• 0

Sponsoring Sport & Goede Doelen

Aangezien ik het sponsorbeleid dat ik gemaakt heb voor onze vereniging wil optimaliseren en ik sponsoring een belangrijke schakel in marketing vind, wilde ik hier een discussie over sponsoring beginnen en enkele vragen hier stellen.

 

Heeft je bedrijf wel eens aan sponsoring gedaan?

 

Heeft je bedrijf een beleid t.a.v. sponsoring?

Zoja, hoe groot is het sponsorbudget ongeveer? (in

percentage van je marketingbudget)

 

Wie heb je gesponsord?

 

Waarom heb je sponsord? (promotie, business-club, imago opbouw & verbetering, enz.)

 

Zelf ben ik van mening dat sponsoring een effectieve en goedkope manier kan zijn mits goed toegepast (doelloos iemand sponsoren heeft weinig nut).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat vroeg een klant van me zich ook af. Wie weet mogen we het binnenkort voor hem gaan uitzoeken...

 

Als trainer heb ik ook met sponsoring te maken: mijn beste leerlingen krijgen schoenen van een importeur die ook bij ons in de hal verkoopt. Dat kost hem ongeveer 6 - 10 paar schoenen per jaar (die dingen verslijten...) en wat levert het hem op: veel omzet, want andere klimmers gaan die schoenen ook kopen.

Immers: "Als ik net zo goed wil worden als hij, moet ik die schoenen hebben".

 

Wat ik nog bijna belangrijker vind is: zeker in kleine sporten is het den ik helemaal niet verkeerd om mensen verder te helpen in het beoefenen van de sport, bijvoorbeeld door een sponsoring of ander door inderdaad bestuurslid, scheidsrechter of trainer te worden. Of je daar nu financieel / commercieel beter van word of niet. Het is toch gewoon fijn om anderen te helpen?

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

Beste forum lezers

 

Allereerst wil ik zeggen wat een geweldig forum dit is, ben er na wat googelen per toeval op beland en heb ondertussen al meer dan twee uur de tijd uit het oog verloren door hier wat threads te lezen. Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Steven Leunens, 20 jaar uit België. Ik heb twee vragen omtrend sponsoring maar om mijn vragen beter te begrijpen en te situeren is een kleine situatieschets misschien handig. (dis is geen reclame, maar veel mensen weten niet goed waar dit allemaal over gaat, vandaar deze verduidelijking)

 

Een jaar geleden ben ik gestart met TeK-9 Networks, dat onlangs TeK-9 Networks Ltd. is geworden. Dit is een zogenaamd "gaming" team dat aan de top staat in België maar ook daarbuiten op vlak van "competitief gamen". Dit wil zoveel zeggen als deelnemen aan internationale en nationale toernooien. Voor deze activiteiten hebben we al een uitgebreid sponsorbeleid waarmee we sponsors proberen aan te trekken om deze reizen te financiëren. Dit gaat van een standaarddossier met meer informatie tot kleinschalige marktonderzoeken, statistieken, een aparte sponsorwebsite (met meer informatie over de teams, organisatie etc) en een maandelijkse nieuwsbrief.

 

Nu willen wij met onze organisatie ook op andere manieren munt slaan uit het succes van onze teams. Onze website trekt maandelijks een 15 000 tal unieke bezoekers en onlangs wou iemand adverteren op onze website wat we ook gaan toelaten. (dus buiten de sponsors die onze diensten voorzien en andere dingen sponsoren willen we ook adverteerders toelaten). Adsense is een mogelijkheid maar het is een formule die we niet zo graag hebben. Het liefst willen we gewone adverteerders die op basis van een contract maandelijks hun bijdrage doen. Is er ergens een website met meer informatie over deze advertentievorm (hoeveel je kan vragen voor een redelijk grote advertentie en eventueel waar je de advertenties kan aanbieden)

 

Ook zijn wij van plan kledij te laten maken die onze teams gebruiken. De accessoires zoals lanyards en petjes zijn al klaar maar hierop is weinig tot geen plaats voor sponsors. Zelf hebben we echter weinig ervaring met "shirtsponsoring" en misschien zijn er mensen van een sportvereniging die er meer over weten. Een pittig detail, door ons succes zijn we reeds 3x op TV geweest, 2x in België en 1x in Nederland. Alledrie op de nationale zenders (TMF België en TMF Nederland). Een shirtsponsor zal dus ook goed in beeld komen. Ook hebben we al interviews afgelegd met enkele bekende en minder bekende IT bladen (meestal games-related) en zijn we ook veel grote evenementen aanwezig.

 

Tot slot nog dit klein vraagje, is er een manier om het sponsoren van een organisatie als de onze financieel aantrekkelijk te maken voor een sponsor. (dus extra belastingsvoordeel bvb)

 

Ik hoop dat de mensen die tot hier geraakt zijn ook de tijd vinden om een reactie te plaatsen, alvast bedankt en voor de geinteresseerden: je kan alvast eens een kijkje nemen op www.tek-9.net

 

Met vriendelijke groeten

 

Steven Leunens

Link naar reactie
  • 0

Beste Steven,

 

Het doet me zoiezo goed dat er aandacht is voor higherlevel vanuit Belgie. Ik denk dat ik dan namens heel veel mensen spreek. Zeker in deze tijd van Europese verdragen en afspraken.

 

Maar goed. Ik heb hier al wat ervaring mee. In mijn vorige bedrijf hebben we gekozen om een team in het Nederlands indoor kart kampioenschap te sponsoren. Dit werdt verzorgd met geborduurde banners op de racepakken van het team en ook de naam van het team werd gedeeltelijk veranderd in de naam van het bedrijf. Verder hadden ze ook wat pitpoezen die ook (veel) uiting gaven.

 

Ik weet niet of het verstandig is andere bedrijven dan je sponsors op te nemen op de website. Waarom maak je geen totaal pakket. De sponsor kan zich dan uiten op het internet, op kleding, eventueel print en noem maar op. Misschien heeft de uitgeverij van een gaming magazine wel intresse.

 

Verder kan ik je niet vertellen of sponsoring fiscale voordelen heeft?

 

SUC6 JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Hai Steven,

 

Leuk dat je op deze aardige en complete manier het onderwerp sponsoring weer tot leven wekt. Daarom heb ik een eerdere draad met jou onderwerp samengevoegd. Kijk alvast in deze eerdere posts, het levert tenminste iets meer kennis & reacties op. Een goede link lijkt mij : http://www.sponsorplan.nl/documenten/PDF_sponsoring_sponsorplan.pdf, door lid Hans S aangegeven.

 

"Hoeveel moet ik vragen van de adverteerder", is ook een interessante : https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=7392

 

Hou ook dit draadje in de gaten :"Sponsoring fiscaal" https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=7457

 

Kijk even of dit helpt,

 

webwolff.

Link naar reactie
  • 0

Hey iedereen

 

Alvast bedankt voor de goede reacties, ik zal die threads zeker in het oog houden. Het aanbieden van advertenties op onze website zien wij als een leuke bijverdienste. Het aantrekken van normale sponsors is niet altijd zo gemakkelijk en vaak beperkt het zich dan tot materiële steun. Wij hebben echter ook wat geld nodig om enkele dingen mee te betalen en advertisements leken onze een goede manier om dat te bereiken aangezien onze website vrij veel volk trekt en toch wel een erg duidelijke doelgroep heeft waar veel bedrijven interesse in hebben. (jongeren tussen de 14-24 jaar)

 

We kwamen op het idee omdat al enkele mensen interesse toonden voor deze formule. Over de shirtsponsoring wil ik misschien kwijt dat het de bedoeling zou zijn bedrijven te contracteren die misschien niet rechtstreeks zich richten op de jongerenmarkt maar wel relatief goedkoop regelmatig in de kijker willen staan door hun logo op de gaminggear van onze teams en organisatie. Dit omdat we nogal veel aandacht besteden aan het verwerven van media aandacht, zowel de geschreven pers als de TV stations.

 

Hopelijk brengt dit wat duidelijkheid over de intenties.

 

Met vriendelijke groeten

 

Steven Leunens

Link naar reactie
  • 0

Sponsoring is altijd een lastige.

 

Waarom mensen/bedrijven aan sponsoring doen? Ondersteuning van het imago, PR, goodwill, klantenbinding, naamsbekendheid of product placement.

 

Veel gehoorde klacht is "ik stop er X euro in, maar wat heb ik er voor teruggekregen?"

 

Er zijn leuke concepten als "business leads" die een soort ronde tafel/speed dating activiteit hebben voor sponsors om toch business te genereren onderling (leuk om lid te worden van een business club bij een sportvereniging, maar vaak blijft het bij een drankje/hapje). Kijk eens bij www.e3sport.nl, die doen leuke dingen (ook een van de referentielijst). Die zorgen dat de sponsors tevredenzijn en het geld dat zij verdienen vloeit deels terug in de clubkas (leuk, want de overheid betaald clubs steeds minder).

