• 0

Moeilijk bereikbaar en toch een afspraak regelen...

Ik denk dat je goed op de tafel kan springen via de email.

 

Hoe ik normalitair mijn eerste email schrijf is volgens de volgende opzet.

 

- zéér korte introductie

- zéér korte omschrijving van het product

- zéér korte reden waarvoor verdere communicatie interessant kan zijn

- Een afsluiter als "Ik kijk uit naar uw reactie" (u of je aan de hand van een kort onderzoek naar het type persoon dat je aanschrijft)

 

Ik zorg er altijd voor dat het niet meer dan vijf regels is, dat er genoeg informatie in staat waardoor de secretaresse denkt: "hmm, toch even vragen wat X hiermee zou willen?" en er eigenlijk gereageerd kan worden met een mailtje als "hmm, interessant. Zou je me misschien wat meer kunnen vertellen?"

 

Hebben jullie hier feedback op of misschien andere manieren om snel bij moeilijk bereikbare mensen binnen te komen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ehhhhhhhhhhhhh .... door in dit geval geen gebruik te maken van massacommunicatie?

 

Je verdiepen in de doelgroep. Kort zinnetje waar het bedrijf/persoon mee bezig is (= herkenning).

 

Liefst het onderwerp hieraan aanpassen

U heeft X ... wij bieden Y ?

 

Bij massacommunnicatie vind ik het ook moeilijk. Volgens statistieken reageert 7-10%. Dus gewoon triljoen e-mails verzenden ?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Oh, en moeilijk bereikbare mensen?

 

Ik heb eens een tip gehad van een dierbare vriend:

Spreek tegenover de secretaresse alsof je nog hebt geknikkerd met degene die je wilt spreken.

 

Dus niet:

"Goedemiddag, u spreekt met Annedien Hoen uit Apeldoorn. Ik zou graag spreken met de heer de Vries."

 

maar: (en glimlach erbij!)

"Hallo, met Annedien, is Joep er ook?....(verwachtingsvolle stilte die er vanuit gaat dat ze je gaat doorverbinden.....)"

 

Het schijnt te werken ;)

 

En (ook een telefoon-bereik-tracht-tip) vraag om een TIJD waarop je kunt terugbellen. Laat degene die je bericht aanneemt een tijd opschrijven dat jij gaat bellen.

 

En (een mail tip): stel een vraag in je mail, zodat de ander zich geroepen voelt te antwoorden.

 

Groet,

Annedien

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Binnenkomen per telefoon is inderdaad heel iets anders dan per e-mail.

 

Bij telefoonverkeer helpt het inderdaad om de secretaresse te omzeilen met "Hallo met Mikky ... is Kees er" en als ze dan vraag "kan ik ook zeggen waarover het gaat" .... dan meld je terug met "das is persoonlijk" ... dan heb je in ieder geval de secretaresse al omzeilt en direct contact met degene die je wilt spreken.

 

Maar ook hier geldt: verdiep je goed in de persoon/bedrijf die je gaat benaderen. Laat mensen zich ook echt "aangesproken" voelen voordat je ze een bladiebla verkooptalk ophangt.

 

Massacommunicatie per foon ... neem vooral een call center !

 

XQsssssss voor mijn turo-achtige taal (valt nog reuze mee toch? - op de typefouten na)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben niet zo goed in rekenen :-\ een heleboel in ieder geval.

 

Maar wat sowieso heel belangrijk is met het bereiken (massaal, dan wel 1-op-1) dat je heel goed moet bedenken dat je de positieve reacties ook kunt beantwoorden. Kun je potentiële klanten die reageren op je marketingactie ook inderdaad te woord staan en inplannen?

 

Bedenk dus met het maken van je marketingstrategie en de acties die je daarop gaat inzetten dat je genoeg capaciteit uit voor het vervolgtraject.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik had het over 1op1 bereiken van mensen en niet massa communicatie.

 

Bij spam zit er altijd een smaakje aan van "dit kan niet echt voor mij persoonlijk bedoeld zijn". Zorg er voor dat een emailtje er uit springt. Ik ben het niet eens met een titel "u heeft x wij bieden y", dat klinkt in mijn oren te spam-ig.

 

Probeer de essentie van je korte mailtje waar je inderdaad een vraag stelt om reactie uit te lokken (al is het maar: Ik kijk uit naar uw antwoord) in de subject line te verwerken.

