• 0

wassen zonder water: ozon (en instabiliteit?)

Sanyo heeft een nieuwe wasmachine ontwikkeld, de Aqua AWD-AQ1, waarbij zonder water kleding gewassen wordt. Zuurstof uit lucht wordt omgezet in ozon, en wordt in de trommel op de kleding gespoten. Ozon heeft een sterk oxiderende werking, die de celwanden van bacteriën verwoest of afbreekt. Hierdoor kunnen bacteriën, geuren en vuil (van organische aard) afgebroken worden. Volgens het persberichtvan Sanyo "zijn sprays die (geur)bacteriën uitschakelen meer en meer geaccepteerd, en de Air Wash doet hetzelfde, maar dan in de wasmachine." Wasmiddel is hierdoor overbodig geworden.

 

De machine kent ook een 'regulier' wasprogramma, waarbij naast ozon, water wat eerder gebruikt is in de spoelcyclus opnieuw gebruikt wordt.Water, wat is gebruikt in de spoelcyclus, wordt naar een tank gepompt waar ozon aan het water toegevoegd wordt. Hierdoor wordt het water gezuiverd zodat het opnieuw gebruikt kan worden. Het kan zowel gebruikt worden voor het wassen, als voor het droogproces: hierdoor vraagt de hele was- en droogcyclus maar 50 liter water in plaats van 80 liter (vers) water.

 

Nu is ozon in onze omgevinglucht niet mensvriendelijk (dat weten we van werken naast laserprinters), wat gebeurt er met de ozon uit de machine? De website van Sanyo vermeld hier niets over. Ozon uit een ozongenerator is instabieler dan 'gewone' ozon. Kan dit betekenen dat de ozon buiten de wasmachine snel vergaat?

ozonwashingmachine.jpg.d7c5ae64a2ed64cd0bdb72bb964647b8.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is vrij eenvoudig om ozon te neutraliseren tot zuurstof. Dat kan eenvoudig door de met ozon beladen lucht door een katalysator te voeren. Ook is het eenvoudig chemisch te neutraliseren.

 

Opgelost in water kan het weinig kwaad. Wordt ook gebruikt in zwembaden ipv chloor.

 

Grote nadeel lijkt me dat de vervuiling wel afgedood wordt maar niet of nauwelijks verwijderd. De dode bacterien en ander organisch materiaal kunnen als voeding dienen voor levende beestjes die er weer opkomen via de huid.

Link naar reactie
  • 0

Om de zoveel tijd komt er een dergelijk bericht uit het Verre oosten.

Enige tijd terug was het geloof ik Daewoo die op basis van hoog frequent kleding wist te reinigen, ook een magnetron is al voorbij gekoemn, nu is het ozon

 

Zoals kemdirect terecht opmerkt lijkt dit meer een vorm van desinfecteren dan van echt schoonmaken. De restanten worden niet afgevoerd, slecht geneutraliseerd en worden zo een voedingsbodem voor nieuw leven.

Werkt misschien voor een overhemd dat na één dag dragen de was in gaat, maar voor klediing van schoolgaande kinderen die tussen de middag ravotten op het schollplein gaat deze vlieger niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Er stond iets over:

 

- Dat ik verwacht dat dat ozon op een of andere manier het riool in zal gaan, al vraag ik me af hoe ze dat bij de helemaal-droge was precies gaan doen.

 

- Over de hogere reactiviteit van vers gesynthetiseerd ozon: Afhankelijk van hoe je het precies maakt kan een kortlevende reactiever variant ontstaan. Het preciese verschil tussen de normale en reactieve variant is wat lastig uit te leggen, maar dit bestaat ook bij gewoon zuurstof en een aantal andere stoffen.

 

Laten we het gewoon eens geloven en dan gaan zien. Zou toch wel erg mooi zijn: - Geen water verbruik. - Alles zo droog de wasmachine uit.

 

In ieder geval ben ik er wel benieuwd naar. Er zijn zat vlekken die je met ozon kunt bleken, maar in een consumentenapparaat... zou me verbazen. Wat me nog meer zou verbazen is als het wel de vlekken uit je kleren breekt, maar niet je donkerblauwe t-shirt uitbleekt tot een babykleurtje ;)

Link naar reactie
  • 0

Het staat in het oorspronkelijke bericht van Sanyo niet heel letterlijk, maar ik interpreteer het als een niet compleet droge was: volgens vind er een speolcyclus plaats, maar wordt op één of andere maneir dat water gefilterd van vuil, en daarna met ozon nogmaals gezuiverd. De besparing zit 'm er in ieder geval in dat je geen wasmiddel nodig hebt, en het water hergebruikt kan worden. Helemaal droog blijft de was dus niet, en het vuil wordt dan dus wel afgevoerd.

 

Er zijn zat vlekken die je met ozon kunt bleken, maar in een consumentenapparaat... zou me verbazen.

 

Er is ook een machine voor de industrie, maar die was beige en lelijk dus heb ik die van het plaatje afgeshopt.

 

Oorspronkelijke link: http://www.sanyo.co.jp/koho/hypertext4-eng/0602/0202-1e.html

Link naar reactie
  • 0

Het optimum vanuit ecologisch oogpunt: een Sanyo Aqua op regenwater.

 

Er zijn al veel experimenten met regenwateropvang in woningen geweest. De huizen van Glen Murcutt (Australie, tekentmet de hand en heeft geen e-mailadres, laat staan een website) vallen onder de mooiste voorbeelden.