 

Erwin

Erwin Versleijen

Managing Partner

LSC Symbiosis cv

M 0615 407 932

Link naar reactie
  • 0

Beste Erwin

 

Nog een manier om sponsors tevreden te houden die wij toepassen is ze op de hoogte te houden van de laatste veranderingen en steeds proberen een persoonlijke band te creëeren. Dit doen we door constant met hen te praten, overleggen, ... We hebben ook een maandelijkse nieuwsbrief en een eigen website waar je steeds meer informatie kan vinden over onze organisatie.

 

Voor de geïnteresseerden: www.tek-9.net/tek9co

 

Ook als een sponsor hulp nodig heeeft staan we er altijd voor hem/haar. Zo is de invoerder van professionele randapparatuur Steelpad/Icemat recent begonnen met enkele promotiecampagnes om zich meer te richten op België. Zelf hebben wij hierbij geholpen, professioneel advies gegeven en contacten gelegd in naam van...

 

Het hoeft niet altijd de stereotiepe dingen te zijn... zo zie je maar

Link naar reactie
  • 0

Toevallig is een onderdeel van mijn werk het werven van sponsoren bij een BVO. De belangrijkste redenen om sponsor te worden is voor bedrijven het netwerken, relatiebeheer of communicatie/dus naamsbekendheid vergroten. Daarnaast moet je natuurlijk wel een beetje voetballiefhebber zijn anders is het elke 2 weken een strijd om te gaan. Aangezien wij de grootste Business Club van alle BVO's hebben en een enorme functie hebben op dat gebied in de regio is het bijna een must om je als bedrijf hierbij aan te sluiten. Het is 'the place to be' voor bedrijven, want daar gebeurt het allemaal.

 

Het is natuurlijk wel aan de mensen zelf hoe actief ze zich opstellen om te netwerken op zo'n avond.

www.SportsMerchandisingEurope.com

www.fanartikel.nl

Link naar reactie
  • 0

My 2 cents.. Ik heb redelijk wat ervaring aan beide kanten...

 

1. Netwerk intern en extern

2. leveranciers van je vereniging benaderen, van telefoon tot toiletpapier levernacier

3. sponsorbeleid moet gedragen en uitgedragen worden door je vereniging, leden en donateurs. hou ze regelmatig op de hoogte via nieuws, blijf met ze communiceren. iedereen kent wel iemand die iemand kent die......

4. vraag realistische bedragen

5. ontwikkel nieuwe cocepten; lol elke stoel in een stadion is een potentieel reclamedrager zoals ik dat zie..

6. verplaats je in het bedrijf dat je benadert. Vooral mkb wordt veel benadert voor alles en nog wat. Probeer d.m.v. vragen er achter te komen wat de ondernemer verwacht of wil. Ze hebben niet altijd tijd of zin om al die business clubs af te lopen, geen gezeur, maatschappelijk belang is ook een optie hoeft niet altijd commercieel te zijn.

 

Een bedrijf sponsort zelfs kerkactitveiten. niet om er commercieel beter van te worden...

 

 

There are no problems only challenges to solve.

Link naar reactie
  • 0

ik ben gevraagd een sponsorconcept op te stellen voor een zorgboederij die zich niet afhankelijk wil maken van de zorgverzekeraars. voor de exposure denk ik aan een duidelijke internet presence. Zou dit voor bedrijven een reden kunnen zijn om deze activiteit te ondersteunen?

Link naar reactie
  • 0

beste smartmove

 

Ik denk dat het voor een voor jouw belangrijk is dat je eerst even duidelijk maakt wat je wilt van de sponsoring (qua budget) en wat je precies allemaal kan bieden.

 

- welke activiteiten zijn er zoal

- welke mensen worden bereikd of kunnen bereikd worden

- waaruit bestaat deze doelgroep voornamelijk (man/vrouw, leeftijdsgorep)

- wat kan je aanbieden (website, promotie op evenementen, maandelijks boekje, ....)

 

Daarna moet je bekijken welke bedrijven of personen in die doelgroepen vooral interesse hebben en hoeveel je er precies voor kan vragen, afhankelijk van de slagkracht van je promoties. Afhankelijk van die informatie ga je een presentatie in elkaar knutselen of een manier waarop je de bedrijven kunt overtuigen dat dit wel degelijk interessant kan zijn voor hen.

 

Hopelijk ben je hier wat mee

Link naar reactie
  • 0

Er zijn voor bedrijven meerdere redenen om te sponseren.

