• 0

Hallo mensen,

Ik ben bezig met het opstarten van een BV. Nu heb ik wat vragen buiten het forum om gevraagd aan lawman, wellicht een bekende op dit forum. In eerste instantie was ik van mening dat de vragen niet thuishoorden op het forum, lawman schat het in dat het ook voor overige ondernemers waardevolle informatie kan zijn. Daarom deze post.

Ik heb in deze post mijn vraag en het antwoord van lawman geplakt. Wellicht dat jullie hiermee je voordeel kan doen. Lawman, bedankt nogmaals voor de informatie.

/*******************************************************************************/

Ik heb al een eenmanszaak. Ik heb als eigen vermogen ook de 18000 euro.

Nu wil ik dat geld gaan gebruiken om de bv te gaan oprichten. Dat betekent dat er een rekening op naam van de zaak moet komen en dat daar dat geld op gestort moet worden. Maar is het wel verstandig om dat met eigen geld te doen. In hoeverre ben ik dat geld prive kwijt? Het wordt gestopt in aandelen, en bij het doen van aangifte belasting komt ook ineens het aanmerkelijk belang naar voren. Wat ga ik allemaal kwijtraken van die 18000 euro als iik niets met de bv doe? Het is voor nu alleen de bedoeling om de bv op te richten zodat ik mij kan inschrijven in het kvk zodat de handelsnaam geregistreerd staat. Ik richt de bv dus eigenlijk alleen al op omdat ik niet wil dat iemand de naam dalijk gaat registreren.

Wat voor gevolgen heeft het verder als ik 18000 prive in de bv ga pompen.

Kan ik het niet beter lenen?

Verder vraag ik me ook af of de oprichting van de bv moeilijk is. Heb jij tips waar ik dit het beste kan doen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8065-algemene-informatie-opstarten-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Antwoord van lawman:

Het minimum kapitaal dat je moet storten op de bankrekening van de BV in oprichting en waarvoor je een bankverklaring krijgt die voor de oprichting bij de notaris vereist is, dien je blijvend ten dienste van de vennootschap aan te wenden in plaats van - wat vaak voorkomt - deze daags na de oprichting weer terug te storten naar prive. Een dergelijk zgn kasrondje leidt nl ertoe dat de vennootschap ondergekapitaliseerd is waardoor jij als oprichter/directeur in prive aansprakelijk blijft tot in lengte der dagen voor de schulden en verplichtingen van de BV! De oprichting van de BV met beprkte aansprakelijkheid heeft dan geen enkel nut.

Kortom je kan de 18.000 euro gewoon storten op de bankrekening van de BV en deze aanwenden voor het zaken doen en het betalen van bijv. salaris aan de directeur van de BV. Een boekhouder/accountant kan je dit nog toelichten.

Idem tav het non-issue van aanmerkelijk belang dat uitsluitend speelt bij vermogende investeerders (zie ook hierover via google).

Je bent het dus in prive kwijt doch je kan het nuttig voor de zaak en salaris besteden. Lenen lijkt mij minder aantrekkelijk omdat je dan aan de BV een zakelijk verantwoorde rente moet betalen van circa 5% conform een leningsovereenkomst met de BV. Hier komt bij dat je voor de fiscus met regelmaat aantoonbaar moet aflossen op de lening omdat anders wordt aangenomen dat je extra inkomen in rive hebtgenoten en dan een IB aanslag krijgt met boete. Het trucje van ondernemers om een kasrondje te maken en dan het standpunt te huldigen dat het geld is geleend aan prive is ook al afgestraft door de hoogste rechter.

Een BV oprichten is niet moeilijk als je niet eerder failliet bent gegaan.

Bel een notaris in de buurt of via www.degoedkoopstenotaris.nl. Hij kan binnen enkele weken een BV voor je oprichten op basis van concept

(standaard) statuten voor de BV die jij moet lezen en goedkeuren zodat hij bij het ministerie van juistitie een verklaring van geen bezwaar kan aanvragen. Zodra die verklaring binnen is zal hij je uitnodigen voor een bijeenkomst ter oprichting van de BV, de dag dat hij de oprichtingsakte passert zoals dat heet. Dit kost zo circa 1000/1250,- euro plus kapitaalbelasting (0,5 % van 18.000) en inschrijving bij de kamer van koophandel. Hierbij kan nog aan de orde komen dat er huwelijkse voorwaarden aangepast moeten worden, als je getrouwd bent. Vraag dit even bij de notaris. Ik ben er vanuit gegaan dat er geen andere aandeelhouder in de BV zal zijn.

Voor het verkrijgen van een handelsnaam heb je overigens geen BV nodig doch kan je dit ook doen door inschrijving van de eenmanszaak!! Hierover zijn brochures beschikbaar bij de KvK en kan je ook even - vaak gratis - bellen met de jurist van de KvK.

• 0

Het lijkt me gezien de informatie handig om dit op higherlevel te plaatsen.

Ik zal dat vandaag doen met een introducerend verhaaltje.

Ik ga vandaag wat offertes opvragen op de website die je had gegeven. Ik heb al offertes van 750 en 850 excl. btw. Ik begrijp dus dat het oprichten van de bv geen problemen zal opleveren. Ik ben niet getrouwd en hoef niet te lenen. Verder zijn er bij de oprichting ook geen rare situaties dus dat moet goed gaan.

Waar ik nog naar benieuwd ben is het registreren van de handelsnaam. Ik kan een handelsnaam toevoegen op mijn eenmanszaak. Op die manier is de naam dus ook geregistreerd en kan niemand anders de naam 'inpikken'? En ik kan dan zodra de bv is opgericht de naam overschuiven?

• 0

Een handelsnaam is iets anders dan een merkrecht of statutaire naam van de BV zoals in de statuten zal worden vermeldt. Je kan dus - inderdaad - de handelsnaam toevoegen bij de inschrijving in het handelsregister van jouw eenmanszaak. Je kan die naam na oprichting van de BV gelijktijdig met de uitschrijving van de eenmanszaak laten inschrijven bij de BV. Meestal is dit inbegrepen in de services en het het tarief van de notaris. Let daar nog even op als je met een door jou in te schakelen notaris belt/praat.

Deze inschrijving van de handelsnaam staat los van het door jou genoemde "inpikken", ofwel de bescherming van de naam. Voorafgaand aan het opstellen van de statuten zal de notaris een handelsnaamonderzoek kunnen doen - mogelijk ook inbegrepen in de services en het het tarief van de notaris-. Je kan zelf ook kijken op de website van de KvK om te zien of de naam mogelijk al bestaat: zie http://www.kvk.nl/handelsregister/zoekenframeset.asp?url=https://server.db.k

vk.nl/wwwsrvu/html/zoek.htm. Indien je vaststelt dat er geen zelfde naam reeds als handelsnaam is geregsitreerd wil dat nog niet zeggen dat er geen probleem kan onstaat. Er kan achetraf ook nog blijken dat er een merkenrecht bestaat. Een eigenaar van een ouder merkenrecht kan jou er desnoods toe dwingen om de handelsnaam te veranderen. Je hoeft dan niet perse de statuten cq statutaire naam aan passen doch je kan dan iet langer meer de gelijkluidende handelsnaam gebruiken. Een merkengemachtigde kan meestal kosteloos voor jouw checken of er gelijkluidende merkenrechten bestaan. Een merkrecht geeft absolute bescherming tegen nabootsing doch kan op haar beurt niets doen tegen reeds bestaande oudere gelijkluidende handelsnaam.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar