• 0

Als vriendendienst (succesvolle) website gemaakt, ligt eigendomsrecht bij mij?

Voor het bedrijf (guesthouse) van een vriendin heb ik een goedlopende website gemaakt, ik heb de site ook jaren onderhouden en zelfs voorzien van door mij zelf gemaakte foto's (ik ben professioneel webdesigner en fotograaf). Dit alles gratis en voor niets. 80% van haar klanten boekten een vakantie bij haar dankzij de website.

Zij heeft onlangs het bedrijf verkocht incl. website.

 

Ze zegt dat ik haar de site ooit heb gegeven en dat ze er nu mee mag doen wat ze wil. Ik vind dat ik iets gemaakt hebt waar zij gebruik van heeft mogen maken en dat ze niet het recht heeft gehad zonder mijn toestemming de boel te verkopen aan een voor mij onbekende derde.

Als goedmakertje, zegt ze, heeft ze wel bedongen dat ik de website mag blijven onderhouden voor mijn normaal uurtarief zodat ik er toch nog een betalende klant aan overhoudt... Beetje sneu vind ik dit!

 

Ik ben van mening dat iemand mij voor de website moet gaan betalen, nieuwe eigenaar of mijn (misschien wel gewezen) vriendin.

 

Weet iemand iets over dit soort zaken? Sta ik in mijn recht? Ligt het eigendomsrecht inderdaad bij mij?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weet niet hoe het juridisch zit, maar wat wil je zakelijk bereiken? Hoe belangrijk is die relatie met je vriendin en is die belangrijker dan geld, gelijk krijgen, excuses, whatever.

 

Ik snap niet precies waar je schoen wringt: je hebt het al gratis gedaan, je vriendin heeft er al geld mee gegenereerd, en dat was ok. Vind je het erg dat je niet mee kon beslissen met wie de site kocht of dat je geen aandeel in haar overnamesom hebt gekregen?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Juridisch gezien heeft je vriendin geen recht om jouw werk te verkopen als je geen afstand hebt gedaan van het auteursrecht. Je vriendin heeft informeel van jou 'gebruiksrecht; gekregen. Jij beschikt over de eigendomsrechten van je werk, en behoudt het recht om iemand anders het gebruiksrecht te ontzeggen.

 

Dit principe beschermd het werk van de maker tegen ongewenst gebruik: stel, je ontwerpt een mooi logo voor een persoon die zich politiek wil profileren,en later gaat hij dat gebruiken om een standpunt over de rechtmatigheid van walvisvangst mee te promoten, dan kun je zeggen dat daarmee je goede naam aangetast wordt. Als je hem het gebruik van het logo ontzegd, en hij heeft er wel voor betaald is het redelijk dat hij dat terugeist. Als hij er niet voor betaald heeft, kan hij je weinig maken.

 

Ik weet niet of je ook webontwerper van professie bent, indien zo, ik zou niet mijn goede naam bezoedelen door een enorme strijdervante maken. Beschouw het als leergeld, en stel een gebruiksrechtovereenkomst op, die je bij alle 'klusjes' naast je werk, wel laat ondertekenen.

 

Richt je energie op de toekomst,niet op het verleden,en gebruik je energie om deze vraagstukken in de toekomst te vermijden.

 

Succes met je business!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van mening dat iemand mij voor de website moet gaan betalen, nieuwe eigenaar of mijn (misschien wel gewezen) vriendin.

 

Weet iemand iets over dit soort zaken? Sta ik in mijn recht? Ligt het eigendomsrecht inderdaad bij mij?

Waarom wordt het nu ineens opportuun om een vergoeding te vragen?

