Kijk, zo moet je nou beleggen!

Aanbevolen berichten

Wanneer je vorig jaar voor 1.000 euro aandelen van KPN kocht, heb je vandaag nog 45 euro.

 

Wanneer je in januari 2000 voor 1.000 euro aandelen van Versatel kocht, heb je vandaag nog 36 euro.

 

Wanneer je in januari 2000 voor 1.000 euro aandelen van UPC kocht, heb je vandaag nog 18 euro.

 

Wanneer je echter verleden jaar voor 1.000 euro volle kratten bier gekocht hebt, alles opgedronken hebt, heb je vandaag nog statiegeld ter waarde van 390 euro!

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

;D

 

De AEX stond meende ik op 330 en die is onder de 300 geweest. Stel dat je aandelen volgens de AEX had (ik meende de top zoveel ddurste aandelen?) en op het dal gekocht had, dan had je 10% te pakken gehad in enkele maanden. Of zie ik dat verkeerd?

 

PS: ik heb werkelijk geen verstand van de beurs, maar toen hij zo laag stond dacht ik: mmmm, nu zou ik wel wat willen kopen. Helaas ontbreekt mij het geld (en het verstand) om er echt wat mee te verdienen.

 

Ik hou me dus maar bij bier. Da's iets wat ik snap ;D

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Volgens mij klopt het heel aardig hoor. Vorig jaar kostte een krat bier ca 20 gulden, waarvan 8.60 gulden statiegeld (is 43%).

 

Bij aankoop van 1000 euro bier, en opdrinken ervan, zou je na een jaar tijd dus zelfs 430 euro overhouden. Er zijn fondsbeheerders die het stukken beroerder hebben gedaan ;)

 

 

 

Link naar reactie

Om hierop in te haken... Je kan AEX-Trackers kopen, deze noteren ongeveer 1/10 van de waarde van de AEX. Momenteel staat de AEX 331 en kosten deze AEX-Trackers €34,25

 

Ik weet niet of jullie bekend zijn met de opties, hieraan zit een tijdswaarde. Je moet het voor een bepaalde tijd verzilveren, met het risico dat ze niets meer waard worden voor die datum.

 

Bij de Trackers heb je geen tijdswaarde, je koopt bijv. nu die Trackers voor € 34,25 en als de AEX over een tijdje op 600 pnt staat ;) dan verkoop je ze weer voor € 60,-

 

Het sterke van dit systeem is dat de AEX veel verschillende aandelen bevat en dus minder gevoelig is voor bepaalde sectoren.

 

En zeg nu zelf... er komt een tijd dat de beurs weer gaat stijgen, dat kan morgen zijn, volgend jaar of over 10 jaar! Maar stijgen gaat hij... 8)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben een tijdje geleden gehersenpijnseld of ik inderdaad niet aandelen zou kopen. Het ging mega slecht met de KPN en rond 11 september ging de AEX als een speer naar beneden en leek mij de KLM-opties wel interessant. Dat heet ramp-beleggen ... omdat je weet dat de economie vroeg of laat weer omhoog kan schieten.

 

Maar helaas ... met rode cijfers mag je niet beleggen ! Strange eigenlijk ... wanteh .... zou toch ook in het voordeel van de bank zijn? Heb ik x (met wat nullen) .... nix ... als ik die nou mag beleggen ... en heel rustig afwacht tot het tij gaat stijgen ... ben ik ineens weer in een plus beland. Zit voor de belastingen toch ook een voordeel aan, want dan moet ik ineens vermogensbelasting betalen i.p.v. dat ik van alles probeer af te schrijven ? ;D

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Wat een vreemd verhaal dat je niet zou mogen beleggen... Natuurlijk weet ik niet wat de aard van je 'roodstand' is, en of je dat beleggen met geleend geld wilt gaan doen.

 

Maar in principe zou het geen belemmeringen moeten zijn voor het aankopen van aandelen of opties. Bij het schrijven van opties (of short gaan in aandelen - wat in nederland niet kan) ligt zoiets anders omdat je dan een hoeveelheid vermogen moet hebben/houden als garantie.

 

En nog even over die trackers:

Is het niet veel voordeliger om de put te schrijven en de bijbehorende call te kopen (plastic aandeel)? In dat geval hoef je niet de volle prijs op te hoesten maar slechts het verschil tussen de premies. De tijdswaarde is van weinig belang omdat je at the money zowel betaald als ontvangt. Ook hier zul je vermogen moeten reserveren om die geschreven positie gedekt te houden, maar dat is niet meer dan 30 procent van de onderliggende waarde (en dus per saldo 3x goedkoper dan een tracker).

 

Link naar reactie

Je zou hetzelfde ook kunnen bereiken door met opties te gaan werken. Het nadeel is dat die tijdsgebonden zijn en dus kunnen aflopen, voordat de door jou voorspelde stijging in werking is gekomen!

 

Je zou inderdaad die twee vanelkaar af kunnen trekken, maar je krijgt het nooit voor de volle 100% terug. Dan komen er nog de aan- en verkoop kosten bij! Ook moet je geld reserveren voor de dekking van je opties.

 

Je voordeel van de opties-strategie is snel bekeken als de stijging uitblijft! Maar ook hier geld het standaard verhaal... wil je meer risico nemen... dan zet je de optie strategie op! Je kan meer verdienen, maar ook sneller verliezen...

 

Heb het met me eigen portomonee kunnen ervaren... :'(

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Is het niet veel voordeliger om de put te schrijven en de bijbehorende call te kopen (plastic aandeel)?