 

Naast naamsbekendheid en uitbreiding van de omzet speelt er ook nog het sociale aspect. Bedrijven hebben ook een sociale verantwoordelijkheid.Dat speelt in het ene bedrijf meer dan het andere maar het kan voor de sfeer in een bedrijf (met medewerkers) heel goed zijn als het bedrijf geld investeert in een maatschappelijk doel en daarbij zijn medewerkers betrekt. In het geval van de zorgboerderij zou dat een belangrijk aspect kunnen zijn. Als dat bedrijf dan ook nog eens een dag met al zijn medewerkers op de zorgboerderij gaat helpen en je zorgt voor een goede pr dan zet zo'n bedrijf ook nog zijn naam op een ludieke en aantrekkelijke manier in de spotlights.

 

Ik heb er wel eens aan zitten denken om binnen ons bedrijf (met ca 35 medewerkers) een sponserpot te creeeren met een jaarlijks sponserbedrag waarbij een sponsercommissie (medewerkers, roulerend) de bestemming mag bepalen. Ik zie het helemaal voor me maar helaas krijg ik de overige beslisbevoegden in dit bedrijf niet mee. Ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Een "sociale" sponsoring is voor een zorgboerderij eigenlijk wel ideaal maar dan moet je ervoor zorgen dat er een goede samenwerking is tussen de boerderij en de sponsor. Iets dat misschien simpel lijkt kan wel vlug tijdconsumerend werken en moeilijker blijken dan je denkt. Het is dan natuurlijk ook nog de kunst om mensen te vinden die net naar dat soort project op zoek zijn om te sponsoren, of nog moeilijker, mensen die hier niet direct naar op zoek zijn overtuigen om dit wel te doen.

 

Happy worker, zo'n sponsorpot is natuurlijk wel een goed idee maarde juiste mensen overtuigen is niet makkelijk. Misschien is het wel eens een goed idee om de soort sponsoring waar je jezelf in wilt storten in de verf te zetten met een kleine presentatie die duidelijk de voordelen ervan naar voren brengt?

Link naar reactie
  • 0

dfb het gaat mij er bij de sponsorpot bij dit bedrijf juist om dat ik als 1 van de leidinggevenden geen invloed wil uitoefenen in de bepaling welk doel we gaan sponseren. Misschien is het wel een te sociale gedachte maar waarom geen beslissingsbevoegdheid neerleggen bij de medewerkers, zonder wiens inzet dit bedrijf geen bestaansrecht heeft. Als medewerkers zelf kunnen beslissen over waar het sponsorgeld heen gaat dan denk ik dat dat voor hen een meerwaarde heeft. Misschien is dat alleen maar mijn gevoel hoor.

 

De dingen die ik zelf graag wil sponseren doe ik wel via mijn andere, geheel eigen bedrijf ;D

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Hi there!

 

Aan de andere kant van de wereld vindt er een waanzinnig mooie strijd plaats. Nee, ik heb het niet over de Australian Open, maar over de Volvo Ocean Race, een super zeilrace rond de wereld. Dit jaar strijden er 2 NL boten vooraan: ABN AMRO 1 en the Kids of ABN AMRO 2.

 

De investering bedraagt 20 miljoen en de bank is er van overtuigd dit er dik uit te halen. Eigenlijk is dat bedrag helemaal niet veel als je de enorme publiciteit rond het evenement ziet.

 

Wij denken over sponsoring op meer beperkte schaal, maar we zijn er nog niet helemaal uit. :-\

 

Doen jullie (veel) aan sponsoring van sport en/of goede doelen en zo ja: hoe ga je te werk? Sponsor je bijvoorbeeld jouw lievelings sport of maak je vooraf een studie? Investeer je een bepaald percentage van de omzet of winst of een vast bedrag? Sluit je een contract voor een aantal jaren?

Maak je veel reclame over het steunen van goede doelen?

 

Veel vragen en hopelijk veel antwoorden! Via de zoek functie heb ik al wat info gevonden.

glass craft • glass art • glass recycling

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat sponsoring van sport alleen helpt als je product direct iets met die sport te maken heeft of als er een directe associatie is. Anders kun je je geld beter besteden. Je ziet meestal dat sportsponsoring voor een flink deel voortkomt uit liefde van de sponsor voor de betreffende sport.

 

Verder denk ik dat sponsoring van een goed doel heel nobel is, maar niet werkt.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0
Verder denk ik dat sponsoring van een goed doel heel nobel is, maar niet werkt.

 

Los van het feit dat het nobel is, kun je het verbinden van je naam (en geld) aan een lovenswaardig goed doel niet marketingtechnisch juist erg goed uitbuiten? Juist door een (enigszins relevant) goed doel te ondersteunen met geld dat je van je klanten krijgt, laat je aan die klanten en aan potentiële anderen zien dat het je niet puur om je eigen winst te doen is. Zou dat niet juist goed kunnen werken?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb enige tijd geleden contact gezocht met deze bank.

