• 0

Opdracht van overeenkomst of arbeidsovereenkomst

Hoi,

Sinds anderhalf jaar hebben wij een dansstudio in de vorm van een VOF. Ik wil voor de dansschool een dansleraar aantrekken, die voor 4 uur per week gaat werken.

Ik vraag mij af of het mogelijk is deze arbeidsverhouding te kwalificeren als een overeenkomst van opdracht, omdat ik liever geen arbeidsovereenkomst aan wil gaan.

Victor...

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Zoals jij het zou willen regelen, zou de dansleraar een zelfstandige moeten zijn, MET een VAR verklaring!! Let daar goed op met dit soort constructies, anders kom je straks in gevecht met arbeidsverhoudingen, waarbij jij loonbelasting etc.. moet gaan betalen.

Let ook GOED op met een zogenaamd NUL uren kontrakt! Dit bestaat eigenlijk niet. Als jouw dansleraar straks gemiddeld 40 uur per maand gedurende 3 maanden bij jou gewerkt heeft op een NUL uren kontrakt, is er al sprake van een VAST dienstverband, met de gevolgen van dien! Hij bouwt hierme rechten op!

Beter is een arbeidsovereenkomst aan te aan voor bijvoorbeeld 15 ~ 20 uur per maand, en wat hij/zij meer gaat werken als zodanig extra uren te verrekenen.!

Succes,

Rick

• 0

Wat Qommunica stelt kan ik mij in grote lijnen wel in vinden. Ik zou in deze gewoon een arbeidsovereenkomst voor een vast aantal uren aangaan voor bepaalde tijd (de duur van de cursus). Dit geeft in ieder geval enige zekerheid op continuiteit van de lessen. Niets vervelender dan een dansleraar die niet komt opdagen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

... Dit geeft in ieder geval enige zekerheid op continuiteit van de lessen. Niets vervelender dan een dansleraar die niet komt opdagen.

lestijden kunnen toch opgenomen worden in de overeenkomst van opdracht?

Ik ben het met jullie eens dat je in principe beter af bent met een arbeidsovereenkomst maar ik wil eigenlijk geen hele loonadministratie

opzetten voor 1 medewerker. Dan ben ik dadelijk langer bezig met administreren dan dat diegene lesgeeft. (Bij wijze van spreken). Dit is een beetje de kern van mijn probleem.

Misschien zit ik er helemaal naast en stelt de loonadministratie niks voor maar als ik op de site van de belastingdienst kijk dan moet ik zoveel registreren en bijhouden en dergelijke. Ik zie daar een beetje tegenop....

• 0

In mijn idee is het een afweging: aan de ene kant een "overeenkomst van opdracht" met het risico van een eventuele naheffingsaanslag als e.e.a. niet goed geregeld zou zijn, of een "arbeids overeenkomst" waar later geen problemen uit voort kunnen komen met iets aan administratie.

Als je een administratie voert zul je toch ook een faktuur krijgen, uren na moeten rekenen en de BTW weer terug vorderen. Denk dat een simpele loonadministratie mits eenmaal opgezet niet veel meer tijd meebrengt.

Plus: als je zelf je zaken regelt weet je zeker dat het goed zit!

Nogmaals het is een afweging waarbij mijn voorkeur naar de arbeidsovereenkomst uitgaat.

Succes

Rick

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar