maar ruim voldoende om je bedrijfsplan goed aan te kleden.

 

Tot maart de tijd is ruim voldoende trouwens, daar zou ik me geen zorgen over maken :)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het 'vastlopen' niet de oorzaak van jouw vaagheid of dat je het niet snapt; volgens mij moet je effe chillen en dan eens alles op een rijtje zetten :)

In de hotellerie moet je je hoofd koel houden en vanalles tegelijk kunnen organiseren, toch?

Welnu; we maken een plan van aanpak.

 

Ik ga een hele vervelende vraag stellen:

WAT SNAP JE NIET?

 

Wat er staat, of hoe je het aan moet pakken?

Krijg je een grijze waas voor je ogen? (Zoals ik die altijd kreeg met wiskunde en economie bij de twee-assige grafieken?)

Is alle informatie overweldigend of vind je het eigenlijk niet interessant? Is je duidelijk gemaakt door je docenten waarom je dit allemaal moet doen (voor maart!) of vind je het een onlogische opdracht?

Sta je er helemaal alleen voor of is dit een groepsopracht?

Zeggen de termen je iets of is het koeterwaals voor je?

 

Maak je trouwens geen zorgen over de termijn.

Dat is genoeg tijd.

Meer dan genoeg.

 

Ik hoor graag je antwoord(en)!

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hey annedien,

 

Beetje laat pas antwoord terug maar ik kom maar eens in de tijd op deze site.

Je hebt helemaal gelijk. Ik interseer me wel voor deze opdracht, maar ik weet niet zo goed hoe ik nou moet beginnen. Ik heb wel een opzet en weet wel wat ik er in moet vermelden. Maar het is allemaal een beetje te overweldigend voor mij inderdaad. Ik zie soms de bomen door het bos niet.

Ik sta er helemaal alleen voor dat is het nou juist. Tuurlijk begrijp ik best dat deze opdracht nut heeft, en ik wil er ook wel het beste van maken natuurlijk.

De aanpak is voor mij een groter probleem dan de rest.

 

Dus ja,

Ik ben nu bezig met alle informatie verzamelen voor inventaris, vergunning, verzekering en dat soort dingen, en daarna moet ik alles gaan verwerken.

Dus en bij jou , heb je al ooit zo'n plan moeten schrijven?

 

Nou ik hoor wel van je!

 

Pauline

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pauline,

 

Ik heb ervaring met zulk werk, inderdaad. Onder andere voor mijn eigen bedrijf en voor de New Venture ondernemingsplanwedstrijd...en ik heb ook regelmatig bepaalde onderdelen van het plan vervloekt ;)

 

Wat je zou kunnen doen is een Word-document aanmaken met de maanden die je nog hebt, opgedeeld in weken (plm. 14, toch?).

Dan deel je op wat je nog doen moet en zet deze in de weken.

Als je dat lekker ruim opzet (b.v. een bladzijde per week) met bovenaan wat je doen moet die week, heb je ruimte voor aantekeningen, opschrijven van internet-adressen, e-mailadressen van mensen die veel van het onderwerp afweten, vragen die je hebt.

Maak overzicht voor jezelf, dat helpt!

Dit pakketje papier sleep je overal mee naartoe :)

Schrijf erin, maak aantekeningen, kanttekeningen, notities, conclusies, oplossingen, vragen....!!

 

Als je denkt dat dit voor jou kan werken zie ik je Word-documentje graag tegemoet om er feedback op te geven.

 

Als je denkt dat iets anders beter voor jou werkt hoor ik het ook graag!

 

Groet,

Annedien

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.