• 0

BTW over onderwijs-dienst buiten EU verricht?

Hoi!

Ik ben in een in Nederland gevestigde ondernemer en van plan om een dienst te gaan verrichten buiten de EU voor particuliere klanten die in Nederland gevestigd zijn. Mijn dienst betreft het geven van trainingen/cursussen en zijn qua curriculum vergelijkbaar met op Nederlandse scholen gegeven onderwijs. Betaling vindt plaats in Nederland.

Nu heb ik een beschikking van de belastingdienst gekregen dat ik BTW-heffing ben verschuldigd. Ik vermoed (en hoop) dat dat onterecht is.

Mijn overweging:

Ik neem aan dat ik met de “plaats van dienst” te maken heb. De belastingdienst vraagt in een vraag-en-antwoord spelletje:

Gaat het om culturele-, artistieke-, sportieve-, wetenschappelijke-, onderwijs-, vermakelijkheids-, of soortgelijke diensten?

Ik zou hier ‘ja’ op antwoorden, want ik zie het als onderwijs. Als dit ja is dan is het antwoord van de belastingdienst:

De plaats van dienst is daar waar de activiteiten of werkzaamheden feitelijk plaatsvinden.

Vraag 1: waar ben ik BTW verschuldigd (in buitenland of in Nederland)?

Vraag 2: als ik buiten de EU BTW ben verschuldigd, hoe bereken ik dat dan door aan de Nederlandse klant? De betaling vindt immers plaats in Nederland.

Een andere vraag is: is de dienst niet vrijgesteld van BTW?

De site van de belastingdienst zegt over Algemeen vormend onderwijs ontleend aan openbaar bekostigd onderwijs:

“Verder geldt de vrijstelling voor het algemeen vormend onderwijs dat door particuliere instellingen (geen aangewezen of erkende onderwijsinstellingen) en docenten wordt verstrekt en dat inhoudelijk is ontleend aan het onderwijsaanbod dat uit openbare middelen wordt bekostigd. Daarbij is het karakter van de instelling niet van belang. Voor de toepassing van de vrijstelling is de vorm waarin het onderwijs wordt gegeven irrelevant. Ook maakt het geen verschil of het onderwijs bijvoorbeeld één of enkele vakken betreft of één of meerdere jaren van het school- of universitair onderwijs bestrijkt. Evenmin is de leeftijd of het opleidingsniveau van degene aan wie het onderwijs wordt verstrekt van belang.”Volgens mij is dit artikel van toepassing.

Vraag 3: Volgens BD moet ik BTW doorberekenen. Is die beschikking van de belastingdienst terecht?

Vraag 4: zo niet, kan ik bezwaar aantekenen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor je reactie!

Kaslo

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is belangrijk te weten waar de dienst plaats vindt. Uit je verhaal maak ik op dat je "regulier onderwijs" gaat geven in het buitenland. Hoe doe je dat? ga je zelf naar het buitenland om daar de dienst te verrichten of is het een webbased iets.

Als de dienst in het buiteland verricht wordt en wordt gefactureerd van een nederlands bedrijf naar een buitenlands bedrijf, dan wordt de btw verlegd naar het buitenland (wél BTW nummer van de klant nodig, werkt niet bij particulieren)

Als je binnen Nederland regulier onderwijs verstrekt is dat vrijgesteld van BTW (zie regels daaromtrent)

In andere gevallen ben je volgens mij BTW verschuldigd. (ik ben geen expert op dit gebied!)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Bedankt voor je reaktie.

Het is geen regulier onderwijs (althans, wat is de definitie daarvan?), maar een cursus/training van beperkte duur (100-200uur), waarbij de inhoud/curriculum zal worden ontleend aan het reguliere onderwijs in Nederland.

De training wordt gegeven door een Nederlandse docent die op freelance basis speciaal voor de training in het buitenland werkt. Het is niet web-based.

Onze (betalende) klanten zijn particulieren die in Nederland wonen, terwijl de studenten buiten de EU woonachtig zijn en daar de cursus volgen. Verleggen van BTW is dan ook niet mogelijk.

Ik zou het liefst in Nederland BTW verschuldigd zijn, waarbij de dienst vrijgesteld is (geen gedoe met buitenlandse fiscus, etc).

Ik hoop dat dit je iets verder brengt

bedankt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar