• 0

Domeinnaam rechten

November 2005 heb ik een domeinnaam opgekocht ( .nl ). Hiervoor heb ik netjes alle papieren ondertekend en toegezonden naar het registratie bedrijf.

 

De domeinnaam heb ik vastgelegd omdat ik van vrienden en familie had gehoort dat een bedrijf dat ging fuseren een nieuwe naam kreeg. Het stond nog niet vast welke naam dit werd maar er gingen geruchten. Genoeg reden voor mij om de naam vast te leggen online.

 

Nu is het probleem dat familie van mij werkt bij het bedrijf dat gaat fuseren en ik in de zomer van 2005 bij dit bedrijf een bijbaan heb gehad.

 

De naam van de fusie is nu bekend en het betreft de naam die ik heb geregistreerd. De baas van een van deze bedrijven is nu erg boos en heeft mijn familie lid verteld dat ik deze naam nooit had mogen registreren omdat ik bij dit bedrijf heb gewerkt en omdat het vertrouwelijke informatie was. Hij wilt dat ik het domein aan hem verkoop en hij betaald me alleen mijn onkosten terug.

 

Mag hij dit doen aangezien er op het moment van registreren nog geen naam vast stond en ik het van buitenaf heb te horen gekregen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heel eerlijk gezegd vind ik het best flauw dat je die domeinnaam geregistreerd hebt, en de schijn van creatief zelf de domeinnaam bedacht te hebben heb je wel flink tegen met familieleden en een bijbaan bij dit bedrijf...

 

Als je hem geregistreerd hebt uit voorzorg om kaping te voorkomen, en hem tegen vergoeding van de gemaakte en te maken kosten over wilt dragen, dan is het een ander verhaal (maar dat lees ik neit in jouw verhaal). Maar dat doen wij ook wel eens, en levert vaak veel goodwill en meer op :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb deze geregistreerd om vervolgens weer door te verkopen.

 

Heb zelf een grafisch bedrijf en dit is een etra verdiensten. Aangezien er nog geen duidelijkheid was dat dit de naam zou gaan worden heb ik dus geld in de naam geinvesteerd zonder te weten of ik dit zou terug verdienen. Dus risico van mijn kant.

 

Maar mijn vraag is dus: mag ik het domein verkopen voor mijn prijs of ben ik verplicht deze over te dragen voor de gemaakte onkosten. Ik neem toch aan dat ik de rechten heb over dit domein?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen jurist, maar ik denk dat je juridisch heel zwak staat in deze. Volgens mij is er al jurisprudentie dat er bij dergelijke zaken geen recht bestaat op het domeinnaam. Jij zal hem waarschijnlijk tegen kostprijs moeten aanbieden.

 

Overigens lost van het feit dat het absoluut NOT-DONE is om een dergelijke actie uit te voeren terwijl het om vertrouwelijke informatie gaat van een destijds WERKGEVER, dus als ik jou was zou ik snel mijn excuses gaan aanbieden.

Link naar reactie
  • 0

Wat is dan de reden dat ik zwak sta? Ik heb nooit getekend vertrouwelijke info door te geven. Dit heb ik ook niet gedaan aangezien er nog geen duidelijkheid was over de nieuwe naam ( deze is er pas sinds 1 week ). En de naam is geregistreerd op mijn naam.

 

En mocht ik de naam toch voor kostprijs moeten aanbieden, aan welk bedrag moet dan worden gedacht. Ik heb toch namelijk ook risico genomen met het vastlegen van deze naam?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je juridisch sterk staat. Het is maar de vraag of je op deze manier je geld wilt verdienen. De opbrengsten van dit domein zullen niet opwegen tegen de slechte naam die je hier aan over houdt.

 

Ze hebben je in vertrouwen genomen en jij hebt dat vertrouwen geschaad, zo simpel is het.

 

Je hebt het over "risico" en "geld geinvesteerd". Hoe groot was je risico en hoeveel geld heb je erin gestoken?