 

Even nummerbackup als voorbeeld, mailtje aan development director van Nokia:

 

1. Wat wil ik van hem? Feedback met betrekking tot het programeren van Nokia OS op een globale schaal... oftewel een standaard plugin in Nokia OS. (waarschijnlijk zit ik dan bij de verkeerde persoon, maar dit is een theoretisch voorbeeld.)

 

2. Wat wil hij? Meer gebruikers die laaiend enthousiast zijn over het Nokia OS, schouderklopjes van zijn bazen, etc. etc.

 

3. Wat speelt er momenteel in de markt? Bijvoorbeeld microsoft komt er aan.

 

4. Wat kan ik hem bieden? Hier doe ik wat vaag over, maar ik laat doorschemeren dat het groots kan zijn.

 

Dan nu het mailtje.

 

Subject: Nokia OS plugin module

 

Beste blabla,

 

Wij zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van een Nokia plugin module met behulp van enkele vooraanstaande ondernemingen in Nederland.

 

Verschillende grote afnemers tonen interesse, het lijkt mij echter interessant om deze oppertunity eerst met u te bespreken.

 

De module is gebaseerd op een KISS formule en is daardoor ook gemakkelijk en snel te bespreken.

 

Ik kijk uit naar uw reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Dennis Hettema

 

Of dit mailtje werkt weet ik niet, maar... Het is kort en snel te lezen, een reactie als "vertel eens wat meer" is te verwachten, het doorstoten naar een ondergeschikte is simpel en de secretaresse ziet hier één minuut tijd van haar baas in gaan dus zal het hoogstwaarschijnlijk even noemen.

 

Een andere taktiek kan zijn het mailtje te hoog in te schieten. Als een manager tegen een ondergeschikte zegt: "kijk jij hier eens even naar" dan heb je een betere voet in de deur dan anders.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De discussie tussen Annedien en mij is vanaf "triljoen" een beetje off this topic geraakt. Ik ben nog even aan het zoeken "waar hebben het in dit forum hierover al eens gehad" en zal de reacties van Annedien en mij daar naartoe verhuizen. Als ik het niet kan vinden ... kunnen we hier een nieuw topic op starten.

 

Nu even als reactie op jouw voorbeeld?

 

Ik ben het niet eens met een titel "u heeft x wij bieden y", dat klinkt in mijn oren te spam-ig.

In jouw subject zeg je : Nokia OS plugin module ... dat is toch hetzelfde: ontvanger heeft X (=Nokia) ... jij biedt Y = plugin module ?

 

Of zie het het verkeerd?

 

Ik ga er sowieso van uit dat je je mail aan de juiste persoon stuurt.

 

De rest van de e-mail is inderdaad kort en strak. Je bent ook een beetje aan het bluffen ("vooraanstaande ondernemingen", "grote afnemers"). Dat is goed om de nieuwsgierigheid te wekken en een reactie terug te ontvangen.

 

Zegt je mail verder genoeg? Kun/wil je in je mail iets meer vrijgeven? Want misshien krijgt de ontvanger wel meer van dit soort "vage" berichten en is hij daardoor niet meer zo nieuwsgierig.

Bijvoorbeeld:

Wij zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van een Nokia plugin module voor nummerback-up gsm met behulp van enz.

 

Welke actie onderneem je als er niet gereageerd wordt op je mail?

Of mail je hem nog een keer "ik heb u laatst een e-mail gestuurd, dit heeft niet uw interesse gewekt ik wil graag e.e.a. toelichten" en moet je alsnog meer prijsgeven over je idee.

 

Te denken valt natuurlijk aan toch de telefoon weer te pakken (maar persoon is moeilijk bereikbaar) .... "ik heb u laatst een mail gestuurd" ... dan heb je telefonisch inderdaad een goede binnenkomer en refereer je ergens naar en heeft je e-mail alsnog zin gehad om verder van gedachten te wisselen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

De reden van de titel was om volledig op zijn interesse gebied in te spelen. Ik bied em niks aan maar vertel hem dat het berichtje iets met Nokia plugin modules te maken heeft. Aangezien het zijn vak is, is de kans groot dat hij even gaat kijken.

 

Als je meer vrijgeeft is de kans groot dat hij het classificeerd en direct in een hokje gooit.

 

Als hij niet reageerd dan stuur je een nieuw mailtje waarin je je benadering wat probeerd te veranderen of je pakt de telefoon.

 

Overtuigd zijn van jezelf is hier wel ontzettend belangrijk.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.