• 0

ecologische plasticvervangers?

Voor een aantal te ontwikkelen producten ben ik op zoek naar biologisch afbreekbare of ecologisch verantwoorde plasticvervangers. Inmiddels heb ik bedrijven gevonden die plasticvervangers bieden op basis van lijnolie, lijnolie en papierpulp, hennep of mais (pla).

 

Ik verwacht dat deze productende komende tijd een grote slag gaan slaan, omdat ze kwalitatievf goede vervangers bieden voor oliegebaseerde producten, en vaak van restafval van al bestaande producten de olie-industrie, en (grote) ondernemingen zich met verantwoord productgebruik willen afficheren.

 

zie bijvoorbeeld:

vloerbedekking van mais

dakota burl: alternatief voor hardhout

 

 

Kent iemand nog meer technieken of nederlandse producenten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Nonex,

 

Ik weet dat Avebe veel doet in hun specialties divisie met biologisch afbreekbaar zetmeel, welke gebruikt wordt als vervanger van plastic verpakkingen. Een ander bedrijf in het hoge Noorden gebruikt koolzaadolie als bindmiddel voor asfalt in plaats van teerolie.

 

Waar je altijd wel op moet letten met dit soort zaken is dat de energiebalans positief is, met andere woorden, het heeft niet zoveel nut om plasticvervangers te maken als de hoeveelheid fossiele brandstof die benodigd is de plasticvervanger te maken een veelvoud is van wat een vergelijkbaar product van echt plastic benodigd.

 

Een typisch voorbeeld is hele gedoe rondom de waterstof-ecomie. Veel energie erin , weinig eruit en iedereen denkt dat het milieu er beter van wordt >:(.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een aantal te ontwikkelen producten ben ik op zoek naar biologisch afbreekbare of ecologisch verantwoorde plasticvervangers. Inmiddels heb ik bedrijven gevonden die plasticvervangers bieden op basis van lijnolie, lijnolie en papierpulp, hennep of mais (polylatic acid).

 

Ik verwacht dat deze productende komende tijd een grote slag gaan slaan, omdat ze kwalitatievf goede vervangers bieden voor oliegebaseerde producten, en vaak van restafval van al bestaande producten de olie-industrie, en (grote) ondernemingen zich met verantwoord productgebruik willen afficheren.

 

zie bijvoorbeeld:

vloerbedekking van mais

dakota burl: alternatief voor hardhout

 

 

Kent iemand nog meer technieken of nederlandse producenten?

 

Wij hebben inderdaad ook een plastic hier op basis van plantaardige vezels en het is zeer sterk.

 

Het is een ander product van onze leverancier, maar we zoeken hier nog wel distributie kanalen voor. Als je meer wilt weten kan je me een pb sturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kende iemand die bij een project voor kunstmatig hardhout betrokken was, het project heette Plato, het ging heel succesvol worden, maar later heb ik er niets meer van gehoord. Wat ze deden was dennehout eerst in een chemisch bad stoppen en daarna bakken, dan werd het harthout voor de prijs van gewoon vurenhout. Zal toch wel iets mee mis zijn geweest. Was wel een 100% nederlands iets.

 

dagdag

'10

Link naar reactie
  • 0

Ik kende iemand die bij een project voor kunstmatig hardhout betrokken was, het project heette Plato, het ging heel succesvol worden, maar later heb ik er niets meer van gehoord. Wat ze deden was dennehout eerst in een chemisch bad stoppen en daarna bakken, dan werd het harthout voor de prijs van gewoon vurenhout. Zal toch wel iets mee mis zijn geweest. Was wel een 100% nederlands iets.

 

dagdag

'10

 

Door vurenhout zelfs zonder chemicalien in een drukketel met stoom te behandelen wordt het bijna even duurzaam als hardhout, maar helaas kun je het dan nog niet spuitgieten. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik kende iemand die bij een project voor kunstmatig hardhout betrokken was, het project heette Plato, het ging heel succesvol worden, maar later heb ik er niets meer van gehoord. Wat ze deden was dennehout eerst in een chemisch bad stoppen en daarna bakken, dan werd het harthout voor de prijs van gewoon vurenhout. Zal toch wel iets mee mis zijn geweest. Was wel een 100% nederlands iets.

 

dagdag

'10

 

Beste Christine,

 

Je komt vast nooit meer bij de grote bouwmarkten, zelfs daar ligt het in de stellingen. Het wordt nu vooral gebruikt als alternatief voor geimpregneerd tuihout dat wel chemiccalien bevat.