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist met mijn hosting provider gebeld en deze vertelde mij dat ik alle rechten zou hebben over de domein naam aangezien deze op mijn naam staat geregistreerd.

 

Ik zou volgens deze zelf de verkoop prijs mogen bepalen. Dit omdat het bedrijf niet een Europese functie of iets dergelijks zou hebben.

 

Wel vertelde hij dat hij geen jurist was en dit niet 100% zeker zou weten... Klopt dit wat deze zegt.

 

ps. de inverstering was niet al te groot ( heb het vast gelegd voor een periode van 10 jaar ).

Link naar reactie
  • 0

Vooropgesteld: ik sluit me aan bij eerdere posts: je handelswijze is zeker niet sjiek te noemen, en ik zou dan ook goed overwegen of de eventuele opbrengsten überhaupt je goede naam waard zijn.

 

Juridisch is het lastig op basis van deze gegevens: één van de punten die van belang zijn is of de domeinnaam een merk- of bedrijfsnaam bevat, of dat het gaat om een meer algemene term (www.grafischbedrijf.nl o.i.d.). In het laatste geval maak je nog wel een kans, in het eerste sta je zeker niet sterk.

 

PS: overweeg uiteraard ook de persoonlijke consequenties wanneer je vrienden/familie je de informatie over de nieuwe naam (al dan niet expliciet) in vertrouwen verteld hebben.

Link naar reactie
  • 0

Heel wisselende antwoorden allemaal.

 

De domeinnaam betreft zoals het eerste een merk/bedrijfsnaam. Maar deze naam is ook nog niet bij de kamer van koophandel geregistreerd.

 

Om mijn naam maak ik me geen zorgen en ook familie en vrienden zouden geen risico lopen aangezien ik de naam suggesties heb gehoort buiten werktijden en de naam meerdere keren is gevallen op verschillende locaties.

 

Verder ben vind dat ik dit op een juiste wijze aanpak door de naam te hebben ingekocht maar ik snap ook dat andere hier anders over denken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Om mijn naam maak ik me geen zorgen en ook familie en vrienden zouden geen risico lopen aangezien ik de naam suggesties heb gehoort buiten werktijden en de naam meerdere keren is gevallen op verschillende locaties.

 

 

En wat maakt dat voor verschil voor je oud-werkgever? Als hijniet vanfamilie ofbekenden af zou komen maakt het inderdaad verschil, maar als ik jouw verhaal lees, vooral met het bovenstaande argument, dan heb ik de indruk dat de naam wel uit de bekendenkring van het bedrijf komt, maar dan buiten werktijd.

Nou, daar sta je lekker sterk mee, of niet?

 

Het lijkt mij, dat als jij zo halsstarrig vol blijft houden dat je koosjer gehandeld hebt, je hiermee behoorlijk negatieve promotie voor je eigen bedrijf maakt. Als iemand mijn zoiets zou presenteren, dan hoeft hij van mij niet op positieve berichten over zijn bedrijf te hopen. Hoe denk je dit nu netjes op te gaan lossen?

 

En je oud-werkgever is ook niet gek, die zal toch ook wel denken dat er ergens een lekje zit... het hoeft niet zo te zijn, hij hoeft het alleen maar te denken. En dat alleen al kan voor de werknemers binnen het bedrijf vertrouwensschade opleveren.

 

Oh, je had het zelf al geschreven:

 

 

De domeinnaam heb ik vastgelegd omdat ik van vrienden en familie had gehoort dat een bedrijf dat ging fuseren een nieuwe naam kreeg. Het stond nog niet vast welke naam dit werd maar er gingen geruchten. Genoeg reden voor mij om de naam vast te leggen online.

Link naar reactie
  • 0

Weet je wat ik nu niet snap ?

Je verdient zoveel dat je heel veel belasting moet betalen....maar dit wil je niet.

 

Je gaat samen met 4 "vrienden"een stichting op richten...maar je ruilt er zo 2 in als je dat beter uitkomt.

 

En nu belazer je je ex-werkgever en je familie om een paar rotcenten die je helemaal niet nodig hebt.

