• 0

Nieuwe regel belastingdienst kantoor aan huis...

Ten informatie;

 

Vandaag van een belasting inspecteur gehoord, voor mij nieuw en wellicht ook voor anderen. Op het moment dat men een kantoor aan huis heeft zonder aparte entree zijn al de spullen die erin staan ook niet op te voeren als bedrijfskosten. Dit ondanks dat je deze nodig hebt voor de uitoefening van je bedrijf. Deze regel zou vanaf 2006 gelden??!

 

Het is maar dat men het weet!

 

[titel toegespitst - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kunnen we niet een omzeilingsconstructie bedenken? Net zoiets als een brievenbusfirma in Liechtenstein. Maken we een website met een foto van een kantoorkolos die geen ramen heeft maar een voordeur en zo'n 330.000 brievenbussen. De Coöperatieve Voordeur Vereniging voor ZZV'ers (zelfstandigen zonder voordeur) die kantoorruimte per vierkante milimeter verhuurt. Iets wat waanzinnig klinkt, maar wel rijmt met de wet.

 

Dit werd mij inderdaad aangeraden om ergens een stukje kantoorruimte te huren. Dus het is wel een idee :)

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we niet een omzeilingsconstructie bedenken? Net zoiets als een brievenbusfirma in Liechtenstein. Maken we een website met een foto van een kantoorkolos die geen ramen heeft maar een voordeur en zo'n 330.000 brievenbussen. De Coöperatieve Voordeur Vereniging voor ZZV'ers (zelfstandigen zonder voordeur) die kantoorruimte per vierkante milimeter verhuurt. Iets wat waanzinnig klinkt, maar wel rijmt met de wet.

Mooi plan, lijkt wel een beetje op de milliondollarhomepage ;)

 

Maar helaas, de fiscus zal met alle plezier aftrek toestaan van kosten die je gemaakt hebt. In dit geval dus de bedragen die je daadwerkelijk betaald hebt aan jouw voorgestelde Coöperatieve Voordeur Vereniging. Daar schiet je voor aftrek van de kosten voor je kantoor aan huis niets mee op :(

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we niet een omzeilingsconstructie bedenken?

 

Je kunt wel iets bedenken, als je op één of andere manier die investering maar weer terug krijgt, maar dan toch kosten kunnen aftrekken. Volgens mij glij je dan in een grijs/zwart circuit 8)

 

Wel een faktuur krijgen, maar niet betalen :-)

 

Je zou bijvoobeeld:

 

- Je werkplek virtueel kunnen maken. Huur een server webbased.

- Kosten voor huren verrijdbaar toilet.

 

 

Kun je het niet helemaal omdraaien. Zet het hele huis op naam van de zaak en betaal huur als inwoner aan de zaak. Kun je alle verbouwkosten ook aftrekken.

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we niet een omzeilingsconstructie bedenken?

 

Je kunt wel iets bedenken, als je op één of andere manier die investering maar weer terug krijgt, maar dan toch kosten kunnen aftrekken. Volgens mij glij je dan in een grijs/zwart circuit 8)

 

Wel een faktuur krijgen, maar niet betalen :-)

 

Je zou bijvoobeeld:

 

- Je werkplek virtueel kunnen maken. Huur een server webbased.

- Kosten voor huren verrijdbaar toilet.

 

 

Kun je het niet helemaal omdraaien. Zet het hele huis op naam van de zaak en betaal huur als inwoner aan de zaak. Kun je alle verbouwkosten ook aftrekken.

 

Perry

 

 

 

Ik zit in een huurhuis.. Denk niet dat de woningstichting dat zal accepteren

Link naar reactie
  • 0
In dit geval: klopt het dat de inspectie niet alleen naar de voordeur kijkt, maar ook naar de investeringen in de achterkamer?

 

Formeel wel. Er schijnt al enige jurisprudentie te zijn omtrent het toch af kunnen trekken van deze kosten, maar nog te weinig om er op te kunnen bouwen.

 

Sinds wanneer is deze wet en interpretatie van toepassing?

 

Ik had begrepen sinds 1-1-2005.

 

Wie heeft dat door de kamers gekregen, en wie was er voor en tegen?

 

Geen idee, ik was me er niet eens bewust van tot een tijdje geleden.

 

Waarom hebben de belangenorganisaties en ondernemersclubs zich niet verzet?

 

Zijn er belangenorganisaties voor ZZP'ers dan? De grotere ondernemingen en hun belangenverenigingen zal het allemaal aan hun r**t roesten.

 

En tenslotte: wat is de achterliggende logica?

