• 0

de nieuwe zorgverzekeringswet ZVW

Nou, de belastingdienst blinkt weer uit in onvolledigheid. Ik probeer uit te rekenen hoeveel loon ik mijn werknemers moet gaan betalen. Nu staat er op de site van de belastingdienst (en die van het uwv, en al die andere sites die flarden info bevatten):

 

Als werkgever bent u verplicht de inkomensafhankelijke bijdrage in te houden op het loon uit tegenwoordige en vroegere dienstbetrekking van uw werknemer(s). Meestal bent u verplicht om deze bijdrage te vergoeden aan uw werknemer(s).

 

Begrijp ik dat nu goed, ik moet dus die 6.5% van het inkomen (het bruto inkomen? dus zonder werknemersverzekeringen als WW?) van het brutoloon aftrekken, omdat ik het in moet houden. Maar het er vervolgens weer bij optellen omdat ik het moet vergoeden??

 

Natuurlijk komt de belastingdienst pas begin februari met het handboek, maar ik moet nu uitbetalen.

 

Wie o wie snapt hier iets van?

 

En wat bedoelt men in hemelsnaam met de ZVW percentages in de tabel op http://www.loonaangifte2006.nl/infopags/wat_moet_u_doen/wat_moet_u_doen-26.html#P235_37849

 

Als de belastingdienst nu eens dat handboek vroeger af had gemaakt, in plaats van zich bezig te houden met nieuwsbrieven met irrelevante informatie en hippe dvd-tjes! Frustratie alom..

 

Groeten,

 

Koen

Sonologic, experts op het gebied van webapplicaties, MKB unix migratie, embedded systems, intra- en internet, kunstmatige intelligentie en embedded systems; http://www.sonologic.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelf laat ik dit over aan de organisatie die mijn loonadministratie beheert. Dit soort vragen wil ik me als ondernemer echt niet mee bezig houden. Jij wel?

 

Volgens mij heb ik van de week de tabellen weer ontvangen, maar die gaan bij mij dus altijd linea recta de prullenbak in, want ik vertrouw op Deloitte en Touche voor een goede verwerking.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Zelf laat ik dit over aan de organisatie die mijn loonadministratie beheert. Dit soort vragen wil ik me als ondernemer echt niet mee bezig houden. Jij wel?

 

Liever wel ja, ik weet graag hoe het zit met de financieen, ik wil niet dat ik maar een bedrag overmaak naar een Deloitte en Touche (die ik overigens voor geen meter vertrouw :) en er maar van uit ga dat het klopt. Daarnaast wil ik mijn werknemers kunnen uitleggen waarom hun netto loon omlaag gaat.

 

Ben er overigens inmiddels achter, dankzij de belastingtelefoon.

 

De premie ZVW bedraagt normaal gesproken 6.5% van het loon (waarbij loon in dit geval is het brutoloon minus het werknemersdeel premies ww-zw-wao). Dit gaat dus af van het nettoloon. Echter, deze 6.5% moet je wel weer vergoeden aan de werknemer, en over de vergoeding betaald de werknemer dan weer loonbelasting + premies volksverz (de loonheffing dus).

 

Voorheen had je de ziekenfondsbijdrage voor ziekenfondsverzekerden, hier was je dan 6.75% aan werkgeverspremie en de werknemer 1.45% aan kwijt. Dat werknemersdeel verdwijnt dus, maar daarentegen wordt je geacht wel deze inkomensafhankelijke bijdrage te vergoeden aan je werknemers.

 

Op de site van de belastingdienst is e.e.a. ook in een foldertje te vinden, dit foldertje had ik op mijn eerdere zwerftochten over de site van de belasting dienst nog niet gevonden, dus mocht iemand anders dezelfde zoektocht maken: http://www.belastingdienst.nl/download/1084.html.

 

Groeten,

 

Koen

 

Sonologic, experts op het gebied van webapplicaties, MKB unix migratie, embedded systems, intra- en internet, kunstmatige intelligentie en embedded systems; http://www.sonologic.nl/

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast wil ik mijn werknemers kunnen uitleggen waarom hun netto loon omlaag gaat.

 

Let wel op dat het nettoloon in veel gevallen juist stijgt, dit doordat de zfw-wn(oud) en de ww premie niet meer worden ingehouden. Bovendien zijn de belastingtarieven iets gedaald. Dus driedubbel checken, anders heb je straks echt wat uit te leggen ;)

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast wil ik mijn werknemers kunnen uitleggen waarom hun netto loon omlaag gaat.

 

Let wel op dat het nettoloon in veel gevallen juist stijgt, dit doordat de zfw-wn(oud) en de ww premie niet meer worden ingehouden. Bovendien zijn de belastingtarieven iets gedaald. Dus driedubbel checken, anders heb je straks echt wat uit te leggen ;)

 

Dat bedacht ik me ook ineens nadat ik het had gepost, maar toen reed de trein alweer het station binnen en moest ik overstappen :)

 

De loonkosten gaan ook wat omlaag, dus uiteindelijk is het inderdaad toch een lastenverlichting allemaal. Hadden ze daar nou al die ingewikkelde regeltjes voor nodig :)

 

In het geval van particulier verzekerden natuurlijk niet, want die betaalden die premie toch al niet?

 

Dat zou wel eens kunnen kloppen, ik heb eigenlijk alleen maar ziekenfonds-verzekerden in dienst (allemaal part-timers). Overigens, particulier verzekerden gaan er wat dat betreft netto op achteruit denk ik dan, want die moeten nu ook die 6.5% betalen..

 

Achja, het is weer even een uitzoekwerk, maar dat hoeft dan ook maar 1 keer. Daarna staat het in de computer en hoef ik het alleen nog maar de gewerkte uren in te vullen de rest van het jaar. Gelukkig mogen we volgend jaar weer opnieuw alles uitzoeken, als de WIA apart geheven wordt.

 

Groeten,

 

Koen

Sonologic, experts op het gebied van webapplicaties, MKB unix migratie, embedded systems, intra- en internet, kunstmatige intelligentie en embedded systems; http://www.sonologic.nl/

Link naar reactie
  • 0

Overigens, particulier verzekerden gaan er wat dat betreft netto op achteruit denk ik dan, want die moeten nu ook die 6.5% betalen..

 

Onjuist. Deze 6,5% komen ten laste van de werkgever. Daarnaast wordt deze premie opgeteld bij het belastbaar loon van de werknemer die hierover dus belasting moeten betalen. In hoeverre hierdoor het nettoloon wordt beïnvloed is geheel afhankelijk van de individuele situatie.

 

gr, Niek

.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.