 

 

Waarom zou iemand in hemelsnaam nog zaken met jou willen doen?

 

Gr, Niek

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk als je niet weet waar je over praat zeg dan helemaal niet.

 

Wat ik verdien maakt ten eerste al niet uit aangezien het niet verboden is geld te verdienen.

 

Ten tweede richt ik niet samen met 4 vrienden een stichting op en dump ook niemand. Lees deze topic eerst nog maar eens goed door voor je begint te ijlen.

 

En ten derde wordt er niemand belazerd aangezien de ex-werkgever gaat fuseren en de nieuwe naam nog niet eens officieel is geregistreerd. Verder zijn er geen namen genoemd en worden fam. en vrienden dus ook niet belazerd.

 

Als je dus niet iets zinnigs hebt te melden zeg dan helemaal niets want ik zit niet te wachten op lompe suggesties van iemand die helemaal de ballen verstand heeft waar die over praat.

 

Vragen staat vrij toch dus als je het niet eens bent met me vragen, lees ze dan niet.

 

Alle andere bedankt voor hun reactie. Heb zojuist met de Kvk gebeld en die gaf mij ook gelijk. Ik sta in mijn recht tenzij het bedrijf kan aantonen dat de bedrijfsnaam al eerder in gebruik was. Aangezien dit niet het geval is sta ik in mijn recht.

Link naar reactie
  • 0

Sinds wanneer beschikt de KvK over speed-answers als het gaat om juridische vraagstukken. Hebben ze jou een garantie gegeven? Volgens mij zoek jij een bevesting van iets waarover je zelf toch er onzeker bent. Ga maar eens goed google-en, er zijn diverse uitspraken geweest over dit soort zaken.

In plaats van je te focussen op een extra zakcentje zou je juist veel meer zaken kunnen doen door je excuus aan te bieden aan je ex-werkgever, wellicht kun je dan zaken met zijn doen die veel meer waard zijn dan de opbrengsten uit het vastleggen van een domeinnaam.

Link naar reactie
  • 0

In dit verhaal spelen twee zaken door elkaar en ik denk dat we die goed voor ogen moeten hebben. Het gaat in feite al lang niet meer over het wel of niet gelijk hebben (en daar bemoei ik me ook niet mee).

 

Het gaat meer over de geloofwaardigheid, de gevolgen van het kiezen van een positie / houding en onderlinge verhoudingen. Want ook al sta je juridisch heel sterk, vergeet niet dat mensen hun eigen mening kunnen trekken.

 

Je merkt aan de bovenstaande reacties al dat het negatieve reacties opwekt en de vraag is of je dat wilt. Wil je jou familie in een dusdanige positie brengen dat het vertrouwen wordt / is geschaadt? Wil je het risico lopen om bedrijfsmatig de verkeerde naam te krijgen?

 

Dat is de keuze en laat het niet afhangen of je juridisch in je gelijk staat, want dat is maar één van de onderdelen die meewegen...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

November 2005 heb ik een domeinnaam opgekocht ( .nl ). Hiervoor heb ik netjes alle papieren ondertekend en toegezonden naar het registratie bedrijf.

 

De domeinnaam heb ik vastgelegd omdat ik van vrienden en familie had gehoort dat een bedrijf dat ging fuseren een nieuwe naam kreeg. Het stond nog niet vast welke naam dit werd maar er gingen geruchten. Genoeg reden voor mij om de naam vast te leggen online.

 

Nu is het probleem dat familie van mij werkt bij het bedrijf dat gaat fuseren en ik in de zomer van 2005 bij dit bedrijf een bijbaan heb gehad.

 

De naam van de fusie is nu bekend en het betreft de naam die ik heb geregistreerd. De baas van een van deze bedrijven is nu erg boos en heeft mijn familie lid verteld dat ik deze naam nooit had mogen registreren omdat ik bij dit bedrijf heb gewerkt en omdat het vertrouwelijke informatie was. Hij wilt dat ik het domein aan hem verkoop en hij betaald me alleen mijn onkosten terug.