 

Je hebt het over beslissingen van de politiek. Waarom vraag je dan naar logica? ;)

 

Link naar reactie
  • 0

De reacties worden steeds inhoudelijker... :-\

 

Excl de bovenstaande post ;)

 

Het is een beetje storm in een glas water want zoals de bovenstaande al opmerkt is dit al een jaar van toepassing en betreft het alleen kosten die gebonden zijn aan het huis gebruik en kosten die daarbij horen (onderhoud ed.).

 

Overige kosten zijnde PC's, inkoop, mobiele telefoon zijn gewoon aftrekbaar...

Link naar reactie
  • 0

Jay010:

Ik zit in een huurhuis.. Denk niet dat de woningstichting dat zal accepteren

 

Boek je de huurkosten van je hele huis zakelijk weg. En verhuur je de woonruimte aan jezelf onder 8)

 

Zal wel niet kunnen, mogen en als het wel kan zal er wel weer een regeltje komen die het gaat voorkomen 8)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Overige kosten zijnde PC's, inkoop, mobiele telefoon zijn gewoon aftrekbaar...

 

Gelukkig wel zeg, anders wordt het voor veel mensen een fikse belastingaanslag binnenkort.

 

Volgens mij heeft het te maken met een gezonde calvinistische afgunst bij de mensen die niet een leaseauto/kantoor aan huis/cupasoup automaat hebben .

 

Hmm.. het 'gezonde' aspect daarvan zie ik niet zo ;)

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat het al een aantal keren is aangehaald; de kosten die je maakt voor je onderneming kun je gewoon volgens de gebruikelijke regelgeving blijven "aftrekken"! De regeling heeft louter betrekking op de kosten van de huisvesting. De "inspecteur" heeft een onjuiste interpretatie van de nieuwe regels gegeven.........

 

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Jay010:

Ik zit in een huurhuis.. Denk niet dat de woningstichting dat zal accepteren

 

Boek je de huurkosten van je hele huis zakelijk weg. En verhuur je de woonruimte aan jezelf onder 8)

 

Zal wel niet kunnen, mogen en als het wel kan zal er wel weer een regeltje komen die het gaat voorkomen 8)

 

Perry

 

Bestemmingsplan?

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat het al een aantal keren is aangehaald; de kosten die je maakt voor je onderneming kun je gewoon volgens de gebruikelijke regelgeving blijven "aftrekken"! De regeling heeft louter betrekking op de kosten van de huisvesting. De "inspecteur" heeft een onjuiste interpretatie van de nieuwe regels gegeven.........

 

Dit hoop ik maar..

Het zou van den zotte zijn als ik mijn printer/laptop etc. niet meer kan aftrekken van de belasting..

Een laptop neem je mee naar klanten staat compleet los van je woning.

 

Verder ben ik wel op zoek naar een eigen huis/woning.

Dus ik moet zien dat er een aparte ingang bij zit naar mijn kantoor.

Moet deze ook afgesloten zijn van het huis ? Of mag er wel een deur tussen zitten of eventueel zelfs in open verbinding staan met de rest..

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Kun je het niet helemaal omdraaien. Zet het hele huis op naam van de zaak en betaal huur als inwoner aan de zaak. Kun je alle verbouwkosten ook aftrekken.

 

Perry

 

Zou ik niet doen omdat dit op langere termijn zeer onvoordelig kan uitpakken:

- Als een pand privé bezit is, betaal je geen belasting over de waardestijging (= verkoop - aankoop) bij de verkoop van het pand.

- Indien een pand een bedrijfsmiddel is (in de boeken van de onderneming staat), wordt de waardestijging als winst gezien en dus belast. Je mag wel afschrijven op het pand, maar in veel gevallen vergroot dat juist de waarde stijging.

 

Dit is de reden dat veel ondernemers privé een pand kopen en dat verhuren aan de eigen onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal

 

Wat een discussie...

Ik ben hier erg van geschrokken!

Ik gebruik 40% van mijn (huur) flat voor mijn werk, dus ik ga hierdoor flink in inkomen achteruit (vorig jaar kom ik nog 3300 euro aftrekken, dus dat gaat me geloof ik rond de 100 euro per maand aan netto inkomsten schelen).

Ik hoorde echter dat de nieuwe regels voor werkruimte in je eigen huis alleen zou gelden voor koophuizen en niet voor een huurhuis.

Weet iemand of dat klopt?

Zo ja, dan geef ik een feestje.

Zo nee, dan wil ik graag mee actievoeren.

 

groetjes, M

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal

 

Wat een discussie...

Ik ben hier erg van geschrokken!

Ik gebruik 40% van mijn (huur) flat voor mijn werk, dus ik ga hierdoor flink in inkomen achteruit (vorig jaar kom ik nog 3300 euro aftrekken, dus dat gaat me geloof ik rond de 100 euro per maand aan netto inkomsten schelen).

