• 0

Freelance webdesign / webdeveloping

Ik studeer momenteel Communicatiesystemen en een vriend van mij Mediatechnologieen. We zijn op het idee gekomen om samen Freelance in de IT wereld te gaan starten als webdesigners / webdevelopers.

 

Het Freelancen moet niet de hoofdmoot van ons leven worden, wij willen allebei onze studie afmaken en zullen zeker in de beginperiode als Freelancer ons baantje bij de plaatselijke supermarkt willen behouden, voor geval van nood.

 

1. Is webdesigner / webdeveloper een vrij beroep of moeten we ons in laten schrijven bij de KVK?

 

2. Hebben we een startkapitaal nodig of kunnen we ons gewoon in laten huren door bedrijven waarvoor wij werken en zo ook loonbelasting betalen?

 

3. Heeft iemand nog tips of op en aanmerkingen voor deze situatie uit eigen ervaring?

 

Alvast bedankt!

Startende webdesign / webdeveloper Freelancer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat kun je eigenlijk op webdesigngebied? :)

 

Ik snap even niet of je je in wilt laten huren als webdesigner door bedrijven die websites willen, of door webdesignbureau's? Het maakt verder niet uit voor de beantwoording trouwens:

 

1. Ik moet altijd even denken bij de definitie van een vrij beroep, maar het is wel zo dat als je zelfstandig je beroep wilt uitoefenen je freelancer, of zzp'er, zult moeten worden. Dat betekent dat als je fakturen met BTW wilt uitschrijven (zoals bedrijven dat graag willen), je je zult moeten aanmelden bij de KvK (en aansluitend een BTW-nummer bij de belastingdienst aan zult moeten vragen. Wat ook zou kunnen is, als je het met z'n tweeën wilt gaan doen, is een vof oprichten. Dit is niet zoveel extra rompslomp.

 

2. Startkapitaal is verschillend: de mensen die voor ons op freelance basis werken hebben hun eigen apparatuur (goede computers+internetverbindingen), dus wat dat betreft zou je iets daarin kunnen investeren. Dit is een beetje afhankelijk van welk soort dienstverband je wilt aangaan, en voor wie je gaat werken.

 

3. Tips? Ik heb er denk ik genoeg, al kan ik niet zo vanuit het niets iets erover zeggen. Zorg ervoor dat je goed weet wat je kunt, overschat jezelf niet (gaat je ongetwijfeld opbreken), en werk efficiënt.

Link naar reactie
  • 0

Als je als freelancer wilt beginnen, moet je je inkomsten opgeven aan de belasting. Indien dit teveel wordt, kan je studiefinanciering stop worden gezet of dien je particulier te gaan verzekeren.

 

Bedenk daarnaast dat er in Nederland alleen al meer dan 40.000 webdesign-bureau's zijn.

De markt is behoorlijk verzadigt en daardoor kun je alleen een positie veroveren als je perfect design aflevert, daarnaast zijn Content-Management-Systemen en Database gestuurde internettoepassingen een markt waar veel groei in zit.

 

De meeste webdesigners prutsen wat aan in een gekopieerde versie van photoshop en een gecrackte versie van Frontpage, Golive of andere web-software.

Dit biedt hen de kans om qua prijs te concureren met anderen, maar het verpest de markt voor de overige bedrijven.

Want een student (zoals jullie) is al gauw blij met een paar honderd euro. Maar een echt bedrijf heeft hoge kosten van pand/personeel/administratie/marketing/licenties etc.

 

Ik ben erg benieuwd in de kwaliteiten die jullie bieden. Hebben jullie al websites gebouwt? Of hebben jullie kwaliteiten met flash of asp/php. Laat mij het even weten. Ik ben zelf al reeds 6 jaar bezig in de branche en heb 4 ondernemingen.

Stuur gerust een mailtje met links van projecten of een cv. Wie weet kan ik jullie kwaliteiten gebruiken en heb je je eerste opdrachtgever alvast in de pocket!

