• 0

kvk inschrijving

Als ik een domeinnaam wil claimen moet ik in het bezit zijn van een kvk inschrijving. Als ik mezelf inschrijf, ben ik dan ook gelijk al aan het ondernemen? (Belasting, enzo).

 

Momenteel zit ik nog in de fase van het ondernemersplan en wil nog niet gelijk gaan starten met de onderneming... maar wel de domein naam vastleggen...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je je inschrijft ben je direct een onderneming, en zal de belastingdienst ook wat eisen aan je stellen. Je hebt namelijk direct voordelen ervan (belastingaftrek bijvoorbeeld), dus je zult je moeten laten zien als ondernemer. En daaraan zijn wat verplichtingen gesteld.

 

Binnenkort kunnen ook particulieren trouwens een .nl aanvragen. Wil je daar niet op wachten, zoek dan een bevriende (betrouwbare) ondernemer met KvK op die hem voor je registreert. Welk KvK er wordt overlegd bij een domeinnaam maakt in principe niet uit, en dit is later aan je over te dragen. Een andere mogelijkheid is er op dit moment nog niet.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het is ook mogelijk je domeinnaam te registreren als je nog i.o. bent.

 

Inschrijving bij de KvK houdt niet in dat je direct een BTW-nummer krijgt. Deze moet je aanvragen bij de Belastingdienst! Zolang je dat niet gedaan hebt zul je van de belasting geen voor- en nadelen hebben.

Meer over de aftrekmogelijkheden van de belasting kun je ... jawel ... lezen op de site van Dreamstart met direct doorlinks naar nog meer relevante informatie/instanties.

 

Heb je hierover nog vragen of andere vragen over je te starten onderneming ... dan ben je UITERAARD in het discussieforum altijd van harte welkom !

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

hmm, dat vind ik een vreemd antwoord van ze.

 

Ik ken genoeg ingeschreven ondernemingen waar niks mee gedaan wordt. Wat is hun beschrijving van echt beginnen?

 

Ik zou die reactie van de KVK niet al te serieus nemen. Ze willen natuurlijk geen loze ondernemingen inschrijven, maar ze kunnen jouw echt niet dwingen om iets te ondernemen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb contact gehad met de kvk en kreeg te horen dat ze me pas in kunnen schrijven als ik echt start met de onderneming

 

Dat klopt ... maar is op zich geen probleem. Alhoewel het enige waar je echt rekening mee moet houden is dat je ca. 70-100 euro per jaar betaald voor "lidmaatschap KvK". Als dit laatste je niet tegenstaat omdat je sowieso van plan bent om te starten, zou ik gewoon de formulieren invullen en krijg je je KvK nummer.

 

Maar nogmaals ... als je het nu alleen wilt voor het registreren van je domeinnaam dan kan dat dus ook zonder KvK nummer ... dan ben je dus i.o. voor de registry ! (tenminste ... dat heb ik zo gelezen).

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

kheb ffies een vraagie op de inschrijving KvK. is er ook een bepaalde tijd waarvoor je zeker ingeschreven moet staan voordat je een nieuw bedrijf begint???

ik met mijn groepje wil onze bungalowpark openen in mei 2004. wanneer is het dan gunstig om je te laten inschrijven? nadat een aannemer, financiën en architect ingeschakeld zijn of daarvoor al???

 

BVD!

 

greetzzzz & xxxjes

 

karin

WiCkEdGiRlIe!9

Link naar reactie
  • 0

Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat de kvk inschrijving pas verplicht is als je echt met het bedrijf begint. Het heeft geen zin om het eerder te doen. De kvk wil je ook pas inschrijven max. 8 dgn voor de start van je bedrijf.

 

In sommige gevallen kan het makkelijk zijn om een "voorlopige inschrijving" te doen. Ze noemen dat een "voorbereidende inschrijving".

 

De belastingdienst zal je ook pas aanmerken als ondernemer als je echt aan het ondernemen bent en hier heeft de kvk inschrijving geen invloed op. Wel koppelen ze het aan elkaar terug.

 

Let er ook even op dat als je je nu in zou schrijven je de volledige mep betaald voor het jaar 2002. Als het mogelijk is om het 2 mnd uit te stellen, zou ik dat zeker doen!

 

In jou geval lijkt het me pas zinvol op het moment dat je begint met ondernemen. Ik zou niet weten of dat het moment is dat je gaat beginnen met ontwerpen en bouwen of de datum van opening.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

het is misschien niet helemaal netjes en volgens het boekje, maar je kan je gewoon inschrijven bij de kvk en vervolgens nog drie maanden niet 'actief' zijn. de belastingdienst doet er toch maanden over om je te verwerken (in utrecht iig), ik heb zelfs een keer een driekwart jaar op een btw nummer moeten wachten...

Link naar reactie
  • 0

Ik zit eigenlijk met iets soortgelijks..