Even voor de juiste beeldvorming, er komen helemaal geen chemicalien aan te pas, het is een thermisch procede.

 

Hier vind je meer info Plato Hout

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kende iemand die bij een project voor kunstmatig hardhout betrokken was, het project heette Plato, het ging heel succesvol worden, maar later heb ik er niets meer van gehoord. Wat ze deden was dennehout eerst in een chemisch bad stoppen en daarna bakken, dan werd het harthout voor de prijs van gewoon vurenhout. Zal toch wel iets mee mis zijn geweest. Was wel een 100% nederlands iets.

 

dagdag

'10

 

Beste Christine,

 

Je komt vast nooit meer bij de grote bouwmarkten, zelfs daar ligt het in de stellingen. Het wordt nu vooral gebruikt als alternatief voor geimpregneerd tuihout dat wel chemiccalien bevat.

Even voor de juiste beeldvorming, er komen helemaal geen chemicalien aan te pas, het is een thermisch procede.

 

Hier vind je meer info Plato Hout

 

 

Maar let op.

 

Plato International BV verkeerd momenteel in surseance (of is zelfs al failliet)

 

http://www.curatoren.nl/fo/verslag_faillprofiel.php?id=22966

http://www.platowood.nl/nieuws/nieuws1.htm

 

 

Erg jammer, ze waren Gelderse ondernemer van 2003. De oprichter zoekt naar mogelijkheden voor een doorstart

 

Gr, Niek

.

 

Link naar reactie
  • 0

Vanmorgen vertelde een bosbouwer me dat de energiebalans van Platohout niet echt duidelijk is, maar de 'geheimzinnigheid' hierom zou kunnen wijzen op een niet zo positieve energiebalans.

 

De website van Plato laat trouwens zien dat ze per mei 2005 al bankroet zijn.

 

Dat kan kloppen, er moet nogal aardig wat warmte in, hier weet ik nog wel een leuk foefje voor om dit een eind terug te dringen. ;D

Link naar reactie
  • 0

Je komt vast nooit meer bij de grote bouwmarkten, zelfs daar ligt het in de stellingen. Het wordt nu vooral gebruikt als alternatief voor geimpregneerd tuihout dat wel chemiccalien bevat.

Even voor de juiste beeldvorming, er komen helemaal geen chemicalien aan te pas, het is een thermisch procede.

 

Wat moet ik bij een bouwmarkt? Ik hou niet van doe-het-zelven.

Maar ik zie dat ik eea gemist heb de afgelopen jaren. Ik ken een van de initiele investeerders in het Plato project, dus ik weet wel van alles over hoe ze in het begin worstelden met hun proces maar ik heb gemist dat ze er nu succesvol mee zijn. Indertijd kwamen er wel degelijk chemicalien aan te pas, blijkbaar hebben ze het proces eenvoudiger gemaakt en bleken de toevoegingen overbodig. Plato is gestart door twee mensen die bij Shell hieraan werkten, Shell zag er niks in en heeft ze met de octrooien laten gaan. Hadden ze later spijt van.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Plato International BV verkeerd momenteel in surseance (of is zelfs al failliet)

 

Dat is heel jammer! Ze hadden indertijd ook al wel moeite om de juiste financiering aan te trekken, zoiets moet gefinancierd met een flinke berg geld om het goed in de markt te zetten. Zulke financiering is er niet in ons land. Blijkbaar zijn ze daar toch niet overheen gekomen. Het bewijst volgens mij dat een bedrijf dat te krap is gefinancierd daar heel moeilijk overheen komt

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Vanavond een test gedaan met brooddeeg, als vervanging van klei voor een verjaardagsfeestje van kids aanstaande vrijdag.

 

Leuk spul. Lekker kneedbaar, wordt knoerthard en prettig verfbaar.

 

Test Recept is alsvolgt:

 

1,5 kopje bloem

0,5 kopje water

1 kopje zout

2 eetlepels olie

 

Lekker kneden, iets leuks van maken....

Vervolgens 1 á 2 uur bakken in de oven.

 

Lekker verven en klaar is je kuntswerk.

 

Bloem is toch ook ecologisch?