 

mail naar office@Terra-IT.com

ok kijk op http://www.Terra-IT.com

Neoweb, Hét Technologie Forum

http://www.neoweb.nl

e-mail: innovate@neoweb.nl

Link naar reactie
  • 0

1. Het maakt ons niet veel uit of we ingehuurd worden door webdesignbureau's of bedrijven die een website nodig hebben, dit hadden we als idee om zo misschien de registratie bij de KVK te kunnen omzeilen omdat we dan gewoon loonbelasting betalen (ik weet niet of dit helemaal volgens de regeltjes is ;D)

 

2. Startkapitaal hoeft dan niet zo groot te zijn, we beschikken beiden over een redelijk recente pc en/of laptop. Software is een ander verhaal

 

3. Wat we kunnen? Ik spreek voor mezelf, kan een redelijk designtje neerzetten voor een website, maak gebruik van HTML, CSS, JAVASCRIPT en een klein beetje ASP. Ik kan dus een redelijke webpresence site neerzetten voor het MKB.

 

http://www.jeroenvaneck.tk

 

We doelen dus in eerste instantie op de kleinere bedrijven in de regio, dit kan later natuurlijk verder uitgroeien. Tijdens onze studie leren we natuurlijk nog heel veel bij, maar ook in m'n vrije tijd ben ik redelijk vaak bezig met het onwtikkelen van mezelf en mijn vaardigheden

Startende webdesign / webdeveloper Freelancer

Link naar reactie
  • 0

dit hadden we als idee om zo misschien de registratie bij de KVK te kunnen omzeilen omdat we dan gewoon loonbelasting betalen (ik weet niet of dit helemaal volgens de regeltjes is ;D)

Dit werkt helaas niet zo, omdat je dan (als je uitgaat van verschillende opdrachtgevers) telkens bij hen in dienst moet (in dienst = loon = loonbelasting, anders is het inkomstenbelasting). Dit zal voor opdrachtgevers niet interessant zijn, omdat die liever een faktuur ontvangen, betalen en er dan vanaf zijn. Zie een inschrijving niet als een drempel ofzo, de kosten zijn erg laag, je zult een eenvoudige boekhouding hebben waarschijnlijk die je prima zelf kunt onderhouden, dus al met al is een officiële oprichting niet zo'n klus. Plus je leert er erg veel van. Als je serieus op deze manier je geld wilt verdienen zou ik hiervoor gaan (even als disclaimer: ik heb zelf ook voor deze weg gekozen, dus ben misschien een beetje bevooroordeeld ;)

 

3. Wat we kunnen? [knip]

Helaas is je site niet cross-browser... ;)

Ik denk dat het zwaar is, zoals nonstoprob ook zegt, om zelf helemaal vanaf niets te beginnen. Dan moet je al wat leads hebben naar klanten, anders begin je moeilijk. Waar ik wel een markt voor zie is je in laten huren door (kleinere) webbouwers, die je dan op projectbasis kunnen inhuren. Voor hen ben je dan redelijk goedkoop, omdat ze enkel een faktuurtje ontvangen die ze betalen, en dan zijn ze 'van je af'. Maar dan zou je je op technisch gebied verder moeten ontwikkelen (asp of php op z'n minst), ik weet natuurlijk niet of dat tot je mogelijkheden behoort.

 

Bedenk daarnaast dat er in Nederland alleen al meer dan 40.000 webdesign-bureau's zijn.

Volgens mij is daar het overgrote deel van gestopt (of overgenomen). Het is mijn ervaring dat er nog ruim voldoende werk is, en ruimte voor nieuwe bedrijfjes, al zullen die meer dan voorheen aan moeten kunnen geven waar hun kracht zit.

 

Dit biedt hen de kans om qua prijs te concureren met anderen, maar het verpest de markt voor de overige bedrijven. Want een student (zoals jullie) is al gauw blij met een paar honderd euro.

Ik zou hier nog wel eens over willen discussiëren (gaat misschien een beetje de scope van dit forum te buiten), maar ik ben erg van mening dat als je frontpage-gebruikers als concurrenten ziet (die je markt verpesten), je de verkeerde markt bestrijkt. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelt :)

Link naar reactie
  • 0

jammer dat mijn bedachte taktiek niet werkt, misschien na het een en ander te hebben uitgezocht toch over te gaan tot inschrijving bij de kvk

 

niet crossbrowser? je bedoelt dat hij in netscape of een andere browser dan explorer niet naar behoren functioneert? dan zal ik daar eens aandacht aan moeten schenken.

