• 0

Webtekst in IK-vorm of in 3e persoon

Ik ben bezig met een nieuwe site, een van de onderdelen is "uw coach" daarin stel ik mezelf voor. ??? WAt is jullie advies : zal ik dat in de IK-vorm doen of in de 3e persoon. Zij heeft .... Haar aanpak is..... Wat is (commercieel) sterker en meer betrouwbaar qua uitstraling? Ik ben benieuwd naar jullie input.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben bezig met een nieuwe site, een van de onderdelen is "uw coach" daarin stel ik mezelf voor. ??? WAt is jullie advies : zal ik dat in de IK-vorm doen of in de 3e persoon. Zij heeft .... Haar aanpak is..... Wat is (commercieel) sterker en meer betrouwbaar qua uitstraling? Ik ben benieuwd naar jullie input.

 

Als het een site is die over jezelf gaat, zou ik nooit praten over "zij", dat komt op mij erg afstandelijk over. JIJ presenteert je toch? Een site is in zo'n geval een vervanging van het persoonlijke gesprek. Als je met iemand rechtstreeks praat, spreek je toch ook niet over "zij"? Je zou hoogstens kunnen vertellen over "de techniek" in het algemeen. Maar richt je op de lezer van mens tot mens.

 

Praat vooral ook over de voordelen voor de LEZER. Betrek die in het gesprek: "Het grote voordeel van deze aanpak is dat u ...(blabla) ..." Dus vertel niet alleen: wat doe jij, maar wat heb ik er als lezer aan?

 

De goede tip van Perry zou je wel kunnen mengen met je eigen verhaal: een deel je eigen verhaal en een deel "Lees ook eens wat anderen over mijn (of de) aanpak vertellen."

 

www.liqua.nl | websites met goede zoekmachine-ranking | vormgeving | teksten | Japanse vertalingen | Amersfoort |

Link naar reactie
  • 0

Ik praat op mij site over "we",ook al werk ik in mijn eentje. Dit is niet om groter te lijken dan ik ben (alhoewel ik vaker hoor van mensen dat ze denken dat ik echt een soort multinational ben, mede door de klantenkring), maar omdat er niet van houd om steeds "ik ik ik" te zeggen. Heb er eigenlijk nog nooit een probleem mee gehad, bv dan prospects vinden dat ik ze oneigenlijk geinformeerd heb.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Wél in ik-vorm, maar blijf heel consequent in het vertalen naar wat jij voor de ander doet en betekent- hoe jij van waarde bent voor je (potentiële) klant.

Hou het ook bondig. De meeste sites van coaches die ík ken verzanden in ronkende, voortborrelende zelfophemelarij en men begint dáár al met coachen. Voor de zich oriënterende mens (de meeste van je bezoekers) niet altijd even aangenaam dus- en dat heeft weer invloed op je conversie van passief geïnteresseerden naar prospects.

 

Testimonials van tevreden klanten (fans) doen het trouwens érg goed. Die zeggen toch ook wat je gewoon écht niet over jezelf kan zeggen zonder dat mensen de verkeerde indruk krijgen ;)

Link naar reactie
  • 0

De meeste sites van coaches die ík ken verzanden in ronkende, voortborrelende zelfophemelarij en men begint dáár al met coachen. Voor de zich oriënterende mens (de meeste van je bezoekers) niet altijd even aangenaam dus- en dat heeft weer invloed op je conversie van passief geïnteresseerden naar prospects.

 

 

Wat je met die zelfophemelarij bedoeld begrijp ik meteen. Wel blijft het een lastige balans tussen het tonen van je expertise, en mensen overladen met informatie. Hoe toon je wel je expertsie zonder ze te overladen? Alleen aangeven dat je die expertise hebt, of een beetje de diepte in, of aangeven en ergens op de achtergrond wel je expertise aantonen? Wat heeft het meeste effect op je conversie, denk je?

Link naar reactie
  • 0

Toen ik twee jaar geleden de eerste versie van mijn site schreef, heb ik lang getobd over de keuze tussen "ik" of "wij". Het was primair mijn ongemak bij ikikik die mij deed kiezen voor "wij". Daarnaast wilde ik de keuze openhouden voor uitbreiding, met partners of personeel. Daarom heb ik ook voor een bedrijfsnaam gekozen in plaats van mijn eigen naam (zoiets als Ilja van Roon Text and Typos).

 

Inmiddels heb ik de keuze gemaakt niet uit te breiden. Wel is het zo dat ik mezelf run als bedrijf, in plaats van mezelf zie als een partitime freelancers op een zolderkamertje. Vanuit dat perspectief voel ik me ook nu prettig bij de "wij". En, nogmaals, klanten en prospects vinden het niet raar. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat de discussie tussen "ik" en "wij" meer academisch dan praktisch van aard is.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat de discussie tussen "ik" en "wij" meer academisch dan praktisch van aard is.

 

Dat (academische vraagstuk) ik me af: er zijn toch duidelijk ondernemers die een voorkeur hebben voor 'ik' (bijvoorbeeld Karen Romme in Calimeromarketing, en Annedien ook), en anderen die een voorkeur hebben voor 'wij', evenzo met argumenten. Blijkaar is het toch een paktisch aspect van je marketing en promotie.

Link naar reactie
  • 0

ja het is een onderdeel van je marketing en communicatie, de vraag is of de ene keuze effectiever is dan de andere. Mijn idee is dat er geen (wezenlijk) verschil is in effectiviteit, daarom vind ik het een academische keuze.

 

Maar goed, dit is slechts mijn idee. Stel we gaan uit van een eenpitter, wat zouden dan argumenten kunnen zijn voor de grotere effectieviteit (als marketing, communicaties, sales instrument etc) van "ik", "zij" dan wel "wij".

 

Iemand? Is er ook iets van onderzoek die dit kan onderbouwen?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Wat je met die zelfophemelarij bedoeld begrijp ik meteen. Wel blijft het een lastige balans tussen het tonen van je expertise, en mensen overladen met informatie. Hoe toon je wel je expertsie zonder ze te overladen? Alleen aangeven dat je die expertise hebt, of een beetje de diepte in, of aangeven en ergens op de achtergrond wel je expertise aantonen? Wat heeft het meeste effect op je conversie, denk je?

 

Expertise:

-Als het goed is doet je portfolio the talking voor je-- je track record en evt. je opleiding/papieren.

-Door b.v. artikelen (evt. op een weblog) te publiceren bouw je ook aan een reputatie als expert, en toon je je expertise aan (want je moet degelijk boven de materie staan wil je er over kunnen publiceren).

 

Expertise plús geloofwaardigheid plús een bepaalde mate van dienstbaarheid uitstralen (b.v. door niet al te hoog van de toren te blazen (dat geldt althans voor NL) , benaderbaar zijn) zullen je conversie opschroeven. Je moet je ook afvragen wat voor soort mensen je wil aantrekken met je communicatie. De mensen die zich opstellen als zij, die het beter weten zullen waarschijnlijk mensen aantrekken die zich graag afhankelijk opstellen. Je kunt gerust uitstralen dat je weet waar je het over hebt, maar ik zie zelf dingen als twee sporen: in de rol van expert, coach of adviseur, en in de rol van mens. Uit je communicatie spreekt ook wat voor soort mens je bent, natuurlijk.

 

Zelf heb ik gekozen voor klare taal; ik weet inmiddels uit ervaring wel waar ik goed in ben (dit heb ik met name "ontrokken" aan de feedback van mensen; ik laat de ervaring/mening van anderen dus wel leading zijn in waar ik goed in ben, dat kan ik zelf wel verzinnen maar daar heb ik niks aan) en dat communiceer ik ook... het leven is te kort voor wollig gedoe. Ik heb me misschien ook een beetje ontworsteld aan de zelfverpoldering (doemaargewoonisme).

 

Het is denk ik wel een hele toer om daar een soort taoïstische balans in te vinden, dus wel je kracht uitstralen zonder dat je ego enorm loopt te toeteren.

 

Ik heb eens gehad dat iemand het nodig vond om naar aanleiding van mijn site op te merken dat "bescheidenheid de mens siert, ik ben zelf huppeldepup topleverancier blabla, daar loop ik toch ook niet mee te koop?" ...weet niet precies wat zíjn probleem was ;)

Er zijn dus mensen die een beetje allergisch reageren op zulks.

 

Maar er zijn ook mensen die het juist aanspreekt, je doet namelijk de ander ook een plezier als je ze niet met een vergrootglas laat zoeken naar je meerwaarde.

Sommige dingen zég je gewoon niet over jezelf (althans niet op je site ;-), maar ik vraag wel heel bewust aan mensen om, als ik merk dat ze graag met me werken, of ze zich lovend uitlaten, op te schrijven wat ze er goed aan vinden, en dat publiceer ik.

 

Ik denk dat mensen trouwens ook véél meer op hun intuïtie afgaan met zoiets dan waar we in eerste instantie bij stilstaan of vanuitgaan. Of iemand congruent is, of iemand "klopt", of ze een goed gevoel krijgen bij wat er staat.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat de discussie tussen "ik" en "wij" meer academisch dan praktisch van aard is.

 

Dat (academische vraagstuk) ik me af: er zijn toch duidelijk ondernemers die een voorkeur hebben voor 'ik' (bijvoorbeeld Karen Romme in Calimeromarketing, en Annedien ook), en anderen die een voorkeur hebben voor 'wij', evenzo met argumenten. Blijkaar is het toch een paktisch aspect van je marketing en promotie.

