• 0

Prive lening zakelijk aftrekbaar?

Hallo mijn naam is John 35 jaar , wij willen een bedrijfje voor mijn vrouw opzetten , maar kunnen door prive redenen geen lening bij de bank krijgen via een ondernemersplan , echter kunnen we dit wel krijgen door een privelening af te sluiten. Alleen zegt de 1 dat de rente hiervan niet zakelijk aftrekbaar is en de ander dat dit wel kan ??

 

Kan iemand mij hier een antwoord op geven of uitleggen wat de nadelen zijn als dit niet kan ?

 

Alvast bedankt ,

 

John

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

maar kunnen door prive redenen geen lening bij de bank krijgen via een ondernemersplan , echter kunnen we dit wel krijgen door een privelening af te sluiten.

 

Banken geven in het algemeen niet zomaar leningen op basis van een bedrijfsplan, tenzij je onderpand hebt. Het is wel gebruikelijk dat je een privelening afsluit. Je boekhouder kan je wel vertellen hoe je dat het beste administreert zodat je toch de normale aftrek e.d. hebt. Ik denk dat je de lening dan wel voor je bedrijf afsluit maar prive garant staat.

 

dagdag

10

Link naar reactie
  • 0

Rente op een privee lening is als zodanig niet aftrekbaar, maar als je het geld "doorleent" aan je bedrijf, dan moet je bedrijf aan jou rente betalen en dat kan het bedrijf natuurlijk weer aftrekken. Bij een eenmanszaak is het slechts een boekhoudkundige aangelegenheid.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo bedankt voor jullie snelle reakties ! :)

 

Als ik jullie goed begrijp hoeft het dus geen probleem te zijn , om de rente van deze lening zakelijk af te kunnen trekken . Echter om deze lening te kunnen krijgen wil de bank een kleinere lening die we al hadden hier ook mee inlossen , wordt het dan wel een probleem .

Omdat zakelijk en prive dan even door elkaar heen zitten ???

Of mag je de rente dan evenredig opdelen .

 

( de lening wordt op onze eigen namen aangevraagd )

 

Nou ik hoop weer op zo'n snelle reaktie.

 

Bedankt alvast

 

groeten ,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Eenmansbedrijf(je) wil eigenlijk niets anders zeggen dan dat een prive persoon in zijn eigen financiele behoefte voorziet. Dus zijn eigen inkomen genereerd. Daarom ben je met een eenmansbedrijf ook altijd hoofdelijk aansprakelijk met je hele hebben en houwen voor het doen en laten van je bedrijf. Dus de tenaamstelling van de lening is eigenlijk een wassen neusje... Maar als de bank het zo wil.. wat let je..

 

Succes met jullie zaken!!

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

OK dus als ik het goed begrijp werkt het als volgt:

 

stel de oude lening bedraagt 2000,- en de nieuwe is 10.000,- en ik laat 2000,- op prive staan en 6000,- stort ik op een zakelijke rekening dan is 60 procent van de rente aftrekbaar zakelijk gezien. Of moet ik het hele restant bedrag naar zakelijk boeken .

En hoe zit het met aflossingen vanuit prive en vanuit zakelijke kant ?

 

Ik wordt hier een stuk zekerder van , je hoort zoveel van mensen die er dan denken verstand van te hebben. Echt super !!!

 

vriendelijke groeten ,

 

john

Link naar reactie
  • 0

Oude lening (prive) 2000

Nieuwe lening (totaal) 10000, waarvan 2000 aflossing oude lening, 6000 zakelijke bestemming, en resterende 2000 ook prive.

 

Van die 6000 kun je de rente aftrekken.

 

Ik weet niet wat je bedoelt met aflossing? Je lost af, en dat heeft verder geen consequenties.

 

Het is wel handig, zo niet noodzakelijk, aparte boekhoudingen te voeren voor prive en zakelijk. Ik heb zelf voor zakelijk ook een aparte bankrekening geopend. Anders blijft zakelijk en prive steeds door elkaar heen lopen, en dat vind ik niet handig.

 

Succes,

Fred

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Nieuwe lening (totaal) 10000, waarvan 2000 aflossing oude lening, 6000 zakelijke bestemming, en resterende 2000 ook prive.

