• 0

informal investors

Ik kreeg van een collega in Amerika, de volgende tien redenen voor informal investors om zich te formeren in een groep in plaats van alleen te opereren.

Het lijkt mij goed ook een idee te hebben hoe de andere kant denk over de investeringsrisico's.

 

 

NUMBER ONE: SHARED RISK

One is truly a lonely number. Individuals investing in a group environment allows

for shared investment risk across multiple opportunities. This also leads to a later

discussion topic, diversification.

 

NUMBER TWO: LEVERAGED INVESTMENT

Perhaps the most important reason to form a group is leverage. Pooling money

makes possible investment deals graced with negotiation for better pricing and

preferential treatment.

 

NUMBER THREE: DIVERSIFICATION

When the corpus of investment capital raised from among a group of angel

investors is applied across a variety of deal types, diversification is achieved.

This reduces risk as it increases the probability that not all of the deals may be

affected the same way by market conditions or other factors. Conversely, one or

another of the deals may suddenly sparkle as development efforts bear fruit

given a changing set of market conditions.

 

NUMBER FOUR: DEAL FLOW

There is no real secret to getting in on good deals. They go where the money is.

Areas of high capital concentration attract entrepreneurs who have business

opportunities investors want to see. The pool of early stage money is a powerful

attractant to capital hungry companies on the road pitching their opportunities to

find "smart money". The smart money of angel investors sees deals often never

seen except by angel groups that have the reputation for putting money into early

stage companies.

 

NUMBER FIVE: SIZE MATTERS

Pooling of angel investment dollars builds a cache ready to handle the

development of an early-stage deal through to exit. Whether the additional

dollars go toward follow-on needs of the business or to assume the full financial

burden of a new company, size matters in achieving investment success.

 

NUMBER SIX: TAX INCENTIVES

Take advantage of the government's tax policies in your angel career.

Governments, including local, state, and federal, recognize the role of assisting

new businesses through tax incentives rewarding angel investment if the right

business entities are created. This may be an LLC or another vehicle structured

to make the early-stage investments. The state has provided that qualified

groups that invest in qualified companies can immediately receive 20% to 30%

tax credits for state income tax.

 

NUMBER SEVEN: SHARED EXPERTISE

Pooling talent makes investigating, investing, and helping manage a portfolio of

companies possible. Pooling experience helps provide the mentoring young

managers need in a variety of situations.

 

NUMBER EIGHT: GROUP SYNDICATION

Attracting other investors to complete financing requirements is often made

possible by having significant investment by a "local lead angel g roup". Angel

groups often share or syndicate investment opportunities with other groups. This

allows for investment group portfolio companies to complete financing rounds, as

well as, exposing groups to additional deal flow. Syndication is a critical element

in early stage financing. Angel groups typically have an investment threshold

and need other groups to participate in company financing to be successful. This

is an essential part of the exit strategy from a specific deal by the angel group

and, subsequently, the payouts to individual angels from the profits of the group.

 

NUMBER NINE: STRUCTURING THE EXIT

Significant equity investment is required to leverage traditional financial and

credit sources from local banks, finance companies, and other lenders. Getting

the size of equity investment right and showing the next round of investors that

more than one visionary angel believed in the deal set the stage for exit of the

angels at the time the deal's market expansion requires venture capital.

 

NUMBER TEN: CAPTIAL IS PRIMARY

Start-up and early-stage companies have many needs but the greatest is early-stage,

patient, high-risk capital. Many of the other needs, such as space,

equipment loans, tax incentives, workforce training, and even temporary

management support, can be subsidized through numerous community and

economic development initiatives that are fairly uniformly available any where.

But it is access to operating capital, usually available only through equity, that is

the lifeblood of the pre-profit companies. This money makes it possible to meet

the payrolls, market the products, and grow the company. Almost always, this

money must come from angel investors who serve themselves while serving the

company if they have organized into an angel investment group to take

advantage of reasons one through nine above.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Nah,

 

Zoals er 10 redenen zijn om te poulen, zo zijn er ook 10 om het niet te doen. In Nederland wordt al flink gepouled onder investeerders (blijken dan meestal beleggers te zijn) Dit gepoulde geld komt dan NOOIT meer bij high tech starters terecht. Gemanaged geld (van VC's of investeerdersclubjes) heeft de neiging risico's te mijden. Omdat aan aandeelhouders of leden van de poule verantwoording afgelegd moet worden, gaat het geld naar bestaande bedrijven of onroerend goed beleggingen (met een relevant track record).