 

inderdaad, dan zit je met je gedachten niet in de goede markt frontpage is dus echt voor amateurs, geen enkele prof die ik ken werkt met frontpage.

 

ik weet ook dat veel bedrijven net zo snel als dat ze gestart zijn, failliet zijn gegaan. echter lijkt mij als freelancer dat niet zo'n probleem, geen inkomsten = geen inkomstenbelasting of zie ik dat verkeerd? en ik wil me vooral in het begin gaan richten op de bedrijven uit de regio, en die hebben voldoende aan een webpresence site, volgens mij hebben deze bedrijven momenteel helemaal geen behoefte aan een flash of database gestuurde website.

Startende webdesign / webdeveloper Freelancer

Link naar reactie
  • 0

Om voor de belastingdienst als volwaardig te worden aangezien, dien je te voldoen aan een uren-basis (minimaal 1200 uur per jaar ofzo).

Als je deze basis niet zou halen, ben je voor de belastingdienst geen ondernemer en mag je ook geen btw inrekening brengen/aftrekken.

Gelukkig zijn uren die je besteed om vakkennis op te doen, producten te ontwikkelen etc. (allemaal uren die niet gecontroleerd kunnen worden) ook geschikt voor die uren basis. Dus als je zegt dat je dagelijk s'avonds en ook nog in het weekend met je bedrijf bezig bent, mag je facturen sturen met btw. Daarnaast mag je inkopen en de btw aftrekken. Dat is heel erg interessant, want computers etc. worden opeens 19% goedkoper!

Wel worden alle winst gerekend tot je inkomsten belasting. Dus het geld wat je verdient, zul je tot op zekere hoogte moeten uitgeven, om onder die loongrens te blijven(anders wordt je studiefinanciering stop gezet). Maar gelukkig zijn er genoeg apparaatjes/gadgets en andere producten die je koopwoede kunnen aanwakkeren, zoals ADLS/Kabel /Routers, PDA's, mobiele telefoons, netwerken, laptops/beamer/plasmaschermen, digitale camera's, synthesizers, geluidsapparatuur (voor flash ofzo)/software, kantoorartikelen, meubelen,kantoorpand, personeel, reclame in kranten, radio/televisie etc etc etc.

 

Een tweede optie is om gewoon zoveel te gaan verdienen, dat het niet uitmaakt of je studiefinanciering zelf moet betalen of niet. Let dan wel op je verzekeringen en geef alles tijdig door aan je verzekering.

 

De beste tip die ik je nu kan geven : Ga naar de kamer van koophandel (gratis gesprekje) en zeg dat je plannen hebt om een eigen bedrijf op te richten. Zij helpen je echt verder. Koop dan het starterssetje (10 euro ofzo)

 

Maak van te voren een lijstje met te verwachten kosten:

Een eigen bedrijf levert niet direct geld op. Je zult een aantal dingen moeten aanschaffen/betalen: Hieronder enkele puntjes:

 

Wat heb je allemaal nodig om een eigen bedrijf te beginnen:

-inschrijving kamer van koophandel (60 euro??)

-btw-nummer bij belastingdienst...(gratis)

-zakelijke rekening bij een bank (veelal gratis) (je betaald alleen voor transacties)

-verzekeringen (aansprakelijkheid, bedrijfsinventaris) (300 euro per jaar)

 

Wat is makkelijk en versterkt je image:

-Postbus (130 euro ofzo)

-Fax (150 euro) en apart faxnummer (ISDN 8 euro per maand)

-Eigen website die professioneel gehost wordt met je eigen server etc. (misschien is Terra-IT hosting een optie) :)

 

Bedenk daarnaast een pakkende bedrijfsnaam, die nog niet bestaat. (check ook bij domeinnaam checkers!) op mijn site www.terra-it.com staat er ook 1.

Ontwerp een logo dat spreekt (eenvoud = herkenbaar)

-zorg voor briefpapier/visitiekaartjes/envelopen

-bij Office Centre kun je onbedrukte briefpapier/visitekaartjes/envelopen kopen voor 10 euro per pak ofzo

(print deze zelf op een goede kleuren-laser/inkjet

-Als je genoeg budget hebt, kun je ze ook laten drukken bij een drukkerij. Vraag gewoon bij meerdere drukkerijen offerte op. en kies de beste

 

Stel daarnaast de volgende vragen:

-Wie zijn mijn klanten

-Wat willen mijn klanten

-Hoe benader ik mijn klanten op de juiste manier.