 

Van die 6000 kun je de rente aftrekken.

 

In het geval van eenmanszaak kun je toch de rentekosten van de volledige lening aftrekken? Hoe je het geld besteed is daarbij toch niet relevant?

 

Stel namelijk de situatie eens voor dat een ondernemer een nieuw bedrijf start met als juridische vorm eenmanszak. Hiervoor ga ik een krediet van 25.000 euro aan. Iedere maand maakt het bedrijf te weinig winst om een salaris uit te betalen en dus neemt de ondernemer maandelijks 1.300 euro op van het krediet (en ga daarmee dus een lening aan). Dan zijn de rentekosten toch gewoon voor het bedrijf, want het bedrijf maakt te weinig winst en om het bedrijf te kunnen blijven runnen is de lening noodzakelijk en zijn de kosten die daaruit voortvloeien dus ook zakelijk aftrekbaar.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Welleke,

 

Het kan zijn dat je gelijk hebt. Maar voor zover ik weet, zijn priveleningen niet meer fiscaal aftrekbaar. Kosten die een bedrijf maakt wel, inclusief rente van leningen.

 

Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst hier kritisch naar kijkt, anders kan (met de door jou voorgestelde constructie) iedereen wel een zaak beginnen om een fiscaal aftrekbare lening te krijgen.

 

De BD kijkt tenslotte ook kritisch naar andere zaken, zoals hypotheken, lease-auto's, onkostenvergoedingen, etc etc. Het zou me dan ook niets verbazen als de BD vraagt waar dat geld van die zakelijke lening voor gebruikt is, en als het prive-opnamen zijn, deze alsnog niet aftrekbaar te verklaren. Met naheffing :(.

 

Maar ik heb zelf geen ervaringen met aftrekbaarheid in deze specifieke situatie. Wel met een verschil van inzicht over regels interpretatie met de belastingambtenaren >:(. Dus dat ze (terecht!) kritisch kijken weet ik wel zeker ;D.

 

Groet,

Fred

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Het zou me dan ook niets verbazen als de BD vraagt waar dat geld van die zakelijke lening voor gebruikt is, en als het prive-opnamen zijn, deze alsnog niet aftrekbaar te verklaren. Met naheffing .

 

Misschien dat het aflossen van andere leningen, of het opvullen van prive gaten hier niet onder valt. Maar het lijkt me dat prive opnames in het kader van levensonderhoud daar gewoon onder vallen. Om opnieuw mijn voorbeeld aan te halen; als ik nou een dure lease-auto neem en ik moet daarvoor lenen dan is dat wel goed, maar als ik een 200 euro goedkopere auto lease en de rest van dat geld opneem als prive inkomen dan zou het niet mogen? Lijkt me vreemde zaak, maar misschien heb je gelijk voor wat betreft de interpretatie van de inspecteur.

 

Maar laten we eens kijken wat een expert op dit forum er over te zeggen heeft ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe lening (totaal) 10000, waarvan 2000 aflossing oude lening, 6000 zakelijke bestemming, en resterende 2000 ook prive.

 

Van die 6000 kun je de rente aftrekken.

 

In het geval van eenmanszaak kun je toch de rentekosten van de volledige lening aftrekken? Hoe je het geld besteed is daarbij toch niet relevant?

 

Stel namelijk de situatie eens voor dat een ondernemer een nieuw bedrijf start met als juridische vorm eenmanszak. Hiervoor ga ik een krediet van 25.000 euro aan. Iedere maand maakt het bedrijf te weinig winst om een salaris uit te betalen en dus neemt de ondernemer maandelijks 1.300 euro op van het krediet (en ga daarmee dus een lening aan). Dan zijn de rentekosten toch gewoon voor het bedrijf, want het bedrijf maakt te weinig winst en om het bedrijf te kunnen blijven runnen is de lening noodzakelijk en zijn de kosten die daaruit voortvloeien dus ook zakelijk aftrekbaar.

 

Dan scheid je alsnog zakelijk en prive ;)

Some achieve greatness, some are born great and some have greatness trust open them.

Link naar reactie
  • 0

nou,

 

In het geval van eenmanszaak kun je toch de rentekosten van de volledige lening aftrekken? Hoe je het geld besteed is daarbij toch niet relevant?