 

Je ziet dan ook dat starters in eerste instantie VRIJWEL ALTIJD door individuele investeerders (soms inderdaad met meerdere in 1 deal) gefinancierd worden. Zij investeren met eigen geld en hoeven geen verantwoording af te leggen, dus kunnen ook instappen in hoopvolle verhalen.

 

Poulen is big business voor consultants die de pouls mogen beheren. Zij verdienen dik zonder zelf risico's te lopen. Natuurlijk adviseren zij samenwerking tussen investeerders. Het geld in pouls wordt echter doods geld. Er zit geen enkele dynamiek meer aan. Dat is geen probleem, als het geld toch al van beleggers af kwam, maar geld van echte investeerders in een poule stoppen is kapitaalsvernietiging.

 

Vootaan even opletten wiens boodschap je verkondigd.

 

Vriendelijke groeten,

Nils de Witte

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils

Het is ongetwijfeld een ervaringsfeit uit jouw wereld waarover je schrijft.

Echter ik ken ook diverse gepoolde fondsen die wel degelijk in een beginfase meedoen en zelf ook hands on acteren. Het voordeel van dan meerdere kwaliteiten aan de bak te kunnen brengen is voor mij erg belangrijk.

Deze fondsen worden niet door consultants gemanaged, maar door de leden onderling.

Link naar reactie
  • 0

OK, misschien heb ik het mis, maar laten we man en paard noemen, ook leuk voor de lezertjes van deze discussie.

 

Welke structureel gepoulde fondsen ken jij, die in starters participeren en door de leden zelf gemanaged worden? En wat zijn de starters waarin zij participeren.

 

Ik ken er wel een paar die zich als zodanig profileren, maar als het om starters gaat kunnen ze nooit een investeringsbeslissing nemen. Er is altijd wel iemand tegen. De onderhandelingen duren eindeloos en de deal gaat meestal niet door.

 

Overigens ken ik wel van dat soort clubs in Engeland en America, maar niet hier in Nederland.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Met genoegen wil ik mensen die daaraan behoefte hebben in contact brengen met de juiste partners.

Ik voel er weinig voor een discussie te openen over mensen, die dit niet lezen en niet kunnen of willen reageren.

Link naar reactie
  • 0

Wat is het probleem nah? Volgens jouw overzicht willen ze graag dealflow! Publiciteit hoort daarbij. Van individuen weet ik dat ze geen behoefte hebben aan "openbaarheid", maar bij poules is dat meestal niet zo. Kom met voorbeelden of zeik me niet af.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

 

Is het jouw primaire doelstelling in het leven om aan iedere positief bedoelde informatie-uitwisseling een negatieve draai te geven?

 

Ik ken dit forum nog niet zo lang maar het valt me op dat jouw postings gewoonlijk een vrij negatieve bijklank hebben.

 

Als alle deelnemers die attitude overnemen dan ben ik het met één van jouw eerdere statements eens dat community sites vrijwel zonder uitzondering gedoemd zijn om te mislukken. Ik zou ook stoppen met corresponderen als ik het gevoel kreeg dat ik na iedere verzending van een bericht door andere deelnemers in een hoek geschopt word!

 

Mijn boodschap: een succesvol startersforum maken we samen. Wat je er ZELF aan bijdraagt haal je er op termijn ook uit!

 

Groeten,

 

 

Bengel.

 

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

Beste Bengel,

 

Het is absoluut niet mijn bedoeling om om altijd maar negatief te zijn. Dat ligt niet in mijn aard. Het feit dat ik mij met enige regelmaat kritisch uit in de diverse forums die over ondernemerschap gaan, heeft te maken met het belang dat ik hecht aan de kwaliteit van adviezen die aan "technostarters" gegeven worden.