 

-Wie is ons bedrijf

-Wat wil ons bedrijf

-Hoe gaan we dat uitvoeren

 

 

 

Alle ondernemers zijn een keer begonnen.

 

dus.....Succes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neoweb, Hét Technologie Forum

http://www.neoweb.nl

e-mail: innovate@neoweb.nl

Link naar reactie
  • 0

Goed antwoord nonstoprob, levert je een reus op! :)

 

ik weet ook dat veel bedrijven net zo snel als dat ze gestart zijn, failliet zijn gegaan. echter lijkt mij als freelancer dat niet zo'n probleem, geen inkomsten = geen inkomstenbelasting of zie ik dat verkeerd?

Die bedrijven gingen niet ten onder aan het moeten betalen van inkomstenbelasting, maar aan te hoge kosten. Bekijk het lijstje van zaken van nonstoprob goed, kies eruit wat jij belangrijk acht en wat je aan klanten helpt, maar die niet alles direct als je begint. Mijn bedrijf bijvoorbeeld heeft ook geen briefpapier en zelfs nog geen visitekaartjes, en dat weerhoud grote bedrijven er niet van met ons in zee te gaan. Let dus goed op je kosten, en geef geld grotendeels pas uit als je het binnen hebt (met een deel daarvan achter de hand houden voor eventuele belasting).

 

De grens voor studiefinanciering, dus wat je per persoon maximaal mag verdienen per jaar: € 9.402,48 (met twee man kom je dus op 2 x € 9.402,48, en daar mogen je bedrijfskosten nog eens vanaf).

 

De loongrens voor het wel of niet in mogen schrijven in het ziekenfonds is voor 2002 € 30.700. Hiervoor krijg je een verklaring van de Belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

dat van die '1200 uur per jaar, dan ben je 'volwaardig' is complete onzin. je ben altijd een volwaardige ondernemer voor de belastingdienst, en je mag ALTIJD btw aftrekken als je ondernemer bent.

 

wat is die 1200 dan?

 

er is een zelfstandigenaftrek: werk je meer dan 1225 (niet 1200) uur per jaar voor je onderneming, dan mag je een bepaald bedrag extra van de belasting aftrekken. de hoogte van het bedrag hangt af van de hoogte van je winst.

 

aftrekbedragen: http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a6b3b5.htm

urencriterium: http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a585de.htm

 

let op: deze aftrek is persoonsgebonden. heb je een vof, en jij werkt wel 1225 uur en de ander niet, trek jij het alleen af. je kunt het natuurlijk wel allebei doen als je beide genoeg werkt.

 

let op 2: je moet het kunnen verantwoorden. hou dus een goede administratie bij van welke uren wanneer en wat je toen deed, in je agenda en apart in een administratie. dit kost echter heel veel tijd. ik heb besloten om het niet meer bij te houden, want ik zat altijd net op het randje van wel of niet 1225, en het kostte me teveel tijd om het bij te houden. en ze zijn echt een pain in the ass als ze het gaan checken...

 

let op 3: er is ook een startersaftrek, maximaal 3 keer in de 1e vijf jaar van je onderneming kan je zo'n 1500 euro aftrekken bovenop je zelfstandigenaftrek.

 

nog een linkje met wat meer regelingen op een rijtje: http://www.fbaa.nl/ondernemersmagazine.html

 

edit: dit zinnetje valt mij net op: 'Geniet u ook inkomen uit andere werkzaamheden, dan dient de totaal bestede tijd aan al uw werkzaamheden grotendeels te worden besteed aan uw onderneming(en).'

 

zou dat betekenen dat eventueel werk in loondienst ook mee zou tellen voor die 1225 uur?

Link naar reactie
  • 0

decorum: is die 9 duizend nogwat bruto? en wb ziekenfonds: is er ook een ondergrens waaronder je het terug kan vragen ofzo?

 

Over studiefinanciering, zie de info op de site van de IB Groep. Over ziekenfonds weet ik helemaal niets...

 

'Geniet u ook inkomen uit andere werkzaamheden, dan dient de totaal bestede tijd aan al uw werkzaamheden grotendeels te worden besteed aan uw onderneming(en).'