 

Strikt genomen ligt heb jij als maker van het werk het auteursrecht. Het recht is echter wel overdraagbaar. In het onderhavige geval is er (kennelijk) niets afgesproken met betrekking tot de vraag onder welke condities het werk (site+foto's) ter beschikking is gesteld. Strikt genomen moet een auteursrecht worden overgedragen door middel van een akte. Zonder een dergelijk bewijs van overdracht kan de vriendin hooguit claimen dat zij een gebruiksrecht/licentie heeft. Ook daarvoor geldt dat het beter is om dit schriftelijk te doen, zodat achteraf geen discusssie ontstaat over de vraag hoever dit gebruiksrecht strekt.

 

Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat de "vriendin" er op mocht vertrouwen dat het gebruiksrecht is geleverd als vriendendienst, zonder beperkingen. De vriendin zou in dat verband ook kunnen stellen dat zij vrij was om het gebruiksrecht aan derden over te dragen. Er zijn immers geen restricties gesteld. Bewijsrechtelijk sta je in een lastige positie.

 

Dat het onderhoud van de site voor jou is bedongen, is een sigaar uit eigen doos. Jouw vriendin kan nimmer stellen dat zij bevoegd is om te beschikken over deze rechten. Als auteur houdt jij altijd de persoonlijkheidsrechten, die zijn niet overdraagbaar. Jij behoudt in beginsel altijd het recht om het werk aan te passen.

 

De nieuwe eigenaar van de zaak kan worden aangesproken op eventuele onbevoegde wijzigingen. Vervolgens is het nog de vraag wat de waarde van de vriendschap is=

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet in hoeverre jullie het al erover hebben gehad en hoe goed jullie bevriend zijn, maar ik vind ilja d'r idee goed. bedenk waarom het je dwarszit, leg dat duidelijk aan haar uit en kijk met wat voor oplossing zij komt of bedenk zelf een oplossing. wie weet is het ook niet zozeer het geld, maar vooral het principe waardoor je je eraan ergert.

Link naar reactie
  • 0

 

Eén ding lijkt me wel duidelijk: accepteer nooit een vriendendienst van een webdesigner. ::)

 

Nou, dat is niet zo erg-- maar maak afspraken voor het geval dàt.

Hier is duidelijk ineens een ander belang in het spel (geld) en dan krijg je dit soort gedoe.

Die vriendin gedraagt zich wel een beetje egoïstisch, kinderachtig. Anderzijds voelt ze zich misschien door jou aangevallen. Veel mensen begrijpen ook niet goed hoe dat nou zit met auteursrecht enzo.

 

Probeer het nog eens in goed overleg, ik neem niet aan dat je hier een rechtzaak van gaat maken? Jij bent gewoon een goede vriendin geweest al die tijd en die ander...tsja, die valt gewoon een beetje tegen? ;)

Ga een kop koffie bij haar doen en leg uit waarom jij het redelijk zou vinden als ze jouw tijd en energie zou compenseren, en als ze daar niks mee kan ben je klaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat is een vriendendienst volgens jullie? Als je een vriend helpt bij het verven van zijn huis en hij verkoopt het daarna, bijvoorbeeld. Als je een motor repareert van zijn auto. Als je een naam bedenkt voor een startende ondernemer op dit forum. Moet je daar vooraf afspraken over maken? Ik kan me voorstellen dat je een tegendienst op prijs zou stellen, maar de essentie van een vriendendienst is toch dat je iemand een handje helpt zonder zonder vergoeding te verwachten. Hoewel sommige vrienden er een handje van hebben altijd om hulp te vragen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Stel he... stel.. dat je het nou eens omdraait... de website was niet goed.. liep iedere keer in de soep. vakanties werden niet goed geregistreerd. Daardoor ging de site haar geld kosten. Had je die haar dan vergoed omdat jij die site hebt gebouwd?

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Stel he... stel.. dat je het nou eens omdraait... de website was niet goed.. liep iedere keer in de soep. vakanties werden niet goed geregistreerd. Daardoor ging de site haar geld kosten. Had je die haar dan vergoed omdat jij die site hebt gebouwd?

 

Er is in ieder geval geen of weinig geld in omloop 8) En nu wel!