 

In Nederland hebben we een netwerk van allerlei lieden die technostarters adviseren. Zelf maak ik onderdeel uit van dat netwerk. Na verloop van tijd ontdek je dat het wel degelijk uitmaakt wat je adviseert. Een slecht advies kan je je bijna niet permitteren. Een startende ondernemer is per definitie redelijk onkundig op het gebied van ondernemerschap en heeft moeite om onderscheid te maken tussen goede en slechte adviezen. Hij of zij kijkt op tegen de ervaren adviseur en vertrouwd op het verstrekte advies.

 

 

Uit eigen ervaring weet ik hoe desastreus een verkeerd advies kan uitpakken (is mij ook wel eens overkomen). Het betekend vaak dat de onderneming niet of veel later van de grond komt en dat de inspanningen van de ondernemer tevergeefs zijn. Dat zijn traumatische ervaringen. Ook voor de adviseur, als hij een hart heeft.

 

De dotcomhype heeft veel valse profeten gekend, die riepen, je moet geld uitgeven om groot te worden en als je winst maakt ben je een loser. Ik hoef je niet te vertellen wat de gevolgen van die adviezen zijn geweest. Ook in de aanloopfase van de dotcomhype hebben wij (de nebib en de business angels in ons netwerk) ons verzet tegen de burnrate guru's en werden wij voor reactionaire zeurkousen uitgemaakt. Ons gelijk achteraf heeft ons niks opgeleverd. Het is namelijk helemaal niet leuk om gelijk te krijgen als je mislukking voorspeld.

 

Dus: ik ben niet van nature negatief. Ik vindt wel dat je zorgvuldig moet zijn in je adviezen aan starters. Je kunt beter toegeven dat je het ook niet weet, dan dat je een advies geeft dat achteraf niet waar blijkt te zijn. Ik heb de ondankbare taak om adviezen (van mijzelf, van mijn vrienden en van anderen) te toetsen, door met de verstrekkers van die adviezen in debat te gaan.

 

Debat is een goede manier om te toetsen of je advies nuttig is. Ik ga het in ieder geval niet uit de weg. Ook niet over de adviezen die ik zelf geef. Niemand heeft de wijsheid in pacht en ik zeker niet. Mijn mening over ondernemerschap wordt iedere dag uitgedaagd door mijn collega's en mijn klanten en ontwikkeld zich ook voortdurend.

 

Dat het gezellig is op dit forum is mooi, maar wie heeft er tijd voor gezelligheid? De ondernemers? Daar geloof ik niks van. Het gaat uiteindelijk om de inhoud. De inzichten die je ontwikkeld door aan dit forum deel te nemen. Die inzichten ontwikkelen zich uit de debatten die ontstaan over controversiele stellingen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

 

Dat ik in die debatten de rol van "uitdager" speel moet je me maar vergeven. Ik zou niet weten hoe ik op meer elegante wijze het debat, over onderwerpen die mij na aan het hart liggen, zou moeten entameren. Misschien heb jij suggesties?

 

Vriendelijke groeten,

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat het gezellig is op dit forum is mooi, maar wie heeft er tijd voor gezelligheid? De ondernemers? Daar geloof ik niks van. Het gaat uiteindelijk om de inhoud. De inzichten die je ontwikkeld door aan dit forum deel te nemen. Die inzichten ontwikkelen zich uit de debatten die ontstaan over controversiele stellingen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

 

Beste Nils,

 

Dat je negatief klinkt of scherpe vragen stelt, daar is in mijn opzicht niks mis mee. Dat het ondernemen gezellig, leuk en uitdagend moet zijn vind ik echter wel van reuze belang.

 

Mijn bedrijf is failliet gegaan in de dotcom hype. Ik ga echter opzeker weer een keer opnieuw beginnen omdat ik het zelfstandigondernemerschap zo LEUK vindt!

 

Gezelligheid is hier een zeer belangrijk onderdeel van. Je moet echter, (zoals jij beschrijft) ook zeer zeker serieus zijn en je adviesen goed op waarheid en waarde toetsen.

 

Dennis

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Ik beweer niet dat ondernemen niet leuk mag zijn. Dat geld voor mij ook. Zodra ik geen plezier meer beleef aan mijn onderneming kap ik er mee. Voor het geld hoef ik het niet te doen.

 

Ik vind alleen, dat dit forum wat mijn betreft niet gezellig hoeft te zijn. Het mag wel, maar niet als het ten koste gaat van de inhoud. Daar ben ik erg stellig in.

 

Als de meeste postings nu kwamen van de doelgroep van dit forum, dan was dat anders. Als startende ondernemers hun ervaringen hier komen delen, ga je daar natuurlijk met respect mee om. Zij tonen moed. Maar voor zover ik het kan beoordelen worden de meeste postings geplaatst door leden van het "adviesnetwerk" rondom starters. Dat wij het hier gezellig hebben is volstrekt niet relevant. Ik vind het zelfs een beetje genant, die gezellige prietpraat. Ik vraag mij serieus af wie we daar een plezier mee doen.

 

Maar ja, ook hier geld weer, ik weet echt niet wie we hier een plezier mee doen. Misschien zijn er wel hele volksstammen die daarvan genieten en er hun voordeel mee doen. Ik kan het me alleen niet voorstellen.

 

Ik heb graag ongelijk! maar overtuig me. ;D

 

Vriendelijke groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Er hangen hier inderdaad veel leden van "het adviesnetwerk" rond, maar gelukkig ook veel technostarters.

 

We zijn pas twee maanden bezig en beginnen toch een behoorlijke hoeveelheid serieuze starters issues (met serieuze kwalitatieve antwoorden) te behandelen.

 

Een forum als deze is niet alleen voor belang van de technostarter, maar ook voor de onderlinge communicatie in het adviesnetwerk. Dreamstart heeft daar als een van de eerste al een aantal leuke contacten door opgedaan.

 

Ik ben er van overtuigd dat er een doelgroep voor dit forum is en dat dit forum alleen een recht van bestaan heeft als het ook echt leuk is om hier te discubabbelen  ;). Saaie lui zijn er voldoende, stoffige (internet) informatie bronnen ook. Waar kan je nou als ondernemer advies krijgen op bepaalde issues van je onderneming en daar ook nog wat bij lachen??? Nou, hier dus!  ;D

 

Het kan natuurlijk zijn dat ik het fout heb, maar dat is de gedachte die ik/wij nastreven.

 

p.s.

Dat gezellige van het adviesnetwerk maakt het adviesnetwerk IMHO wat aantrekelijker, kijk maar bijvoorbeeld naar onze expert members... Waar in Nederland vind je mensen van dit niveau die smilies in hun berichten gebruiken?

Wij zijn natuurlijk niet verantwoordelijk voor de antwoorden die hier gegeven worden, maar we doen er wel alles aan om een adviesnetwerk van kwaliteit neer te zetten.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ha Dennis,

 

Ik weet en zie dat jullie je best doen. Je bent kort bezig en hebt al heel wat berijkt. Aan een aantal toppics doe ik vrolijk mee, zonder kritisch te zijn. Aan een heel aantal topics heb ik niets toe te voegen omdat het betreffende onderwerp naar mijn mening goed en adequaat behandeld wordt. Prima.

 

Soms wordt er echter een stelling geponeerd waarvan ik mij afvraag of er over is nagedacht en waarvan ik serieus meen dat het niet waar is wat er wordt gesteld.

 

Neem nou de bovenstaande stelling van Nah. Ik geloof niet dat wat hij ik Amerika gehoord heeft geld voor de Nederlandse markt. Ik wou dat het wel zo was, maar bij nadere beschouwing kan ik geen getructureerde poules te vinden die starters financieren. Als dat wel zo is heb ik wat gemist en wil ik daar graag meer over weten. Als het niet zo is heeft Nah het mis en stuurt hij de starters naar de verkeerde partijen, waar ze op ongeloofelijke wijze hun tijd verdoen.