 

zou dat betekenen dat eventueel werk in loondienst ook mee zou tellen voor die 1225 uur?

 

Volgens mij staat er 'Als u ook werk in loondienst verricht, dan mogen de uren in loondienst niet méér zijn dan die verricht voor de eigen onderneming.' Het grootste deel van je tijd moet je dus besteden aan je eigen onderneming, om voor deze regel in aanmerking te komen. De uren tellen dus niet mee, dit verzwaart juist de regel.

Link naar reactie
  • 0

-Wie is ons bedrijf

-Wat wil ons bedrijf

-Hoe gaan we dat uitvoeren

 

Ok, even een paar cliches:

 

- Zet jou added value op papier, al is het maar voor jezelf (max 1 A4)

- Bereid een kort praatje voor wat je tegen mensen kan aanhouden, waarin je precies vertelt wat je doet en waarom jij het goed doet

 

Klinkt een beetje oubollig, maar ik weet zeker dat het werkt. Zolang je zelf een goed idee hebt wat je doet, kom je overtuigender over. Zodra je zelf weet wat je (beter) doet kom je verder (helemaal in een markt waar al veel spelers aanwezig zijn). Het hielp mij tenminste wel :)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wat houdt freelance ondermen precies in?

 

Om je scope hierop te verbreden is het wellicht een idee om naar een van de seminars van de Kamer van Koophandel te gaan?

Tijdens de bijeenkomt krijg je antwoord op de juridische aspecten van freelance werken, maar ook onderwerpen als opdrachtverwerving, het vaststellen van uurtarieven en verzekeringen komen aan de orde.

 

 

Op diverse locaties en data worden deze seminars georganiseerd.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Quote "De meeste webdesigners prutsen wat aan in een gekopieerde versie van photoshop en een gecrackte versie van Frontpage, Golive of andere web-software. "

 

Sorry hoor maar ik websites gezien inelkaar "geprutst" door jochies van 14 jaar die er duizend keer beter uitzien dan de zogenaamde prof met hun verantwoorde perfect saaie sites! !

 

Forget your ego

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk zijn er bedrijven bij die hele extreem gave dingen maken

http://aroots.com/main.html

maar er zijn ook hele muffe bij...

 

Daarnaast wil een groot bedrijf vaak geen zaken doen met een bedrijf dat alleen hele mooie dingen kan maken.

Zaken zoals Content Management, Scripting, PHP Databases, Service Contracten, SLA-bewaking, Support, Hosting etc. spelen ook een rol, en vaak juist die rol die ook het geld binnen brengt.

 

Wat heb je aan een verschrikkelijk mooie website, als ie niet te updaten valt?

 

dit vondt ik bijvoorbeeld op google.com onder de zoekterm...WEBDESIGN????

www.marijkejansen.nl begint leuk, maar Kijk ff bij haar portfolio...pfff

www.punt8.nl hahahaha

http://www.aelterman.net/ noem je dat DESIGN? (begeeft zich wel op het cms pad!)

 

En zo kan ik nog dagen doorgaan...

 

Van die 40.000 webdesignbureaus (er zijn er dit jaar al honderden, zoniet duizenden failliet,) is echt maar een paar % goed!

 

 

 

Neoweb, Hét Technologie Forum

http://www.neoweb.nl

e-mail: innovate@neoweb.nl

Link naar reactie
  • 0

Het verschilt natuurlijk heel erg wat er wel en niet in de smaak valt bij een klant of bezoeker.

 

Voor mij zijn afknappers bijvoorbeeld 100% Flash en/of full-screen... Als dat toch gebeurd, moet iets verdomd goed zijn wil ik overtuigd zijn voor ik bij de welbekende [ X ] ben. Dat neemt niet weg dan zo'n site goed in elkaar kan zitten, makkelijk te onderhouden is en van alles meer.

 

Aan de andere kant zijn er klanten die iets willen waarvan je haar meteen overeind staat, pompende beats zo hard mogelijk uit de speakers, meer knipperen dan content etc.

 

Nu ben ik als web-bouwer wellicht erg bevooroordeeld over het hoe-en-wat van websites. Maar ik weet ook dat er mensen zijn die de site van mijn bedrijf te saai, te blij, te gewoon, te blauw of gewoon walgelijk vinden. En die zullen er altijd zijn, wat ik er ook neerzet.