Ik hoorde echter dat de nieuwe regels voor werkruimte in je eigen huis alleen zou gelden voor koophuizen en niet voor een huurhuis.

Weet iemand of dat klopt?

Zo ja, dan geef ik een feestje.

Zo nee, dan wil ik graag mee actievoeren.

 

groetjes, M

 

 

 

Voor zover ik weet gold deze regel in 2005 ook al hoor.....!!!!

Link naar reactie
  • 0

Om deze topic weer tot leven te wekken heb ik hier over een vraag. De laatste post maakt het er voor mij niet echt duidelijker op.

 

Ik ga een bedrijf op starten met een vriend van mij dit willen wij vanuit een appartement doen waar we met nog een vriend gaan wonen. Met drie mensen dus. We zouden graag 25% van de huurkosten opvoeren voor het bedrijf maar uit het eerste gedeelte van het topic begrijp ik dat dit niet mogelijk is. Maar de laatste spreekt dit enigsinds tegen waar zij nog niet bevestigd is in haar veraal.

 

Kunnen wij de huurkosten voor 25% opdragen aan het bedrijf of niet ?

Link naar reactie
  • 0

Dit zou betekenen dat het wel kan voor huurders :)

 

Iedereen het hier mee eens?

 

Nee, de mededeling waarmee deze discussie begon geldt ook voor huurders. Dat zijn de 'speciale regels' waar het artikel naar verwijst, maar met een verkeerde hyperlink (onze overheid kan in 2007 nog steeds geen hyperlinks maken).

 

De criteria staan hier: http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2006/aangifte2006-74.html (maar op deze hyperlink kan elk moment andere informatie verschijnen).

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De "voordeur" kwestie is niet zo van belang, één ingang is voldoende. Het is wel zo dat 70% van activeiten/omzet vanuit een aparte ruimte van het huis verdiend moet worden. Een zzp die de activiteiten, nagenoeg, buitenshuis uitvoert zoals een stratenmaker heeft dan pech gehad.

Link naar reactie
  • 0

De meeste huizen hebben achter de voordeur een hal zitten, en in de hal een deur naar een toilet (vaak nog met wastafeltje en kraantje).

Op het moment dat je met je laptop in je hal gaat zitten, voldoe je toch aan alle voorwaarden ?

Link naar reactie
  • 0

De meeste huizen hebben achter de voordeur een hal zitten, en in de hal een deur naar een toilet (vaak nog met wastafeltje en kraantje).

Op het moment dat je met je laptop in je hal gaat zitten, voldoe je toch aan alle voorwaarden ?

 

Al een oude thread dit maar toch rakel ik 'm even op...ik kom nu pas achter deze nieuwe wetswijziging en heb mijn klanten dus al meer dan 3 jaar verkeerd geinformeerd :-\...over een "zelfstandige ruimte" is snel heen te lezen...

 

Zoals Peter Bonjernoor hiervoor helder formuleert is werkruimte in een huurwoning alleen aftrekbaar als er aan het zelfstandigheidscriterium wordt voldaan (en daarbij het inkomenscriterium). Daar wil ik even op inhaken....

 

De belastingalmanak van Elsevier definieert: "de werkruimte is een naar verkeersopvatting (welk 'verkeer' daarbij maatgevend is, is onduidelijk) zelfstandig deel van de woning Een werkruimte is zelfstandig als zij door uiterlijke kenmerken duidelijk is te onderscheiden. Zulke kenmerken kunnen zijn een eigen ingang of opgang, of voorzieningen (zoals eigen sanitair)," en nu komt het: "waardoor een zodanige zelfstandigheid wordt verkregen dat de ruimte als zodanig kan worden verhuurd aan derden. Verder kan het optreden van additionele kosten voor de werkruimte (waarvan bijv. bij een slaapkamer op de 1e verdieping of zolderkamer niet of nauwlijks sprake is) een aanwijzing opleveren voor de zelfstandigheid van de ruimte"...

 

De Almanak schrijft dus ze het een vage regeling vindt dus zal het bekende "naar goed koopmansgebruik" wel weer van toepassing zijn...

 

Kortom, in je hal gaan zitten lijkt me dus niet kwalificeren voor aftrekbaarheid van een deel van je huur...maar zou je een zolderkamer die je meteen kunt betreden via een trap vanuit je hal, waar je een wasbak in plaatst en als zodanig zou kunnen verhuren aan een derde, volgens mij prima kunnen verdedigen...

 

Toch zit het ook mij niet helemaal lekker, het zal in veel gevallen afhangen van de "mood" van de inspecteur als je t mij vraagt...Is er al iemand bekend met actuele jurisprudentie hierover? Of op zijn minst duidelijkere criteria?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.