 

Ik probeer op mijn manier inhoud te geven aan dit forum met de intentie de primaire doelstelling van dit forum (kennisontwikkeling over ondernemerschap en kennisuitwisseling tussen startende ondernemers en hun advieseurs in alle combinaties). Klaarblijkelijk ligt kritiek daarbij gevoelig. Als daar geen plaats voor is er hier geen plaats voor mij en zal ik mij verder onthouden van reacties. Even goede vrienden.

 

Vriendelijke groeten,

Nils de Witte

 

 

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Het is zeker niet de bedoeling dat kritische vragen/personen hier de mond wordt gesnoerd. Deze thread is volgens mij wat uit de hand gelopen, doordat jou kritische opmerkingen in eerste instantie verkeerd gevallen zijn en sommige personen zich persoonlijk aangevallen voelden.

 

Ik heb me hier even afzijdig van gehouden, maar ook ik vind (als ondernemer) dat ondernemen inderdaad erg hard werken is, maar dat lol maken (wat bijvoorbeeld kan op sommige momenten in dit forum) er ook bij hoort... :D

 

Ik hoop zeker dat je blijft reageren op de postings en op deze wijze een bijdrage kunt blijven leveren aan de kwaliteit van dit forum.

 

Ronald

 

Ps. Ook van mij zul je af en toe wel eens wat minder goed onderbouwde stellingen terugvinden in dit forum, maar die zijn dan voornamelijk op eigen ervaringen of "gevoel" gebaseerd. Ik denk niet dat het forum er erg mee geholpen zou zijn als we hier alleen wetenschappelijke discussies gaan onderhouden...

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Even een reactie als admin, ik had geen zin om me weer tot zrski te transformeren.  ;)

 

Ik wil even duidelijk maken dat scherpe reacties juist ERG welkom zijn. Het forum is namelijk het medium om je mening of expertise duidelijk te profileren.

 

Zoals Kleverlaan al zij is het in de voorgaande discussie wat in het verkeerde keelgat geschoten (ook bekend als een "flamewar") en normalitair zou ik zo'n discussie afgesloten hebben met een slotje (dan kan niemand meer reageren). Omdat je mening toch duidelijk onderbouwd is en zeer zeker ook een (misschien wat minder leuke) waarheid heeft ben ik blij dat de discussie doorgegaan is.

 

Ik bedoel niet te zeggen dat je uitgesproken mening niet welkom is (aangezien nah mijn baas is, vond ik het nog wel grappig ook ;D)! Sterker nog, je hebt mij hier ook een keer duidelijk je mening verteld en ik kan alleen maar zeggen dat het me gedwongen heeft om nog harder na te denken over dat onderwerp (wat precies is wat je wilt bereiken?).

 

Dus, blijf alstjeblieft zeggen wat je denkt, je feedback in het forum en je kennis in jouw veld zijn van harte welkom ;) Als het op een flamewar uitdraait dan zal er een slotje op komen, maar dat is gewoon een regel van communities en is dus geen vorm van censuur en niks persoonlijks.  :D

 

Dennis

I live in my own little world, but it's okay, everyone knows me here...

Link naar reactie
  • 0

Ha Dennis,

 

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je/jullie het vertrouwen op kunnen (blijven) brengen, dat mijn soms scherpe stellingen niet bedoeld zijn op iemand onderuit te halen, nog om de sfeer op het forum te bederven, maar om na te denken over de zaken die we aan onze klanten (de ondernemers) meegeven. Ik doe ook mee aan deze discussies om mijn eigen blik op de materie scherpers te stellen. Ik heb ABSOLUUT de wijsheid niet in pacht en wordt graag overtuigd van mijn ongelijk. Daar wordt ik tenminste wijzer van.

 

Om nog even terug te komen op het onderwerp van deze discussie, zijn er nou investeerderspoules die participeren in starters of vindt je dat we dit onderwerp moeten laten voor wat het is.

 

Hartelijke groeten,

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mmmmm .... ik denk juist dat ze geen bakken met geld hebben, maar selectief te werk gaan.