 

Gelukkig is het zo dat er ook zat kleine zaakjes zijn die kekke websites maken, en grote die vooral gedrochten eruit gooien. Dat blijft een kwestie van smaak.

 

Even het hele verhaal daargelaten zijn er natuurlijk altijd echte 'missers' zoals broken images, (menu) links die nergens uitkomen, 'los zand' en pagina's vol knipperende gejatte animated gifjes afgewisseld met TEXTEN IN HOODLETTERS VAN ZEKER 10 CM HOOG.

 

Link naar reactie
  • 0

Het verschilt natuurlijk heel erg wat er wel en niet in de smaak valt bij een klant of bezoeker.

 

Voor mij zijn afknappers bijvoorbeeld 100% Flash en/of full-screen... Als dat toch gebeurd, moet iets verdomd goed zijn wil ik overtuigd zijn voor ik bij de welbekende [ X ] ben. Dat neemt niet weg dan zo'n site goed in elkaar kan zitten, makkelijk te onderhouden is en van alles meer.

 

Aan de andere kant zijn er klanten die iets willen waarvan je haar meteen overeind staat, pompende beats zo hard mogelijk uit de speakers, meer knipperen dan content etc.

 

Nu ben ik als web-bouwer wellicht erg bevooroordeeld over het hoe-en-wat van websites. Maar ik weet ook dat er mensen zijn die de site van mijn bedrijf te saai, te blij, te gewoon, te blauw of gewoon walgelijk vinden. En die zullen er altijd zijn, wat ik er ook neerzet.

 

Gelukkig is het zo dat er ook zat kleine zaakjes zijn die kekke websites maken, en grote die vooral gedrochten eruit gooien. Dat blijft een kwestie van smaak.

 

Even het hele verhaal daargelaten zijn er natuurlijk altijd echte 'missers' zoals broken images, (menu) links die nergens uitkomen, 'los zand' en pagina's vol knipperende gejatte animated gifjes afgewisseld met TEXTEN IN HOODLETTERS VAN ZEKER 10 CM HOOG.

 

 

 

!!!!!!!!! ;D

 

Oppuppende windows, full-screen, arghh...

Link naar reactie
  • 0

Beetje late reactie misschien, maar kwam dit net tegen.

 

Aan de ene kant heb je natuurlijk wel gelijk, al moet ik wel zeggen dat het Nederlands van deze "webdesigners" beter beheersd wordt dan door velen van jullie ;D

 

Ik ben het helemaal met Aleph eens, dat wat je ook doet, het nooit voor iedereen goed genoeg is. Smaken verschillen (gelukkig).

Link naar reactie
  • 0

Late reactie, maar ik zat hier één en ander te lezen en vroeg me toen toch iets af...

Daarnaast mag je inkopen en de btw aftrekken. Dat is heel erg interessant, want computers etc. worden opeens 19% goedkoper!

Dit geldt toch alleen asl je 't doorverkoopt?

Stel: ik ben een computerwinkel. Ik koop 'n monitor voor 100 euro (excl. btw) en ik verkoop 'm dan weer door naar mijn klanten.

Dan betaal ik gewoon €100 en mijn klanten €119, ik betaal die €19 dan weer aan de belasting.

 

Nu, ik heb zelf ook een monitor nodig voor onze computers naast de kassa en ik wil diezelfde monitor. Nu koop ik 'm dan toch voor €119 (incl. btw) omdat ik het zelf gebruik en niet doorverkoop?

 

Of heb ik 't nu mis?

Link naar reactie
  • 0
Nu, ik heb zelf ook een monitor nodig voor onze computers naast de kassa en ik wil diezelfde monitor. Nu koop ik 'm dan toch voor €119 (incl. btw) omdat ik het zelf gebruik en niet doorverkoop?

 

Of heb ik 't nu mis?

 

Heel in t kort: je hebt het mis.

 

Als je de zoekfunctie gebruikt (of even kijkt op de site van de belastingdienst) vind je deze vraag een aantal keer terug komen met uitgebreide antwoorden.

 

Verder is BTW niet echt het onderwerp van deze thread dus mocht je er ondanks de andere berichten niet uitkomen plaats dan even een reactie of vraag bij een thread die over BTW gaat. Dat houdt dit forum lekker overzichtelijk.