 

Daar bedoel je mee dat je de prive lening zakelijk kan aftrekken?

Zo niet, mijn excuses natuurlijk :)

Some achieve greatness, some are born great and some have greatness trust open them.

Link naar reactie
  • 0

De werkwijze zoals Nils en Nonex hebben aangegeven is m.i. de enig juiste. Een schuld die je prive bent aangegaan in het verleden kun je formeel gezien niet zomaar een zakelijk karakter toekennen. Het zakelijk karakter kun je toekennen wanneer je een lening "verstrekt" aan je bedrijf om winst uit onderneming te verwerven. Het gedeelte van de reeds bestaande lening behoort hier niet toe.

 

Of en in hoeverre de fiscus dit controleert is moeilijk te zeggen. Handel naar eer en geweten en hanteer hierbij de normen van goed koopmansgebruik. ;D

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0
Het zakelijk karakter kun je toekennen wanneer je een lening "verstrekt" aan je bedrijf om winst uit onderneming te verwerven. Het gedeelte van de reeds bestaande lening behoort hier niet toe

 

ah ok, dus in de situatie die topic starters schets is het gescheiden en in mijn voorbeeld is het wel legitiem om de rente af te trekken. Dank je voor de aanvulling ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een vraag hierover:

 

Ik heb ook een doorlopend krediet afgesloten die ik gedeeltelijk zakelijk heb gebruikt. Ik heb van jullie begrepen dat ik de betaalde rente naar rato kan aftrekken. Vanuit mijn zakelijke bankrekening heb ik echter geen bedragen naar het doorlopend krediet overgemaakt. De maandelijkse aflossingen gaan van mijn priverekening af. Heeft dat ook invloed op het verhaal?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Het moet duidelijk zijn voor de belastingdienst dat je het geld in de zaak hebt gestoken. Je kan het doen aan de hand van een privéstorting en dus zal het eigen vermogen hier door toenemen.

Als het een groot bedrag is kan je hem misschien beter opboeken als lening (R-C). Het voordeel hiervan is dat je jezelf rente vergoed over het zakelijke gedeelte.

 

Dus je kan als volgt boeken.

 

memoriaal:

 

Privestorting

aan Rekening courant

 

OF

 

Bankboeking:

 

Bank

aan Rekening courant

 

Met dien verstande dat als je bij wijze 8% rente betaald over je persoonlijke lening van bijvoorbeeld € 20.000,- En je € 10.000 leent aan de zaak (dus de bovenstaande boeking uitvoert) dat je 8% van € 10.000 = € 800 als rentekosten kan opboeken per jaar.

 

Dan komt de boeking er zo uit te zien.

 

Eerst om het zichtbaar te maken voor een eventuele boekencontrole.

 

rentekosten

aan lening.

 

Zo loopt je lening op met bijvoorbeeld € 800 en is je lening dus € 10.800,-

 

Daarna kan je de rente naar privé boeken of uit laten betalen.

 

Lening € 800

aan privé / bank

 

Hoop dat je er wat aan hebt

 

groeten Pascal

 

Link naar reactie
  • 0

Dit bewijst toch nog maar eens dat als je goed weet wat je moet doen of kan doen, dat je veel geld kan besparen.

 

Klopt het dus dat je op die manier 8% op het geleende persoonlijk bedrag uit je bedrijf kan halen zonder dat dit een probleem is voor de belastingen of betaal je dan toch nog eens persoonlijk belastingen op die 8% ?

 

Link naar reactie
  • 1

Niet alles wat in dit bijna antieke topic staat is even helder of correct geformuleerd, er zijn heel wat topics van later datum waarin dat wat duidelijker staat weergegeven.

 

Een eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid, maar is eigenlijk een soort onderdeel van de natuurlijk persoon (de ondernemer) zelf. Je kunt niet aan jezelf lenen, dus ook geen rente aan jezelf in rekening brengen.

 

Wat wel kan, is aan je BV lenen. Als een zakelijke rente daarbij 8% is, dan kun je die ook in rekening brengen. De vordering - en dus de rente - valt wel in box 1 (resultaat uit overige werkzaamheden) en is dus progressief belast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.