Vermoed dat je bij ze aan kunt kloppen mits je echt interessant bent. En ze geen zin hebben in bergen verzoeken.

Maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik weet van mijn eigen VC avonturen (als technostarter) dat een zogenaamde "cold-call" eigenlijk toch bar weinig zin heeft.

 

Mijn ervaring is dat je uit het netwerk aan moet komen. De gedachte erachter begrijp ik wel, als je niet via via bij ons terecht kan komen? Hoe maak je dan je bedrijf tot een success?

 

Veel lui willen graag een bedrijf opstarten zonder daar echt voor te willen werken, op deze manier komt het schuim naar de top volgens mij?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Denk ook niet dat ze niet gevonden willen worden. Ben het met Kermie en Zrski eens, dat de Informal Investors liever hun energie stoppen in weinig bedrijven die ze goed kunnen begeleiden, dan zomaar in een groot aantal bedrijven investeren.

 

Ook al werken ze samen in investeringspools, toch is de tijd voor de investeerders vaak beperkt (Ze wilen toch graag ondersteuning aan de ondernemer leveren), waardoor ze niet zichzelf te bekend willen maken. De echte ondernemer die doorzet en zijn/haar plan goed kan verkopen komt vanzelf een keer in beeld bij een informal of één van die pools (Als die bestaan trouwens, ik ken ze niet, alleen "losse" informals).

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nou ... correct me if I'm wrong .... het is nog vroeg vandaag.

Maar Nils wilde juist weten wie het zijn en Nah meldde dat je alleen met een introductie kennis kan maken.

Het blijft dus een mooie ingang als je de juiste kruiwagen hebt.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Quote geeft een aardige gids uit waarin diverse VC en Informals staan (al dan niet in groepsverband).

Een korte omschrijving en hun NAW gegevens.

 

Ik dacht (ik heb hem hier nu niet bij de hand) dat het de Quote Venture Capital Gids heet. In april/mei komt er weer een nieuwe editie uit met de meest recente gegevens.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Hi Guys & Girls,

 

Zonder belerend te willen overkomen, even wat achtergrond informatie uit eigen ervaring over de verschillende "soorten" particuliere investeerders.

 

Grofweg kun je particulieren in drie categorieen indelen.

 

De eerste is "Friend, Family and Fools". Investeren ondat ze je kennen en denken daar meestal niet erg bij na.

 

De tweede categorie zijn de investeerders in de "business angels" categorie. Niet te oud, niet te rijk en net de eigen onderneming verkocht. Deze mensen zit ondernemen in het bloed en ze kijken bij een participatie niet zozeer naar het resultaat, maar naar het proces. Ze vragen je niet hoe rijk je ze gaat maken, maar willen weten hoe je ze rijk gaat maken en wat hun bijdrage aan dat proces kan zijn. Van deze categorie zijn er grofweg 500 investeerders in Nederland.

 

De derde categorie zijn de particuliere beleggers. Zij zijn rijker en bekender dan de tweede categorie. Ze zijn meer geinteresseerd in het resultaat van hun belegging. Ze hoeven geen ondernemers ervaring te hebben, mag wel. Vaak is het ook oud geld of gepouled geld. Deze investeerders (beleggers) zijn altijd op zoek naar de optimale risico/rendements verhouding en die vinden ze meestal niet bij starters. Van deze categorie zijn er grofweg 5000 in Nederland.

 

Een "bekende" in vesteerder is bijna altijd een belegger. Business Angels zijn in het investeren niet vreselijk ervaren. Ze doen het meestal maar een paar jaar na de verkoop van hun onderneming. Daarna worden ze ook weer belegger.

 

Het grote verschil in benadering van de twee groepen is dat investeerders onbekent zijn, maar makelijk te benaderen en belegger zijn juist bekend maar moeilijk te benaderen. Investeerders vindt je in je eigen netwerk of dat van anderen, maar je kan ze zelf benaderen, beleggers moet je meestal benaderen via door hen aangewezen "poortwachters" of makelaars.

 

Tot zover mijn college, zie verder de gids starkapitaal of www.beursplein3.nl

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.