 

IsHet is zelfs mogelijk om met behulp van een straddle geen premie te hoeven betalen "zero-cost optie". De premie die je betaald voor de call is gelijk aan de premie die je ontvangt voor het schrijven van de put. Zoals alle mooie financieringstheorieen is de bank (en in andere gevallen de overheid) een belemmerende factor. De bank brengt kosten in rekening.

 

Mensen die een straddle verzinnen hebben geen duidelijke visie op de markt. Eén ding weten zij zeker, het aandeel gaat iets doen.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie

Je voordeel van de opties-strategie is snel bekeken als de stijging uitblijft! Maar ook hier geld het standaard verhaal... wil je meer risico nemen... dan zet je de optie strategie op! Je kan meer verdienen, maar ook sneller verliezen...

 

En als je echt wild wil doen ga je in de futures. Schommelingen worden per dag verrekend. Future vertegenwoordigd 10.000 eenheden van de onderliggende stukken, gaat lekker hard dus.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie

Bij opties handel je niet in aandelen maar in een "Recht" onderliggende aandelen te mogen kopen of verkopen tegen een afgesproken prijs. Bij call opties koop je het recht om gedurende de looptijd van de optie het onderliggende aandeel tegen een vaste prijs te mogen kopen. Stijgt de prijs van het aandeel dan kun jij dus goedkoper aan het aandeel komen terwijl deze een hogere waarde heeft gekregen.

Bij pull is het net andersom en verplicht jij jezelf onderliggende aandelen te moeten verkopen op het moment dat de optie wordt uitgevoerd (door de koper van calls). Handel in opties kan erg risicovol zijn wat mede te maken heeft met de korte looptijd van de optie. Als een aandeel zeer sterk schommeld verdien of verlies je het meeste met opties. Er zijn allerlij structuren te bedenken om je in te dekken bij handel in opties. Een daarvan werd boven al gegeven. Opties zijn goedkoop maar het Recht is altijd per 100 aandelen.

 

Van die Trackers had ik nog nooit gehoord maar klinken wel interessant!

 

Zullen we een beleggersclub oprichten hier? Iedereen legt iets in (euro 50) en we bepalen met zijn allen wat we doen. Lijkt me best geinig.....ik heb zelf geen geld om te beleggen maar wil het wel leren! Om in opties te handelen moet je heel veel tijd hebben! Met je neus er bovenop! Kun je af en toe doen met de winst die je haalt uit je aandelen o.i.d. :D

 

Zorgen we dat beleggers naar higherlevel gaan om inside information te vinden. Gaan we ghost postings doen om de beurs te beinvloeden hahaha, een Amerikaan van 14 jaar oud heeft daar tonnen mee verdiend! Werd wel gepakt overigens!

 

Evert

 

Ps. Hoe werken HEDGE-PORTEFEUILLES ook al weer?

Link naar reactie

Bij pull is het net andersom en verplicht jij jezelf onderliggende aandelen te moeten verkopen op het moment dat de optie wordt uitgevoerd (door de koper van calls).

 

Call kopen = het recht om de aandelen tegen een afgesproken prijs te kopen (voor de expiratiedatum)

 

Call schrijven = de verplichting om de aandelen op afroep van de koper tegen een afgesproken prijs te leveren.

 

Put schrijven = het recht om de aandelen tegen een afgesproken prijs te verkopen.

 

Put kopen = de verplichting om de aandelen te kopen.

 

 

Er zijn 4 mogelijkheden, kan zijn dat ik iets door de war heb gehaald.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie

Okay dan! Op www.iex.nl kan je gratis oefenen. Gewoon fictief. Je krijgt € 100.000 en dat kan je beleggen zoals je zelf wil. Er zitten ook prijzen aan vast... dus...

 

Ik heb een competitie aangemaakt, de naam is "Higherlevel" en het wachtwoord is "ondernemen"

 

Zelf sta ik er al in met een portefuille. Lees het gewoon even door en als er vragen zijn hoor ik het wel! Kunnen we eens kijken wie het hoogste rendement heeft! ;)

 

note: Helaas geen opties, Trackes of dat soort zaken... alleen aandelen!

 

[*]Site:www.iex.nl

[*]Groep: Higherlevel

[*]Wachtwoord: Ondernemen

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

LOL, het werd wel geopperd in de enquete om wat beursinfo bij higherlevel te verwerken. Ik zie eigenlijk niet in waarvoor we dat niet zouden doen. Maar het mag niet te overpowerend worden. :)

 

Ik vind dat een topidee ... ligt ook in het verlengde vann "ondernemerschap" toch? Gezien deze topic is het misschien leuk om een "cursus" beleggen te geven, waarin iedereen zijn slim en domgestelde vragen kwijt kan !

 

Wat denken jullie ? Ik vind het begin van deze thread wel een heel mooi insteek. Waar verhuizen we het naar ???? Als module 1 (deze dus), kan dan vervolgens overgaan worden naar module 2 (cursusen on line bestaan er inderdaad echt wel, maar begrijpt iedereen die ook? Zie wel toegevoegde waarde. Offeh do I think pink today omdat het vrijdag is?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

 

Ik ben helemaal blij .... ben gek op nieuwe initiatieven ... zal ik dan proberen een samenvatting te maken van dit.

Wat is de beste plek om het naartoe te verhuizen. Deel 1 ... zodra deel 2 of verder ingewikkelder wordt kunnen we natuurlijk beleggingsgoeroes benaderen input te leveren ?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.