 

In januari wil ik pas met bedrijfsactiviteiten starten, maar het is voor mij praktisch om voor die tijd al een inschrijving te hebben. KVK-nummers etc. moeten tenslotte ook in briefpapier en dergelijke verwerkt worden. Iets soortgelijks geldt voor registratie van een domain, al kan dat inderdaad via een betrouwbare derde.

 

Is het nou mogelijk om in bijvoorbeeld december al in te schrijven, een kvk nummer te ontvangen, maar nog geen ondernemer te zijn wat de belasting aangaat?

 

En... 9 maanden voor een btw nummer? Is dat gebruikelijk? Of hoe lang hoort zoiets normaal te duren?

Link naar reactie
  • 0

Zelfde verhaal denk ik...

 

je kan je inschrijven met een "voorbereidende status". In jou geval het beste. Je bent echter wel je inschrijfgeld kwijt voor 2002 (2mnd) en betaald al vrij snel het inschrijfgeld voor 2003.

 

Het kvk nummer moet inderdaad op briefpapier komen, dus zou dan gewoon zo'n voorbereidend nummer aanvragen. Heb je nam. ook nodig als je een pand wil huren en inrichten.

 

Succes!

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de info. Aangezien ik donderdag toch bij de kvk langsga voor een seminar zal ik meteen eens navragen hoe dat met die 'voorbereidende status' zit... is het net zoiets als 'in oprichting' voor een BV? Het gaat in mijn geval overigens om een eenmanszaak.

 

Gaat dat inschrijfgeld eigenlijk ook per periode korter dan een jaar (2 maanden zag ik?). Niet dat het nou veel is, maarja, de kleintjes he ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik tot nu toe begrepen heb van de kvk is dat ze gewoon hetzelfde tarief hanteren voor een jaar, of je dan begint in jan of nov maakt niet uit. Je betaald hetzelfde en wat je al zei... let op de kleintjes... ;D

 

De voorbereidende status is nodig voor bedrijven die bijv. een winkelpand willen huren en inrichten. Er komt dan een startdatum op je kvk inschrijving te staan. Dit geld ook voor een eenmanszaak.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wat ik tot nu toe begrepen heb van de kvk is dat ze gewoon hetzelfde tari

 

Dat is inderdaad helemaal waar. Een vriendin van mij heeft zich vorige week ingeschreven en moest gewoon de volle pond betalen (eenmansbedrijf 67 euro en een starterspakket van 6.80 euro). De bedragen gaan dus per kalenderjaar !

 

Benmn : kun je ons je met ons je ervaringen delen die je opdoet donderdag bij de KvK ? Thanksssssssssss

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

[ik met mijn groepje wil onze bungalowpark openen in mei 2004. wanneer is het dan gunstig om je te laten inschrijven? nadat een aannemer, financiën en architect ingeschakeld zijn of daarvoor al???

 

Hoi Karin,

 

Als je zoals je aangeeft in 2004 wilt openen neem ik aan dat je tevoren de nodige activiteiten in verbouw/bouw van je park op stapel hebt staan. Van belang is dan wel dat je op het moment dat je de overeenkomsten aangaat met architect/ aannemer feitelijk al als ondernemer optreedt. Je investeert namelijk om tzt omzet en winst te genereren. Die investeringen en BTW bestanddelen hebben ook positieve fiscale en mogelijk zelfs subsidie consequenties, dus inschrijving als ondernemer en de daarmee samenhangende fiscale nummers dien je tevoren te bezitten. Het tijdstip wanneer precies is natuurlijk alleen door jullie te beantwoorden, omdat jullie planning ons niet bekend is.

 

Ik hoop dat je aan de antwoorden op dit forum wat gehad hebt?

 

Groeten en lots of succes Pieter

Live Life Lovingly and Grow!!

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd ben ik vanmiddag bij de kvk geweest.

 

Over de 'voor-inschrijf' kwestie:

Het is in principe niet mogelijk een eenmanszaak in te schrijven zoals dat bij een 'bv in oprichting' kan. Dat kost ruim 60 euro per kalenderjaar.

 

Je kunt je echter wel inschrijven als je begin aan je aanloop periode, ook zonder dat er bedrijfsactiviteiten zijn. In dat geval veranderd er eigenlijk niets in je situatie qua belastingen etc, maar heb je vast een KVK nummer. De fiscus kijkt louter naar de daadwerkelijke activiteiten, je bent dus in zon geval ahw wel ondernemer voor de kvk, maar nog niet voor de belastingdienst.

 

Als je kosten maakt voordat je je inschrijft, kunnen deze nog aftrekbaar zijn, zowel voor de BTW als op de balans van je bedrijf. Hier zijn wel enige voorwaarden aan verbonden: Kosten die duidelijk voor het bedrijf zijn en tot ca 6 maanden voor je daadwerkelijke start werden gemaakt kunnen echter zonder problemen afgehandeld worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.