 

Goed doorbakken, anders gaat het rotten. Geeft ook mooie witte vlekken op je parket vloer :-)

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels gevonden:

 

rodenburg groep: biopolymeren biopolymers.nl grondstofleverancier Solanyl, op basis van aardappelzetmeel

Culotte bioproducts onderdeel van Proterra, Wageningen proterra Bioplastic, en bouwmaterialen op basis van jute en hennep

belangenvereniging composteerbare producten nederland bpcn.nl

ököpack

natura packaging biologisch afbreekbare verpakkingen [/url]

bio pearls halffabrikaat voor spuitgieten (vgl hdpe, pp, ps)

npsp composieten eco-composieten, onder meer voor de interieurbouw

biobased products van de Uni Wageningen

Link naar reactie
  • 0

Voor een aantal te ontwikkelen producten ben ik op zoek naar biologisch afbreekbare of ecologisch verantwoorde plasticvervangers. Inmiddels heb ik bedrijven gevonden die plasticvervangers bieden op basis van lijnolie, lijnolie en papierpulp, hennep of mais (polylatic acid).

 

Ik verwacht dat deze productende komende tijd een grote slag gaan slaan, omdat ze kwalitatievf goede vervangers bieden voor oliegebaseerde producten, en vaak van restafval van al bestaande producten de olie-industrie, en (grote) ondernemingen zich met verantwoord productgebruik willen afficheren

 

Hydro box ; vervanging van plastic emmers ( bloemen ).

Slip-sheet ; vervanging kunsttof pallets door recycled rubber ( banden).

 

info:

http://www.gta-innovation.com/

http://www.strategos.nl/

 

sux6

Link naar reactie
  • 0

Ik ben me momenteel als materiaal-adviseur aan het inwerken op 'biopolymeren'.

Heb daarover vorige week de beurs Polymer Innovations Benelux in Antwerpen bezocht.

Heb o.a. gesproken met vertegenwoordigers van BioPearls, Materbi, NatureWorks, Fkur, VIKO/BIOP.

Ben bereid samen hier verder naar te kijken. Reageer even

met evt. detailvragen.

 

Belangrijke punten zijn b.v. van de verschillende typen:

benodigd voldoen aan reguleringen?

gewenste tijd tot afbraak (kort of langer?)

eigenschappen-niveau in gebruik.

Innoveren is leren - http://home.zonnet.nl/stappenvd/

Link naar reactie
  • 0

Over de markt voor bioplastic: zelfs de Belgische supermakrtprijsknaller Carrefour is om:

 

Vrijdag, 16 juni 2006 - Carrefour België verpakt voortaan haar gehaktvlees in een volledig plantaardig schaaltje op basis van suikerrietvezels. De verpakking is volledig recycle– en composteerbaar. Het bedrijf noemt de nieuwe verpakking zelf “een wereldprimeur."

 

De bioverpakking kost Carrefour wel meer, maar het bedrijf heeft die investering wel over voor een meer milieuvriendelijk imago. De meerkost zou niet aan de klant worden doorgerekend.

(bron: het Nieuwsblad, via retailtrends)

Link naar reactie
  • 0

Een jaar geleden was het nog zoeken. Nu is het al 'wijdverbreid' en heb ik zelfs al klanten die hier bewust mee aan de gang gaan. De tijd tussen trend en makrt lijkt hier ongeveer een jaar te zijn. Midden vorig jaar zijn twee fabrikanten samen gaan werken en bouwen er inmiddels voor de food-industrie een aardige business omheen. Kijk hier; http://www.bunzl.nl/

 

Het is nog wel duur: ca. 1.5 maal de prijs voor niet-milieubewuste producten.

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen bioplastic, maar ook reductie van afval staat in de belangstelling. MArjon Vinck legt nog eens de vinger op de zere plek: bedrijven willen wel, maar het kan en mag niet ten koste gaan van de beleving van het product door de consument.

 

door: Marjon Vinck

 

Het gaat niet om het uiterlijk, maar om het innerlijk. Zo zou het niet alleen in de liefde moeten werken, maar ook bij een product: wat heb je er immers aan dat je boter in een mooie verpakking zit, terwijl de inhoud ranzig is? De werkelijkheid is anders: de kleinere verpakking speelt een steeds grotere rol, zo schrijft Claudia H. Deutsch in de New York Times.

 

 

...

 

Het milieu kan dan nog zo hip zijn: de consument bepaalt uiteindelijk zijn of haar keuze door middel van de prijs en de schoonheid van een verpakking. Als die het gevoel heeft dat hij/zij minder krijgt doordat de verpakking kleiner is of de verpakking van een dure crème er smoezelig uitziet door het hergebruikte materiaal, wordt dat product ook minder verkocht. Laat dat nu iets zijn wat de producenten juist niet willen: milieu of geen milieu.

 

Meer op: http://sync.nl/hoe-kleiner-de-verpakking-des-te-hoger-de-winst/

 

 

(onder Creative Commons 'naamsvermelding')

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.