Link naar reactie
  • 0

Late reactie, maar ik zat hier één en ander te lezen en vroeg me toen toch iets af...

Daarnaast mag je inkopen en de btw aftrekken. Dat is heel erg interessant, want computers etc. worden opeens 19% goedkoper!

Dit geldt toch alleen asl je 't doorverkoopt?

Stel: ik ben een computerwinkel. Ik koop 'n monitor voor 100 euro (excl. btw) en ik verkoop 'm dan weer door naar mijn klanten.

Dan betaal ik gewoon €100 en mijn klanten €119, ik betaal die €19 dan weer aan de belasting.

 

Nu, ik heb zelf ook een monitor nodig voor onze computers naast de kassa en ik wil diezelfde monitor. Nu koop ik 'm dan toch voor €119 (incl. btw) omdat ik het zelf gebruik en niet doorverkoop?

 

Of heb ik 't nu mis?

btw, belasting toegevoegde waarde.

stel je koopt als bedrijfzijnde een product daarover heb je als afnemer belasting moeten betalen die de verkoper netjes aan de mensen op slotterdijk moet betalen. Jij verkoopt die producten weer waarop jij ook belasting int van de kopers. Nu kan jij aankloppen op slotterdijk en zeggen dat hun jou nog het bedrag verschuldigd zijn van je oorspronkelijke aankoop. En komt er in feite op neer, de laatste die het koopt betaald de belasting.

 

-edit ik lees net dat je bent doorwezen na andere draadje. desnoods kan een mod dit daarnaar toe verplaatsen.

logo_03.gif

http://www.mijnschoolproject.info - Een website voor studenten en scholieren waarop ze online hun schoolzaken kunnen regelen (onder ontwikkeling)

Link naar reactie
  • 0

willemj: ik heb de search gebruikt, maar werd er niet bepaald wijzer van. Ik geloof je graag hoor, maar ik kon niet direct topics vinden (ben sowieso niet zo te spreken over deze search, omdat je de verschillende posts krijgt waardoor ik meerdere keren hetzelfde topic zag; imho niet zo handig ...).

Neemt niet weg dat ik beter had moeten zoeken en inderdaad eigenlijk in het verkeerde topic zat.

 

cd-r80Minute: Ik heb inmiddels bij de Belastingdienst het artikel BTW aftrekken als voorbelasting gevonden (en uitgeprint ;)) waardoor ik toch denk dat je ook als niet-eindgebruiker voordeel kan hebben...

Dat is ook wat willemj al kort zei volgens mij...

Link naar reactie
  • 0
ik heb de search gebruikt, maar werd er niet bepaald wijzer van

 

Moet toegeven dat de search engine van dit forum verre van optimaal is. Moet/gaat binnenkort wat aan veranderen.

 

Mooi dat je wat relevante informatie gevonden hebt. Schroom verder niet je vragen hier te stellen. Als het niet helemaal in de juiste sectie staat verplaatsen we het wel of laten we je even weten waar je wel informatie kunt vinden (al kan zelf even zoeken of lezen wat waar mag geen kwaad natuurlijk ;))

Link naar reactie
  • 0

Alle antwoorden staan in mijn voorbeeld hoor. Misschien het eens rustig op je gemak bekijken aangezien ik de indruk krijg dat je nog steeds niet precies weet hoe het systeem nou werkt.

 

Maar nog als korte toevoeging op me voorbeeld, ja de laatste betaalt het. Maar als bedrijf zijnde betaal je ook jouw 'belasting toegevoegde waarde' over het product dat je verkoopt. En als je de btw van het ingekochte product niet meer eraf zou mogen trekken dan zouden die ambtenaren op slotterdijk wel erg rijk worden.

 

er komt veel bij een bedrijf kijken, een aangezien ik al weet/indruk heb gekregen dat je al mensen liep aan te nemen voor je bedrijf, en zoiets simpels als btw niet vooraf eerst onder de knie heb, vraag ik me af als het niet slimmer was om eerst kennis op te doen dan je er al op te storten.

logo_03.gif

http://www.mijnschoolproject.info - Een website voor studenten en scholieren waarop ze online hun schoolzaken kunnen regelen (onder ontwikkeling)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.