 

Mag hij dit doen aangezien er op het moment van registreren nog geen naam vast stond en ik het van buitenaf heb te horen gekregen.

 

Tja, niet om het één of ander, maar ik denk dat jouw familie zich binnenkort bij het cwi kan melden, reden van ontslag "verstoorde arbeidsrelatie"

 

Ik raad je aan Jeroen's advies op te volgen en de domeinnaam tegen kostprijs aan het bedrijf over te doen.

Een juridische strijd win je toch niet, al was het alleen maar om de kosten die daarmee gepaard gaan, en de verkeerde energie naar de verkeerde activiteit is.

 

M.a.w. je hebt jezelf in een situatie gemanouvreerd voor een snel zakcentje, helaas gaat het verhaal zich straks tegen je keren zowel op het sociale vlak (jouw familie) als het financiele vlak (rechtzaak).

Link naar reactie
  • 0
Ons doel is om sociale competenties te verbeteren bij jongeren van 4 tot 19 jaar

 

Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien....

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Op domjur.nl lees ik juist

Let wel: de registratie van een handelsnaam is geen noodzakelijke voorwaarde voor het aannemen van een recht op Handelsnaam. Voldoende is hiervoor dat de onderneming in kwestie deze naam gebruikt/voert in het economisch verkeer.

Dat wil toch juist zeggen dat hij ook niet zo sterk staat in deze zaak, want het bedrijf, hoewel niet geregistreerd onder die naam bij de K.v.K., ging/gaat deze naam gebruiken in het economisch verkeer.

 

Wel vraag ik me af hoe het zit als je al een tijdje handelt onder een bepaalde naam en vervolgens registreert iemand een vrijwel gelijke naam bij het benelux merkenbureau. Geeft het hem/haar dan rechten op jouw domein? Het betreft een beschrijvende naam, geen bedrijfsnaam, en het verschil zit hem in enkelvoud en meervoud.

De problemen zijn overigens al verholpen, want er is tot een schikking besloten, zodat de domeinnaam gewoon behouden kan blijven.

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie
  • 0

Op domjur.nl lees ik juist

Let wel: de registratie van een handelsnaam is geen noodzakelijke voorwaarde voor het aannemen van een recht op Handelsnaam. Voldoende is hiervoor dat de onderneming in kwestie deze naam gebruikt/voert in het economisch verkeer.

Dat wil toch juist zeggen dat hij ook niet zo sterk staat in deze zaak, want het bedrijf, hoewel niet geregistreerd onder die naam bij de K.v.K., ging/gaat deze naam gebruiken in het economisch verkeer.

 

Wel vraag ik me af hoe het zit als je al een tijdje handelt onder een bepaalde naam en vervolgens registreert iemand een vrijwel gelijke naam bij het benelux merkenbureau. Geeft het hem/haar dan rechten op jouw domein? Het betreft een beschrijvende naam, geen bedrijfsnaam, en het verschil zit hem in enkelvoud en meervoud.

De problemen zijn overigens al verholpen, want er is tot een schikking besloten, zodat de domeinnaam gewoon behouden kan [blijven.

 

Ik begrijp hieruit dat je banden hebt met Micasa ?

 

Een bedrijf dat actief is onder een bepaalde niet geregistreerde naam, kan zijn naam niet kwijtraken aan iemand die deze naam later heeft geregistreerd, als er sprake is van, opzettelijk handelen, dan kan de eigenaar zijn merk aan de ander overhandigen.

Link naar reactie
  • 0

Het tweede deel (Wel...) was mijn eigen vraag en ik registreer alleen domeinen als ze ook door mij of een klant geëxploiteerd worden. Dus geen domeinkaping (het leek er eerder op dat in deze zaak mijn domein gekaapt werd). ;)

 

De opmerking van domjur.nl geldt als ik het goed begrijp dus voor bedrijven die al handelden onder een naam die ze niet geregistreerd hadden bij K.v.K. of merkenbureau.

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.