 

Heeft de persoon in kwestie zich wel eens afgevraagd waar ze naar toe moet als ze weer eens een goed idee heeft en een website nodig heeft?

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Dat blijkt dat er nu wel geld in omloop is..

 

Maar waar de schoen nou wringt is mij nog niet helemaal duidelijk.

Is het omdat zij nu geld heeft gevangen over jouw rug? Omdat ze het niet helemaal netjes heeft afgehandeld met de verkoop van het hele verhaal.

 

Niet om tegen je aan te schoppen ofzo maar je hebt de website gemaakt. Zij heeft het bedrijf gemaakt. Jij onderhoud nog steeds de website tegen normale tarieven. Wat wil je nog meer eruit halen? Compensatie van de verkoop? Een dankjewel? Een egostreling.

 

Nogmaals niet om tegen je aan te schoppen maar wat is het einddoel.

 

Een goeie leer is het wel voor de volgende keer. Het is niet helemaal hetzelfde maar ik leer ook nog steeds. Soms komen er wel goeie klanten naar me toe en die vragen dan een "speciale" prijs want als het goed gaat komt er nog veel meer vanaf maar dan moeten ze wel een speciale prijs hebben. Dat gaat dan echt zo van ja eeh ze willen er nu 10 maar als de prijs goed is willen ze er wel 1000. Vroeger maakte ik dan een prijs op basis van die 1000! FOUT! Want die 1000 kwam niet. Nu maak ik een prijs voor die 10 en als die 1000 komen dan gaan we daar wel verder over.

 

Wat ik ook geleerd heb is zakelijk en prive goed gescheiden houden. Als ik een bordje maak voor familie dan betalen ze die gewoon. Hoe lullig dat misschien ook klinkt maar anders blijf ik bezig.

 

Maar goed even terug komen op jouw verhaal. Wat wil je eruit halen?

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

 

Eén ding lijkt me wel duidelijk: accepteer nooit een vriendendienst van een webdesigner. ::)

 

Nou, dat is niet zo erg-- maar maak afspraken voor het geval dàt.

 

Ben ik het helemaal mee eens. Of het nu (goede) vrienden zijn of niet, maak ALTIJD afspraken (liefst schriftelijk). Dit voorkomt hoe dan ook een hoop onduidelijkheid en gebakkelei.

 

Om nog een voorbeeld te noemen: mijn vriendin had ik in contact gebracht met een andere vriend (zij bedrijf, hij zakelijk dienstverlener). Mijn vriend had aangeboden om het gratis te doen (tenslotte vriendin van mij), zij had aangegeven dat dit niet nodig was. Vervolgens kan ze het geld niet ophoesten en beroept ze zich op het aanbod van mijn vriend dat ze afgeslagen heeft. Erg vervelend, maar had voorkomen kunnen worden als er duidelijke afspraken op papier waren gezet.

 

Vriendelijke groet,

Susanne

Link naar reactie
  • 0

Er is te veel gebeurd om hier allemaal te vertellen, het lijkt nu of het me om het geld gaat, dat is niet het geval.

 

Ik zal even uitleggen dat ik voornamelijk teleurgesteld ben in mijn vriendin. :'( Veel waardering heb ik niet gekregen, het werd vooral vanzelfsprekend gevonden allemaal.

 

Ik heb er inderdaad van geleerd dat een vriendendienst alleen kan als je van te voren goede afspraken maakt. Of je rekent een symbolisch bedrag waarbij je beloofd (ook op papier) er niet op terug te zullen komen. De ander mag ermee doen wat ie wil. Of je bepaald van te voren dat bij overname bedrijf de site niet verkocht mag worden.

 

Ik denk dat ik het er in dit geval bij laat zitten, maar dat geeft, net als geld vragen, geen goed gevoel. De vriendschap heeft hoe dan ook een deuk opgelopen, de tijd zal leren hoe graat die deuk is...

 

Bedankt voor jullie reacties

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.