• 0

Dubieuze debiteur

Geachte forumleden,

 

Enige tijd geleden heb ik op dit forum gereageerd op een topic over incasso procedures. (kan de topic niet meer vinden)

 

Ik heb een niet betalende klant. Ik heb deze al 2x schriftelijk, 1x telefonisch en 1x per mail attent gemaakt op de betalingsachterstand.

De klant blijft volhouden dat deze het geld naar onze rekening heeft overgemaakt , alleen......wij hebben niets ontvangen. ???

 

Mijn vraag is nu (het gaat om een bedrag van 130 eurie) is het rendabel om hiervoor een incasso procedure voor op te starten? En zo ja, als de klant vol blijft houden dat er betaald is moet deze dat dan ook bewijzen?

 

Ik heb mijn bankafschriften wel 10x nagekeken maar ik kan het bedrag niet vinden. (ca. 20 transacties per maand, dus daar kan ik niet echt overheen kijken.)

 

Groetjes Willie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

idd jeroen die topic bedoelde ik.

 

Een bewijs van betaling vragen..........ja, ik heb er wel aan gedacht. Zijn er misschien forumleden die dit ooit gedaan hebben.

 

Ik ben een goed jaar bezig met ondernemen en dit is mijn eerste "niet" betalende klant.

 

Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ik ben bang als ik het incasso ga geven dat het me meer kost als wat het factuurbedrag is.

 

Groetjes Willie

Link naar reactie
  • 0

Je hebt voldoende moeite gedaan om je geld te incasseren en dus is de laatste aanmaning hier op zijn plaats. Vermeld daarin dat de klant nog 5 dagen heeft om te betalen en/of kan aantonen dat er inderdaad betaald is. Zoniet dan is een gerechtelijke procedure onvermijdelijk. Persoonlijk zou ik geen incassoburo in de arm nemen maar een deurwaarder want die heeft nu eenmaal meer impact. Ik zou i.p.v. de 'laatste aanmaning' sommatie bovenaan de brief zetten. Daarnaast kun je ook nog de boete rente van max. 10% in rekening brengen.

CMart - The Art of Credit management

Link naar reactie
  • 0

idd jeroen die topic bedoelde ik.

 

Een bewijs van betaling vragen..........ja, ik heb er wel aan gedacht. Zijn er misschien forumleden die dit ooit gedaan hebben.

 

Ik ben een goed jaar bezig met ondernemen en dit is mijn eerste "niet" betalende klant.

 

Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ik ben bang als ik het incasso ga geven dat het me meer kost als wat het factuurbedrag is.

 

Groetjes Willie

 

Ik zou deze zeker ( idd alleen al vanuit principe) ter incasso geven.

 

Heb je niet in je algemene voorwaarden staan dat alle gerechtelijke en buitengerechtelijke gemaakte incassokosten voor rekening van debiteur komen? Zoja dan worden al die kosten door deurwaarder/incassobureau bij debiteur verhaald ( ook al staat het niet in je AV dan nog zullen ze dit proberen).

 

Een incassotraject voor een bedrag van 130 euro is niet zo heel erg duur. Pas als er gerechtelijke stappen genomen moeten worden lopen de kosten op, maar daar kan je tegen die tijd altijd nog naar kijken.

 

Als ZZp-er kan je je voor zo'n 170 euro per jaar aansluiten bij FNV zelfstandigen. Voor dit bedrag doen ze ook je incasso's en indien nodig ook deurwaarderszaken ( hebben ze uitbesteed).

 

Wanneer je zelf op zoek gaat naar een incassobureau of deurwaarder wil ik je als tip geven om er een in de buurt van debiteur te nemen. Echte probleemgevallen zijn vaak bekend in hun omgeving.

 

Succes ermee!

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ophalen wil nog wel eens helpen.

Het blijkt in de praktijk veel lastiger jokkebrokken als iemand je aankijkt.. ;)

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Heb je niet in je algemene voorwaarden staan dat alle gerechtelijke en buitengerechtelijke gemaakte incassokosten voor rekening van debiteur komen? Zoja dan worden al die kosten door deurwaarder/incassobureau bij debiteur verhaald ( ook al staat het niet in je AV dan nog zullen ze dit proberen).

 

Als je hiervan uit gaat, controleer dan ook even wie er wat moet betalen als de debiteur alsnog niet betaald. Je hebt namelijk wel kans dat je het incassobureau zelf moet betalen als ze wel moeite doen, maar de vordering niet kunnen innen. En het is maar de vraag of hardnekkige wanbetalers heel erg impressed zijn van incassobureau's - die zijn meestal wel gewend ze af te wimpelen.

Link naar reactie
  • 0

reusje voor benm. :) want incassobureau betekent niet dat je 100% zeker kan zijn dat je het geld zal krijgen.

 

maar je moet zeker kunnen vragen om een bewijs wanneer er is betaald, daar is niets mis mee. moet alleen zeggen dat ik ook dat soort klanten heb helaas, ze zeggen dat ze al hebben betaald en dan dat er wat fout is gegaan en weer zullen proberen en dan zijn ze weer ziek geweest en dan hadden ze geen internet en dan weer zus en dan weer zo....

zeggen dat je incassobureau ga inschakelen helpt wel soms, vooral als je erbij zegt hoeveel kosten er dan bij komen (meestal 50 a 100). soms heb je mensen die dan dus alsnog betalen. maar helaas zijn er ook mensen die het spelletje zo goed kennen, dat ze dan dus ook niet betalen. :(

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen voor de informatie,

het dreigen met incasso had ik al gedaan in een aanmaning en de gestuurde mail, maar dat maakte dus ook geen indruk.

 

Deze blijft volhouden (via mail en telefonisch) dat er betaald is.

 

Dan gaan we maar eens kijken of deze dubieuze debiteur mij dan een bewijs van betaling kan laten zien.

 

En mocht deze dit niet willen doen, dan zit er niets anders op als een incassoburo te zoeken.

 

Groetjes Willie

Link naar reactie
  • 0

ik dacht een keer ergens een incassobureau te zien die zegt dat je alleen hoeft te betalen als de debiteur betaald, maar zeker weten doe ik het niet...zal ook wel allerlei haken en ogen hebben. tis misschien iig de moeite even goed rond te kijken voordat je eentje kiest.

Link naar reactie
  • 0

Mijn voorkeur gaat uit naar het bezoeken van de wanbetaler. Je kan in alle redelijkheid onaangekondigd een bezoekje brengen zonder je emoties te laten spreken. Neem je afschriften mee als bewijs.

 

Mocht de klant niet betaald hebben, ga niet eerder weg voordat je een betalingsregeling hebt. Of iets anders van waarde de met de openstaande som verrekend kan worden. Leg alles ter plekke op papier vast.

 

En blijf altijd redelijk en zakelijk. Deze manier kan je zelfs de klant behouden (dan wel onder voorwaarde eerst betalen, dan leveren als je daar behoefte aan mocht hebben).

 

Je kan altijd daarna nog naar een deurwaarder stappen. Naar mijn mening hebben die meer te zeggen dan incassobureau's. Deze bureau's gaan bij jou innnen wanneer dat niet lukt bij de klant.

 

Een bezoek brengen aan de wanbetaler heeft bij mij goed geholpen.

Succes!

Duurzame wooden watches webshop en de Natuurkamperterrein Distelheide voor mijn ontspanning in de bossen.

Link naar reactie
  • 0

Als de klant volhoudt dat hij al betaald heeft dan zou ik nog maar eens heel goed alles bekijken. Al diverse keren meegemaakt dat een klant onder een totaal andere naam betaald en daar kijk je heel gemakkelijk overheen. Ook een tip om een keer iemand anders te laten kijken,

 

En als de klant inderdaad betaald heeft is er heel weinig te vrezen voor hem. De ultieme wraak voor het onrecht dat hem wordt aangedaan (zo ziet hij dat zeker) is dan juist om jou op kosten te jagen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat misschien wel, maar ik blijf erbij..als de klant betaalt heeft kan hij je zo een bewijs daarvan overleggen (kopie bankafschrijving). Dus wat doet ie dan moeilijk?

 

Vergeet niet dat er ongeveer 10.000 smoezen zijn die slechte betalers gebruiken, ik heb nu zelf ongeveer kennis gemaakt met 10 daarvan dus er blijven er nog heel wat over. ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo forumleden,

 

De dubieuze debiteur heeft eindelijk (na 3 maanden!!) betaald. Ik had gevraagd of ze een betalingsspecificatie op wilde vragen. naar aanleiding daarvan berichtte deze mij dat het geld inderdaad naar een ander rekeningnummer was overgemaakt. En na nog wat mailtjes over en weer hebben we gisteren de betaling ontvangen.

 

Of het nu echt naar een ander rekeningnummer was overgemaakt.....daar heb ik mijn twijfels over. De volgende keer betaald deze contant.

 

Een ieder voor zijn advies/raad bedankt.

 

Groetjes Willie

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Er zijn inderdaad diverse "no cure-no pay" bureau's. Heb zelf goede ervaringen met nedincasso.nl. Voor grotere bedragen kan het wellicht nuttig zijn de opvolging uit te besteden. Heb zelf nu een overeenkomst met Limone (www.limone.nl) een dochter van Heutink Advocaten. Voor een afgesproken (in mijn ogen heel redelijk) bedrag worden de betalingstermijnen e.d. strak opgevolgd en kan, bij niet betalen, e.e.a. direct door naar het advocatenbureau. Prettige daarnaast is dat je zelf kan kiezen welke je wel en niet laat behandlen. Zo kan je de kleinere facturen zelf doen en de grotere laten opvolgen. Scheelt je tijd en veel stress. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook al enige tijd te maken met een dubieuze debiteur, wilt maar niet betalen. Ik wilde hem persoonlijk aansprakelijk laten stellen omdat het een eenmanszaak was, maar nu blijkt de man naar belgië te zijn verhuisd.

 

Is in zo'n geval een incasso nog mogelijk?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook al enige tijd te maken met een dubieuze debiteur, wilt maar niet betalen. Ik wilde hem persoonlijk aansprakelijk laten stellen omdat het een eenmanszaak was, maar nu blijkt de man naar belgië te zijn verhuisd.

 

Is in zo'n geval een incasso nog mogelijk?

 

Ja hoor, je kan het eventueel vragen bij [edit admin - promotie is niet toegestaan] een incasso of advocatenkantoor met internationale praktijk.

Hier heb ik ook al eens een aantal zaken aan gegeven, ook voor zaken die buiten Nederland vallen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.