• 0

Pensioen werknemer

Ik ga per 1 februari mijn eerste werknemer aannemen.

Nu heb ik de volgende zaken geregeld:

 

- loonbelastingverklaring

- arbeidscontract

- aanmelding bij belasting als werkgever

 

Nu heb ik nog een vraag over pensioen.

Mijn nieuwe werknemer begon hier namelijk over, echter heb ik hier zelf nog geen kaas van gegeten.

 

Hoe moet dit geregeld worden? Ik heb zitten spitten in het forum maar kan niet echt niets specifieks vinden hoe ik dit moet doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga per 1 februari mijn eerste werknemer aannemen.

Nu heb ik de volgende zaken geregeld:

 

- loonbelastingverklaring

- arbeidscontract

- aanmelding bij belasting als werkgever

 

Nu heb ik nog een vraag over pensioen.

Mijn nieuwe werknemer begon hier namelijk over, echter heb ik hier zelf nog geen kaas van gegeten.

 

Hoe moet dit geregeld worden? Ik heb zitten spitten in het forum maar kan niet echt niets specifieks vinden hoe ik dit moet doen.

 

 

Ik geloof niet dat je verplicht bent om aan pensioenopbouw te doen voor je werknemer, maar doe je dit wel dan kun je een belastingvrije bijdrage leveren aan de pensioenpremie van je werknemer. Deze bijdrage trek je af van het bruttoloon, hierover hoeft de werknemer dus geen premies en belasting meer te betalen, en is hij dus goedkoper uit als wanneer hij het zelf zou doen.

Voorheen (2005) was het zo dat deze bijdrage dan wel belastingvrij was, en je ook nog een extra bijdrage van de werknemer zijn bruttoloon af mag trekken. Er is nu wel e.e.a. verandert, je moet aan bepaalde regels voldoen wil je dit truukje mogen toepassen van de belastingdienst. Dat kun je het beste even nazoeken op www.belastingdienst.nl denk ik.

 

Overigens, ik weet niet of je de administratie zelf doet, maar je krijgt als je iemand in dienst neemt te maken met een heleboel regeltjes qua belasting en premies. Zo moet je ww premies afdragen, de nieuwe ZVW premie moet je afdragen. Als het goed is krijg je eind deze maand het handboek hierover van de belastingdienst. Je hebt geluk, vroeger had je te maken met het UWV en de belastingdienst, tegenwoordig int de belastingdienst alles. Nog niet de meest ideale organisatie, maar ik kan je vertellen dat de UWV werkelijk alles slaat!

 

Gr,

 

Koen

Sonologic, experts op het gebied van webapplicaties, MKB unix migratie, embedded systems, intra- en internet, kunstmatige intelligentie en embedded systems; http://www.sonologic.nl/

Link naar reactie
  • 0

dat met dat belastingvrije doe ik voorlopig maar niet

allemaal nog meer rompslomp lijkt me

kan ik later altijd nog invoeren.

 

dus ik hoef niets te doen aan persioen opbouw?

en als mijn werkgever nu al begint over pensioen opbouw

hoe moet hij dit dan opbouwen

is dit niet een potje die ik moet sparen voor hem

of moet hij dat via een andere instantie regelen?

hij geeft namelijk aan dat ie er al mee wilt beginnen, hoe vroeger hoe beter

 

en wat als ie vertrekt bij mij, is ie dan alles kwijt?

Link naar reactie
  • 0

Pensioen is in feite uitgesteld loon. Uitgesteld, omdat je de belasting daarover uitstelt tot de pensioengerechtigde leeftijd.

 

Pensioenen worden vaak ondergebracht bij verzekeraars, waardoor je betere fiscale regelingen hebt. Maar (grote) bedrijven hebben ook wel hun eigen pensioenfonds. En er zijn ook branchepensioenfondsen zoals PGGM (zorg) en ABP (ambtenaren).

 

Als werkgever kun je met een goede pensioenregeling betere arbeidsvoorwaarden bieden.

 

Als een werknemer jouw bedrijf verlaat, blijft zijn opgebouwde pensioen van hem.

 

Praat eens met een pensioenverkoper en laat je goed voorlichten over de voor- en nadelen. Dit is heel complexe materie. Daarna besluiten of je dit wel of niet wilt aanbieden aan je werknemer. Zo ja: praat ook met andere pensioenverkopers ;).

 

Succes,

Fred

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.