Heel verhaal opgevoerd, gevraagd kunnen jullie ons niet sponsonseren.

 

We rijden met 12 auto,s door Nederland wit zonder reclame, maar hun antwoord was : Nee.

Dus.

En we komen dagelijks in iedere provincie van nederland..

Ja, klanten zitten overal op de wereld, maar ook in nederland.

groetjes,

 

Sietse

 

:P

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er zelf wel van overtuigd dat sportsponsering iets op kan leveren, naast dat het natuurlijk erg leuk is om bij de sport betrokken zijn. Ik heb gemerkt dat ondernemers die sportsponseren vaak zelf fanatieke sporters zijn.

 

Probeer door middel van associatie de sport en jouw product aan elkaar te koppelen,vooral in de wat minder door Studio Sport belichte sporten is er veel mogelijk en nog betaalbaar ook.

Het mooiste is natuurlijk als je een product hebt die in de breedte sport ook word gebruikt, dan kun je proberen de topsporters te benaderen.

En als ik jou een tip mag geven, kijk eens naar de RoPaRun, dat is sport i.c.m. een goed doel, de vele teams die deelnemen kun je voor relatief weinig geld in een mooi tenue steken, en daar kun je zelf aardig wat publiciteit uit halen.

 

@Christine, denk eens aan een Izehockey team, of misschien het wk voor fietskoeries. ;)

 

Tja de ABN en de Volvo nog wat race.

Toen die race nog de whitbread Round the World Race heette was er erg weinig (eigenlijk geen) belangstelling in de Nederlandse pers voor deze race, en dat terwijl er enkele vermaarde Hollandse schippers op die boten voeren, en menig bootje , als ik mij niet vergis, een Hollandse kiel had. En nu ineens is er alle aandacht omdat notabene een bank er een lading geld in stopt, ja ja.

Link naar reactie
  • 0

Wij sponseren een lokaal volleybal team.

En inderdaad daar hebben we een binding mee, mijn zoon volleyt bij deze vereniging.

 

Wel heel erg leuk om een groep tienermeiden in een shirt te zien sporten waar jouw bedrijfsnaam op staat. :)

 

De sponsorcontract is afgesloten voor 4 jaar, de kosten zijn 1 x keer per 4 jaar 250 eurie voor de shirts en 100 eurie elk jaar als sponsorkosten.

Op de website van de vereniging hebben ze een aparte sponsorpagina waar je bij staat met info en de link naar je eigen site.

 

Ik verwacht ook niet dat we daar echt veel nieuwe "klanten" vandaan halen, het is meer ter ondersteuning van de vereniging.

 

groetjes

 

Willie

Link naar reactie
  • 0

Als je uit het lokale ondernemingsbestand toch een redelijk aantal klanten kunt halen, is sponsoring op lokaal niveau helemaal zo gek nog niet.

 

Ik heb zelf jarenlang de vierdaagse van Nijmegen gesponsord gelopen (je bent vier dagen langsvertegenwoordiger....) en het levert toch exposure op, plus een aantal ambassadeurs die blij zijn dat jij ze odnersteunt. Dat kan in een kleine gemeenschap toch heel wat betekenen.

Link naar reactie
  • 0

Als je op lokaal niveau iets sponsort laat je je betrokkenheid bij je eigen omgeving zien en dat is heel goed en bovendien nog leuk ook!

 

En m.b.t. goede doelen: we willen een stichting in Swaziland ondersteunen die weeskinderen van aan hiv/aids overleden ouders helpt. Aan de ene kant willen we onder de aandacht brengen dat er iets voor de Swazi samenleving wordt gedaan met de opbrengst en aan de andere kant vinden we het bot om daarmee te koop te lopen.

glass craft • glass art • glass recycling

Link naar reactie
  • 0

Allen : we hebben het hier eerder over gehad - ik heb daarom dit topic samengevoegd met de eerdere draad. Kijk daarom eens "terug" in dit onderwerp en je ziet : sponsoring houdt velen bezig en is een lastige om concreet te krijgen.

 

Mijn 5 cent : sprak met een man van AbnAmro en verbaasde mij over de hoeveelheid geld die in Ajax ging. Ik verwierp het relatie-deel van de sponsoring - dat vond ik te dun. Hij gaf een leuk voorbeeld :

 

Abn begon in een ander land. Ze wisten dat naamsbekendheid erg belangrijk was om snel voet aan de grond te krijgen. Wat bleek : iedereen kende Ajax en daarom dus (deels) ook Abn. Alleen al het geld wat hiermee bespaard was, zorgde voor een uitstekende reden om met de sponsoring door te gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.