 

Het nadeel blijft dat je vaak toch een reserve-systeem van leidingwater nodig hebt,en dat je een goede opslag van regenwater moet voorzien in de bouwkundige structuur: wil het stromen op natuurlijk verval, dan moet je toch zo'n 1000-2000kg in de lucht zien de houden. Die plak je niet bovenop je nieuwbouwwoning in Almere buiten ;)

Link naar reactie
  • 0

Hang een waterdichte uv pl lamp zoals gebruikt in voor filters tuinvijvers in de trommel, en klaar is Clara

 

Hmm.. hoe zie je die lamp dan, onder water, ozon produceren? Voor zover ik weet werkt dat alleen uitgaande van zuurstof, en liefst in de gasfase. Misschien dat het met opgeloste zuurstof nog wel een beetje gaat, maar zo goed lost het ook weer niet op. In dat geval kun je beter de lamp erboven hangen en zorgen dat het water flink borrelt, schudt of schuimt.

 

Wat het besparen van water betreft: Ik denk niet dat veel consumenten daar nou warm voor lopen. Goed, een kuub water kost dik een euro, maar als een was zeg 50 liter verbruikt is het nog niet spectaculair qua besparing - en dat nog alleen voor consumenten met een watermeter. Minder stroom en geen zeep zijn dan een stuk boeiender pluspunten.

Link naar reactie
  • 0

Het is helaas niet alleen zo dat men een euro betaald voor drinkwater, maar je moet ook nog het waterschap en de gemeente betalen (de waterketen). daarmee omgerekend komt die zelfde euro uit op drie euro. De technieken in het hemelwaterhergebruik zijn tegenwoordig reeds veel verder. ik doe bijvoorbeeld zelfs het bad en douche water samen met hemelwater opvangen en dat kunnen wij weer zuiveren tot zeker huishoudwater +. wat inhoud dat je er zelfs mee kunt baden, douchen en de afwasmachine er mee kunt laten draaien. Ook hier gaat de innovatie verder. Het is hier in Nederland nog steeds verboden om drinkwater te maken, maar in andere landen om ons heen wordt ons water gewoon gedronken. Met name de ontwikkelingslanden hebben interesse in ons systeem. Ik maak ze dus ik kan uren hierover vertellen.

De wc spoelen met duur drinkwater is dit verspilling?

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk denk ik dat er een ander grot struikelblok is, en dat is dat mensen nu eenmaal gewend zijn aan nat wasgoed, dat is al duizenden jaren het geval.

Als er dan nu iemand op de proppen komt met een waterloos wassysteem dan denk ik dat je dat heel moeilijk geaccepteeerd krijgt in de samenleving.

Verder moet wasgoed lekker fris ruiken, normaal doet een wasmachine dat door in de laatste spoelgang wasverzachter cq frisruiker mee te spoelen.

 

Er valt zeker nog veel te winnen, echter er zijn enkele zeer grote spelers die bepalen hoe de markt eruit ziet. Dysoen heeft succes gehad met zijn stofzuiger, van de twistende wasmachine trommel zie je of hoor je niets.

Link naar reactie
  • 0

Het staat in het oorspronkelijke bericht van Sanyo niet heel letterlijk, maar ik interpreteer het als een niet compleet droge was: volgens mij vind er wel een spoelcyclus plaats, maar wordt op één of andere maneir dat water gefilterd van vuil, en daarna met ozon nogmaals gezuiverd. De besparing zit 'm er in ieder geval in dat je geen wasmiddel nodig hebt, en het water hergebruikt kan worden. Helemaal droog blijft de was dus niet, en het vuil wordt dan dus wel afgevoerd.

 

 

Oorspronkelijke link: http://www.sanyo.co.jp/koho/hypertext4-eng/0602/0202-1e.html

 

Overigens heb ik al jaren een was- droogcombi, dus ben wel gewend aan droge, maar frisruikende was. (Alleen wordt de droogfunctie voornamelijk in de winter gebruikt: 's zomers hebben we de lijn.)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eens gehoort dat de frisse geur van buiten gedroogde was niet door de buitenlucht komt maar door de invloed van UV licht op o.a. schimmelsporen in de kleding.

Er is nog veel te innoveren in de witgoed sector.

 

Dat klinkt nog best plausibel eigenlijk, 'buitenlucht' zelf ruikt, zeker in/om de stad, nou niet direct 'fris'. Maar met zo'n UV lamp erop zie ik wel potentiele problemen met het vervagen van kleuren en dergelijke - veel pigmenten zijn er toch wel gevoelig voor, zeker als je ze vaak gaat blootstellen aan hoge intensiteit.

 

Het is helaas niet alleen zo dat men een euro betaald voor drinkwater, maar je moet ook nog het waterschap en de gemeente betalen (de waterketen). daarmee omgerekend komt die zelfde euro uit op drie euro.

 

Dat kan wel zijn, maar de consument betaald voor een kuub meerverbruik alleen maar het tarief per kuub volgens de watermeter. De verdere kosten die uit algemene middelen komen zijn er natuurlijk wel, maar worden niet merkbaar lager als je als consument minder verbruikt.

 

Overigens vind ik die zuiveringssystemen best mooi, en kan ik me er tal van toepassingen bij voorstellen... allen ter vervanging van kraanwater bij iemand die toch al aan de leiding hangt.. dat nou net niet ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal, ik heb als nieuwkomer jullie discussie over dit interessante produkt net gelezen. Het doet mij deugd dat een bedrijf als Sanyo zich nu blijkbaar ook geroepen voelt om zich in te zetten tegen het versterkte broeikaseffect. Maar niet het water- maar juist het energiegebruik van deze apparaten is hier de oorzaak van. Is dit apparaat nu ook echt energiezuiniger dan normale wasmachines?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.