• 0

Bescherming van nieuwe software.

Wij zijn momenteel druk bezig een innovatief fotobewerkingsprogramma te schrijven. Nu is het probleem dat in de EU software niet te octrooieren valt. Alleen geldt hiervoor auteursrechtelijke bescherming. Biedt het auteursrecht wel enige bescherming? Of heeft het nauwelijks enige betekenis. Gezien de vele soortgelijke programma's, die vaak uit dezelfde onderdelen en gereedschappen bestaan, lijkt mij een degelijke bescherming haast ondoenlijk. Bedrijven kopieren letterlijk hele delen van andermans software. Fotobewerkingsprogramma's hebben allemaal voor een groot gedeelte dezelfde tools. Hoe kan jij dat in ons geval voorkomen? Ons programma heeft een unieke structuur en biedt de gebruiker geheel nieuwe gereedschappen om foto's te bewerken. Wij hebben er al vele tienduizenden Euro's in gestoken en willen dat geld wel terug verdienen. In de VS is er wel een software-patent mogelijk en dat geeft de starters een veel betere rechtsbescherming in dit opzicht.

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Paul, gaat het nu om de structuur van de toepassing op basis van de beschikbare tools, of moet ik denken op sourcecode niveau? Ga je de concurentie met Adobe Photoshop aan? wel een uitdaging trouwens.

 

Ik heb eens voor een hardware (apparaat)besturing octrooi aangevraagt, later verkocht.Octrooirecht voor software Software als zodanig is niet octrooieerbaar. Echter, indien de software wordt toegepast in een apparaat, zoals bijvoorbeeld verbrandingsmotor voorzien van software, valt de combinatie wel te beschermen. Vereist is dat de software samenwerkt met een apparaat. Momenteel wordt in Brussel gediscussieerd over de inhoud van een nieuwe EG-softwarerichtlijn, welke de mogelijkheden van octrooieering van software in de toekomst zal bepalen.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Wie zegt dat in de EU software niet te octrooieren valt? Ik heb vorige week bevestiging gekregen dat een van onze octrooiaanvragen door de EU octrooiraad in Munchen toegekend gaat worden. Een software octrooi.

 

Toch ben ik met je eens dat octrooien niet de belangrijkste bescherming van je software kunnen zijn. Die bescherming zit in de volgende factoren:

 

- de kennis in je bedrijf

- de technologische voorsprong die je hebt

- auteursrechtbescherming tegen al te letterlijke kopieen van je product

- je positie in de markt.

- complexiteit van je product (hoe eenvoudig is het te kopieren)

 

Als je op deze punten goed scoort, kan een concurrent niet zomaar je product kopieren en in de markt zetten. Een octrooi (of beter, een aantal octrooien), helpen je weer een stap verder.

 

dagdag

10

Link naar reactie
  • 0

Het is een geheel nieuw programma, dus op sourcecode niveau. Het is een 3D-foto programma. Geen enkel bekend programma lijkt er op.Het gaat mij er nou om dat als het programma op de markt is gebracht, anderen het niet gaan namaken. Als ze met een eigen sourcecode een soortgelijk resultaat boeken is dat erg nadelig. Als het auteursrecht alleen de eigen source code beschermt, maar niet de vormgeving/ effecten van de software heb je m.i. niets aan deze zwakke bescherming.

Link naar reactie
  • 0

Als het auteursrecht alleen de eigen source code beschermt, maar niet de vormgeving/ effecten van de software heb je m.i. niets aan deze zwakke bescherming.

 

Auteursrecht beschermt alleen de code (echter niet alleen de source code). Vormgeving en effecten worden in het geval van software slechts in heel beperkte mate beschermd door het auteusrecht. Dat plot is reeds in de Visicalc vs. Lotus123-strijd beslecht.

 

Bedenk echter de kracht van de andere beschermingen die Christine noemt. Die beschermingen blijven zelfs van kracht indien je software open source zou maken.

 

Ik zou ten minste overwegen de software open source te maken (of in ieder geval die business case te evalueren). Willem Massier van Covide heeft op dit forum de voordelen die de beslissing dat te doen gehad heeft voor zijn bedrijf uitgebreid uit de doeken gedaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft jouw software een duidelijke technische component of werkt het samen met een apparaat? Alleen dan is software met een octrooi te beschermen in Europa.

 

Technische component? Het is vrij complexe software, dat wel, maar of het nou meer of minder technisch is dan andere software? Je kunt het downloaden van onze website, kun je het zien. Waar we octrooi op krijgen is een combinatie van software en procedure, een "vinding".

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ten minste overwegen de software open source te maken (of in ieder geval die business case te evalueren). Willem Massier van Covide heeft op dit forum de voordelen die de beslissing dat te doen gehad heeft voor zijn bedrijf uitgebreid uit de doeken gedaan.

 

Als je je software open source maakt besluit je daarmee om je geld te gaan verdienen met de diensten rondom je product. Daar lenen niet alle producten zich voor. Wij hebben ervoor gekozen om ons geld te verdienen met alleen maar het product een geen bijkomende diensten te gaan leveren. Het argument daarvoor is dat diensten wat anders is dan producten, en als je beide doet heb je twee businessmodellen en in feite twee bedrijven in een. Wat wij goed kunnen is een product maken, dan willen we ook daarmee ons geld verdienen en zullen we ons core product dus niet open source maken en ook geen diensten gaan verlenen.

Ik krijg de indruk dat OP zich ook richt op het product zelf.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Als je je software open source maakt besluit je daarmee om je geld te gaan verdienen met de diensten rondom je product. Daar lenen niet alle producten zich voor.

 

Inderdaad. En daaar lenen zich ook niet alle vraagmarkten voor. Het alternatief is door mij echter genoemd om de topic starter in ieder geval het alternatief te laten overwegen.

 

Als nadeel van diensten rondom software ten opzichte van software als een produkt wordt dikwijls het ontbreken van een exponentiele winstcurve gezien (kosten nemen af bij groter te verschepen volume). Dat hoeft echter niet zo te zijn: zo'n effect kan ook bereikt worden met het doen uitgeven van (meer uitgebreide) documentatie of het uitgeven van keurmerken aan andere implementators ("xxx certified professional).

 

Link naar reactie
  • 0

Interessant....

 

Wij maken ook software voor fotobewerking. En ook uniek. En we hebben een octrooi...

 

Het octrooi geldt niet de software zelf maar het onderliggende algoritme. Een algortime is een idee, een principe en dat valt prima te octrooieren. Indirect wordt op die manier de software geoctrooieerd.

 

Maar ik twijfel inmiddels sterk aan het nut van die exercitie. Kost veel geld. Inmiddels is er een conculega die vrijwel zeker inbreuk maakt op ons octrooi. Maar hoe toon ik dat aan? Dan moet ik eerst illegaal die software hacken. Om daarmee de andere partij voor de rechter te slepen. Veel te traag en veel te duur...

 

Het enige wat ik er tot nu toe aan gehad heb is PR. Het staat leuk als je kunt vermelden dat je software gepatenteert is. En bovendien heb ik met dat octrooi een paar investeerders over de streep kunnen trekken. Want als er een octrooi is zit het wel snor....

 

Overigens werkt onze software uitsluitend 2d. De stap naar 3d is een heel aantrekkelijke. Geinteresseerd in een contact, PaulGo? Of misschien kennen wij elkaar al....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.