 

Als ik het in het kader van ANNEDIENHOEN.NL over "wij" ga hebben mag je me óf enorm feliciteren, dat ik de "Albert Heijn Status" heb verkregen (en ga dan vooral advies inkopen bij de Annedien Hoen bij u in de buurt!) of wijs me er even fijntjes op dat de pluralis majestatis alleen voorbehouden is échte royalty ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik het in het kader van ANNEDIENHOEN.NL over "wij" ga hebben mag je me óf enorm feliciteren, dat ik de "Albert Heijn Status" heb verkregen (en ga dan vooral advies inkopen bij de Annedien Hoen bij u in de buurt!) of wijs me er even fijntjes op dat de pluralis majestatis alleen voorbehouden is échte royalty ;)

 

Of wij herinneren jullie er aan vaker jullie medicijnen te slikken. Maar dat zegt hij en niet ik, dus je moet niet te hard op jezelf zijn.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Lia ea,

 

Als jij je happy voelt met een pagina over jezelf in de ik-vorm moet je dat absoluut doen!

 

Volgens mij is er echter een misverstand binnen deze discussie. Toen ik de websites bekeek van degenen die hier hebben gereageerd, bleken wij bijna allemaal een pagina over de ondernemer in de derde persoon te hebben (en dat is volgens mij waar Lia naar vraagt).

 

Ondanks het feit dat Nonex meldt dat ik een voorstander ben van de ik-vorm, kies ook ik voor de voorstelpagina op mijn website(s) structureel voor de derde persoon (sorry Nonex). En bijv. Ilja (profile pagina) en Edo (pagina de coach) hebben dat op hun eigen sites gedaan.

 

Sorry als ik met deze mail op tenen heb getrapt. Ik snap alleen niet hoe het kan dat het in deze discussie lijkt of mensen de ik-vorm adviseren terwijl de meesten zelf voor de hij/zij-vorm hebben gekozen. Dat wilde ik toch even met jullie delen.

 

Tot slot wens ik Lia veel succes met de website en plezier in het ondernemerschap, want dat is ondanks dit soort dilemma's vooral erg leuk.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan boeken vol regels voor dit soort teksten. Voor advertenties, brochures, brieven en websites. Wat het beste is, blijft uiteindelijk toch ook een kwestie van smaak en gewoonte - niet alleen van de afzender maar ook van de ontvanger/lezer. En die smaak verandert langzaam.

 

De focus op IK is een ietwat Amerikaans fenomeen. Denk aan Britten die bescheiden (ahum) naar zichzelf verwijzen als ONE. En merk dat wij in ons zakelijk spraakgebruik al snel de IK vervangen door WIJ of zelfs de persoonlijke verwijzing vermijden. Er is dus aanleiding om spaarzaam te zijn met IK.

 

Bij commerciele teksten is het aan te raden vooral het perspectief van de lezer te kiezen, aan te sluiten bij een veronderstelde interesse of behoefte. Om vervolgens een meer algemeen perspectief te kiezen. Vergelijk het met een sollicitatiegesprek. Een kandidaat die voortdurend zit te IKKEN komt al snel een beetje egocentrisch of zelfs egomanisch over. Je kan echter ook heel veel over jezelf vertellen door te praten over wat je waarneemt, interessant of van belang vindt.

 

Maar uiteindelijk hangt het helemaal af van het gevoel dat je tekst oproept. Er zijn vast voorbeelden van teksten die helemaal vanuit een ik-perspectief geschreven zijn, die heel natuurlijk overkomen. De opkomst van weblogs is een voorbeeld van de toenemende ver-ikking, bijvoorbeeld. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik kan mij erg vinden in de filosofie van Karen Romme: www.calimeromarketing.nl (al eerder genoemd).

 

Het grootste verschil tussen traditionele marketing en Calimeromarketing ligt in de toevoeging van een vijfde P aan de vier marketing-P's, prijs, product, plaats en promotie. Voor Calimeromarketeers is de belangrijkste marketing-P die van persoonlijkheid.

 

Calimeromarketing gaat uit van een heldere positionering en de optimale inzet van het belangrijkste marketinginstrument van de kleine onderneming: de ondernemer zelf. Jij, als persoon, bent de belangrijkste waarde van je onderneming. Ga daarom op zoek naar de rol die je zelf kunt spelen als boegbeeld van je bedrijf. Die rol kan veel groter zijn dan de meeste ondernemers denken. Daarbij geldt de regel dat je dingen moet doen die bij je persoonlijkheid passen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In eerste instantie had ik de teksten op mijn website ook geschreven in de wij-vorm, maar ik voelde mij daar niet prettig bij. En ik merkte dat het verwarrend was, sommige mensen vroegen zich af of ik personeel in dienst had. Niet dus, als mensen mijn bedrijf inhuren dan krijgen ze mij en niemand anders. Voor mij is deze persoonlijke communicatie in ieder geval de meest heldere vorm. En het kan een plus zijn ten opzichte van grotere concurrenten. Maar zoals ook Karen Romme zegt, het moet wel bij je persoonlijkheid passen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.